Šest nejčastějších „chyb“ vegetariánů, veganů a vitariánů

salat3Snad každý, kdo přešel z klasické komerční stravy na nějaký „alternativní“ druh stravování, si prošel přechodovou fází, kdy pozoroval, co z nové skladby jídelníčku mu dělá dobře a po čem se cítí unavený, nafouklý a nezdravý.

 

Rozhodla jsem se sepsat 6 nejčastějších „chyb“, které se s přechodem na nové stravování dopouštíme. Dávám slovo chyba do uvozovek proto, že nic není dobře a nic špatně. Jde jen o to, že někomu to může způsobovat obtíže a jiný je s tím úplně v pohodě 😉

 

1. Hodně tuku

orechyLidé, kteří se rozhodli nejíst maso, se často ve strachu o vyváženost kalorií a bílkovin, uchylují k přemíře konzumace ořechů, semínek a olejů. Všechny ořechy a semínka jsou plné živin. Jsou zdrojem veškerých esenciálních aminokyselin – bílkovin, antioxidantů – vitamínů skupiny B, E, hořčíku, mědi, vlákniny, rostlinných sterolů, snižují LDL – špatný cholesterol, pomáhají s rakovinou, podporují dobrou funkci krevního oběhu a cév, snižují riziko srdečního infarktu, podporují správnou činnost svalů, nervové soustavy a snižují krevní tlak. Je skvělé, když je jíme pravidelně, ale stačí jen malé množství.

 

2. Hodně cukru a stimulantů

cukrJe mnoho zdrojů cukru a podle toho, který si vybereme, tak se pak i cítíme. Ve smyslu tohoto článku se jedná o cukry, které přijímáme mimo ovoce. Když pominu strašáky jako cukr řepný a třtinový, tak i přemíra hroznového, ovocného, sladového, různých sirupů (ječmenný, rýžový, kukuřičný, pšeničný, datlový, agáve, javorový, …), medu, kakaa a čokolády není pro nás vhodná ve větším množství každý den, byť obsahují spousty pro život důležitých vitamínů, minerálů a stopových prvků. Zkrátka jak se říká: „Všechno s Mírou.“ 🙂

Naopak melasa, která je extraktem cukrové třtiny, je vhodná ke konzumaci každý den, nejlépe ráno ve vlažné citrónové šťávě. Je velmi širokou soustavou stopových prvků a organických látek: Vápník, hořčík, fosfor, železo, draslík, sodík, zinek, měď, chróm, glukózu, sacharózu, nenasycené mastné kyseliny linolovou, linoleovou, olejovou, vitaminy skupiny B (kyselinu listovou, kobalaminy, riboflavin, pyridoxol, nikotinamid, kyselinu pantotenovou), inositol, kyselinu fosforečnou. Dále obsahuje důležité enzymy. Melasa je asi nejbohatší na vápník a hořčík, obsahuje je ve vyvážené a pro lidský organismus velmi dobře vstřebatelné podobě.

melasaPo dlouhodobé a pravidelné konzumaci melasy dochází k pročišťování lymfatického systému, zlepšuje se funkce svalů. Po obnově synoviální blány, která tvoří výstelku pouzdra u kloubů a vlivem pokračující regenerace mizí bolesti, opotřebení a artróza. Melasa dále příznivě působí na srdeční sval a může velmi zmírnit nemoc zvanou angina pectoris. Regeneruje krvetvorbu, cévní řečiště, harmonizuje nervový systém a obnovuje činnost žláz s vnitřní sekrecí. Povzbuzuje organismus při dlouhodobém pracovním vytížení, stresu, chronické únavě a pocitech slabosti. Dále melasa upravuje krevní tlak, léčí anemie (nedostatek železa), hojí záněty, otevřené bércové vředy, hemoroidy, trombózu, kožní neduhy – ekzémy a lupenku, mírní alergické projevy, astma, odstraňuje průjem i zácpu. Vnitřní podávání melasy pomáhá při léčení infekční žloutenky typu A. Příznivě působí při různých typech zhoubných nádorů. Zevně se může nanášet na kůži, která je spálená po ozařování. Melasa pomůže zlikvidovat karcinom. Melasa velmi dobře zabírá i u chronické zácpy, kterou trpí velké procento populace. Dá se velmi dobře použít i jako výživná pleťová maska, která regeneruje a pomáhá odstraňovat různé typy ekzémů, lupenky a alergických kožních projevů. Obvyklé dávkování je 2 čajové lžičky denně, u nemocných 4-5.

 

stevieJeště bych se ráda zmínila o Stevii. Je to rostlina, která má přirozeně sladkou chuť. Její výtažek najdeme v podobě tablet, prášku nebo tinktury a její výsledná sladivost se odvíjí od daného produktu, většinou 100 – 200x více než řepný cukr. Nejedná se však o žádnou formu sacharidů. Energii z ní nedoplníme, slouží pouze jako chuťová náhražka. Pokud nám nevadí její lehká pachuť, nedá se jí vcelku nic vytknout. Nejlepší je doma v květináči, kdy máme možnost si kdykoli utrhnout čerstvý lístek a hodit ho třeba do smoothie nebo čaje.

Hodně cukru v těle vyčerpává naši slinivku břišní, překyseluje organismus, dává vzniknout různým plísním a kvasinkám, proto je dobré to moc nepřehánět. Navíc je to silný stimulant a nutí tělo ke stálé aktivitě, kterou když nemáme v dostatečné míře, přemění se na tuk a ten pak poškozuje naše tělo nejen vizuálně.

 

3. Špatné kombinace

jidloŠpatné kombinace potravin nám mohou způsobit pocit plnosti a nejrůznější trávicí obtíže. Vhodné je nekombinovat hodně druhů ovoce v jednom jídle, nekombinovat ovoce a zeleninu (kromě listové zeleniny, řapíkatého celeru, avokáda – někdo ho považuje za zeleninu), ovoce vždy jíst samostatně a jako první – nejrychleji se tráví, ořechy jíst samostatně od všeho a jako poslední – nejdéle se tráví, v případě nevitariánské stravy nekombinovat luštěniny se zeleninou, vařené se syrovým (dle ayurvédy), nekombinovat více rozdílných bílkovin v jednom jídle, někomu nedělá dobře nedělená strava – tedy oddělovat bílkoviny od sacharidů, nejíst hodně rozličných potravin v jednom jídle a podobně. Zásadou správného trávení je co nejjednodušší jídlo, nejlépe s maximálně třemi druhy potravin (neplatí u zeleninových salátů), nejíst krátce po předchozím jídle – alespoň 3 hodiny pauza a nepřejídat se 😉

 

4. Udělejme si sami

SONY DSCJistě je vzrušující se stravovat po krásných restauracích, ale nejcennější pro nás je připravovat si jídlo sami, v pro nás příjemném prostředí. Nejen že přesně víme co a v jaké kvalitě budeme jíst přesně podle naší chuti, ale navíc do jídla můžeme vložit krásné emoce, které nám pak v těle budou sloužit více než hmota samotná. Tato skutečnost stojí na faktu, že lidské tělo je tvořeno z 80% vody a výzkumy japonského profesora Masaru Emota dokazují, že voda, je ze všech čtyř živlů nejvnímavější, proto reaguje na nefyzikální jevy, jako jsou emoce. Když budeme vodu nebo své jídlo tzv. „mentálně stimulovat“, daná emoce se do ní otiskne a přenese se do těla. Navíc si z přípravy můžeme udělat hezký rituál sami nebo s rodinou a ještě ušetříme peníze 😉

 

5. Nedostatek pohybu

beh1Většina z nás se nedostatečně hýbe a to tělu nedělá dobře. Všechno je pak pomalejší, těžkopádnější a náchylnější. Jít třikrát týdně do posilovny je fajn, ale nejlépe by bylo, kdybychom pohyb měli jako svůj každodenní dárek. Každodenní aktivní pohyb jako je běh, jízda na kole, rychlá chůze, plavání apod. se velmi rychle projeví na naší vitalitě, náladě, sebevědomí a celkovém zdraví. Nejlépe je cvičit venku, na čerstvém vzduchu, kdy tělo přísunem dostatečného množství kyslíku spaluje více energie a pročišťuje se.

 

6. Komunita

prateleVše je o sdružování a sdílení. Člověk sám je slabší a rychleji ztrácí motivaci a důvěru. Pakliže se stravujeme jakýmkoli nekomerčním způsobem, vždy je dobré se scházet s lidmi, kteří to mají podobně. Nejen že člověk načerpá spousty zajímavých informací nejen o jídle, ale má také podporu v tom co dělá, získá nová přátelství podobně vibrujících lidí a může přijít na nové báječné nápady, které ho a nás všechny posunou. Komunita nám přináší více radosti do života. Komunita může být stejně smýšlející rodina, přátelé nebo zatím úplně cizí lidé, které mají podobný záměr. Otevřeme se a poznávejme vše nové, je to legrace! 🙂

 

Každý jsme jedinečný s jedinečným tělem a to, co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému a obráceně, proto se vždy řiďme svými vlastními pocity, přistupujme k sobě s láskou a nenechávejme si do toho kecat 😀

Ať jsme všichni zdrávi!

ℒℴνℯ ❤ Mia

 

Autor: Mia Weissová, Fakta o melase: celostnimedicina.cz, fakta o stevii: vegmania.cz, foto: Google.com, slunecnyzivot.cz

Článek (či jeho části) je možné sdílet v nezměněné podobě pokud bude připojeno jméno autora, aktivní odkaz na slunecnyzivot.cz a celá této poznámka. Díky! Mia

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem vystudovanou lektorkou hatha jógy, výživovou poradkyní se zaměřením na alkalické stravování a odkyselování těla a od února roku 2013 s láskou tvořím tento web, který je zde pro vás. Kopírování článků je možné pouze s mým souhlasem.

Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>