Jóga a výživa

zviratkaNaše strava ovlivňuje nejen naše tělo – zdraví, sílu, energii, pružnost, odolnost, vytrvalost, ale i psychiku, myšlenky, nálady, zvyky a vlastnosti. Platí, že jsme jen tím co jíme a na co myslíme! Působí na celé naše bytí a je součástí našeho přístupu k životu.

 

V józe se říká, že není většího hříchu než zabíjet nebo zraňovat.

Ahimsa – nenásilí, neubližování je nejvyšší povinností člověka. „Pokud člověk není schopen život dát, nemá ani právo ho brát.“

Jóga tedy doporučuje laktovegetariánskou stravu, tj. stravu založenou na obilninách, ovoci, zelenině a mléčných výrobcích, bez masa a vajec, ještě lépe veganskou – bez mléčných výrobků a nejlépe vitariánskou, tedy živou, složenou z čerstvého ovoce, zeleniny, ořechů, semínek, mořských řas a sušeného ovoce. V józe je taková strava jedním ze základních a velmi důležitých prvků praxe.

Výhody vegetariánského/veganského/vitariánského způsobu života

  • Zdravotní – vegetariánská strava snižuje riziko vzniku řady onemocnění především rakoviny, srdečního infarktu, cévních mozkových příhod, žlučových kamenů a dalších. Čistá vitariánská strava nás zbavuje léta zaneseného organismu od toxinů, znovunastavuje přirozené ozdravné procesy v těle, léčí již vzniklé nemoci, dodává nám vitalitu, mladost a nebojácnost. Z výzkumu vyplývá, že lidé, živící se živou stravou mají menší obavy z budoucnosti nebo se nebojí vůbec.
  • Etické – vegetariáni/vegani/vitariáni respektují princip nenásilí, tedy nezabíjení zvířat.
  • Ekologické – produkce rostlinných potravin je mnohem šetrnější k životnímu prostředí než produkce potravin živočišných
  • Ekonomické – rostlinné potraviny jsou mnohem levnější než živočišné.
  • Humanitární – příklon bohatých zemí k vyšší konzumaci rostlinných potravin by umožnil uvolnění prostředků k nasycení hladovějících lidí. Jedno číslo pro ilustraci: kdyby občané USA snížili spotřebu masa o pouhých 10 %, z ušetřených rostlinných zdrojů by se mohli nasytit všichni hladovějící lidé na celé planetě.

KačenkaJe vegetariánství, veganství a vitariánství zdravé?

Názorem mezinárodních organizací jako je Světová zdravotnická organizace OSN či mezinárodních skupin dietologů (např. Americké dietetické asociace a kanadských dietologů) je, že vegetariánská strava je zdravá, nutričně vyvážená a zdravotně přínosná v prevenci i léčbě různých onemocnění. Také veganská strava je vhodná pro všechna životní období včetně těhotenství, kojení, dětského věku i dospívání. Vegetariánská i veganská strava jsou přínosem pro zdraví člověka díky nízkému obsahu saturovaných tuků, cholesterolu a živočišných bílkovin a vzhledem k vysokému obsahu polysacharidů, vlákniny, minerálů a antioxidantů. Co se týče vitariánství – živé stravy, tak je to také plnohodnotná strava, kterou doporučuje řada odborníků i z řad lékařů dlouhodobě i jako léčebnou metodu. V ovoci, zelenině, ořeších a semínkách jsou všechny živiny potřebné pro mladé, zdravé, pružné a šťastné tělo každého z nás. Jen náš hluboko zasetý a léty pěstovaný „všežravý“ program nás straší a brání nám se stát tím, kým opravdu jsme.

Vždy se ptejme: „Je jídlo, které přijímám, nějak spojeno s bolestí, utrpením nebo smrtí živé bytosti?“

Denně jsou kvůli spotřebě masa krutě zabíjeny stovky tisíc zvířat po celém světě. Nejen že je maso škodlivé pro naše fyzické zdraví, je také neobyčejně zhoubné pro naše vědomí a má vážné karmické důsledky. Po tisíce let jogíni upozorňují na karmické důsledky zabíjení zvířat a nebezpečí pojídání masa pro zdraví člověka. V současné době jsou to nemoci jako BSE, ptačí chřipka, prasečí mor a jiné, stejně jako narůstající množství antibiotik a hormonů, které jsou součástí krmiva zvířat a která pak přecházejí i do našeho těla a my se tak stáváme agresivní, nemocní a neplodní.

zviratka2Maso je mrtvá strava. Jíst něco mrtvého vytváří smrt uvnitř nás samých.

Pojídáme-li maso, přijímáme současně i zvířecí vibrace ve chvíli porážky: zoufalství, strach ze smrti a bolest. Tyto vibrace vstupují do mrtvého masa a přenášejí se na toho, kdo maso konzumuje. Pronikají hluboko do podvědomí a znovu se vynořují v meditacích a snech. Projevují se však i jako různé zdravotní a nervové poruchy, úzkosti a nevysvětlitelný strach. Jsou to velice nepříjemné zážitky, které jsou důsledkem vlivu stravy na vědomí, a proto je tak důležité přijímat čistou vegetariánskou, veganskou, nejlépe však vitariánskou stravu, která rozvíjí vitalitu, zdraví a duchovní rozvoj. Pochopí to každý, kdo se alespoň na chvíli vcítí do naší Matky Země a ostatních živých bytostí. Každý tvor se snaží zachovat svůj život. Žádná bytost nechce zemřít, ať je to člověk nebo zvíře.

Měli bychom si být vědomi toho, že postoj lhostejnosti, nenasytnosti, praktičnosti a ignorance znamená ničení vlastní budoucnosti.

Zříci se jedení masa není jen otázka etická, ale též ekologická. Už bychom se konečně měli zabývat problémem vlastního přežití na této planetě. Hladovění v mnoha částech světa, problémy s vodou, ničení celosvětových zdrojů, eroze půdy, záplavy a další přírodní katastrofy – to všechno jsou problémy, které mají přímou souvislost s vyživovacími zvyklostmi člověka. Měli bychom si v Jednotě uvědomovat nádhernou, jedinečnou a velice křehkou rovnováhu života na planetě Zemi a vybírat si tak i svou potravu. Tento názor podporují nejen vědci z celého světa, kteří upozorňují na kritické zhoršování stavu světového životního prostředí a oceánů, ale i stále více se probouzejících lidí, kteří konečně začali opravdu cítit. Naše zdraví a osud této planety je zcela v našich rukou!

ovozel1Pro zdraví našeho těla a mysli, pro živost a lásku naší duše a srdce nejsou důležité jen nějaké živiny, ale také jemné pozitivní vibrace, které nám poskytují vysokofrekvenční energii a očišťují nás na všech úrovních a které pocházejí z rostlinné stravy, nejlépe z bio zahrad a sadů. Proto dříve než něco sníme, měli bychom vědět, odkud jídlo pochází a jaké vlastnosti obsahuje. Tyto vibrace mohou podstatně měnit to, jak se cítíme fyzicky, naše myšlenky, pocity a vitalitu. Čerstvé živé jídlo připravené s láskou a chutí nám dodá nejvíce radosti ze života.

ℒℴνℯ ❤ Mia

 

Autor: Mia Weissová, inspirováno knihami skryté síly v člověku a systém jóga v denním životě, foto: google.com, slunecnyzivot.cz

Článek (či jeho části) je možné sdílet v nezměněné podobě pokud bude připojeno jméno autora, aktivní odkaz na slunecnyzivot.cz a celá tato poznámka. Díky! Mia

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami, zásadotvornou stravu a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci. Díky.

4 komentáře
  1. A co masožravá fauna, třeba lev asi veganem nebude…… Taky je uvnitř mrtvý, když jí mrtvé maso.

    1. Dobrý den Vlaďko,

      určitě ne 🙂

      Toto je pohled jogína. Každý máme ten svůj a nic není univerzální pravda. U zvířat je strava daná, u lidí volitelná. Maso jistě není nezbytné pro dodání tělu všeho, co potřebuje, proto je cesta ho vyloučit a vyhnout se tak krutému zabíjení. Tím přestanou do nás proudit nižší vibrace a my se můžeme lépe posouvat ve své práci s myslí, radostí a empatií.

      Michaela

  2. Dobrý den Mio, Vaše stránky i příspěvky jsou úžasné a pro mne velmi přínosné 🙂 Od května tohoto roku jsem se stala vegetariánkou, do té doby jsem maso jedla max 2 do týdne, nicméně k filozofii vegetariánství tíhnu již mnoho let. Stravu se snažím mít vyváženou a 3 měsíce bez masa (v prním měsíci jsem jedla ještě občas rybu) proběhli hladce. Teď v srpnu jsem ale začala hubnout (nutno podotknout, že BMI jsem měla i v době jedení masa 16,8 ale nikdy jsem netrpěla anorexií ani bulimí) a ráda bych přibrala, minimálně se dostala na původní váhu/míry. Jsem si vědoma, že jsem jedla málo oříšků a semínek. Poradíte prosím, jaké další potraviny jíst více?

    1. Dobrý den Kate,

      zařaďte do jídelníčku kromě ořechů a semínek také avokáda, sušené ovoce, tempeh, banány, hrozny, mango, musli s ořechy a ovocem, jogurty, sýry, tvarohy, 100% ovocné džusy.

      Hodně štěstí 🙂
      M.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.