10 tipů na jarní očistný jídelníček

kytky1Jaro je čas pro růst, včetně našeho osobního růstu – nadechnutí se.

Podle tradiční čínské medicíny je jaro obdobím jater a žlučníku. Tyto orgány jsou zodpovědné za regulaci a hladký uklidňující tok energie v celém člověku, tedy v těle i mysli. Bohužel jsou těla mnohých z nás po zimě ve stagnaci, způsobené zvýšenou konzumací nekvalitních tuků, denaturovaných potravin, chemikálií, léků a omamných nebo nepřirozeně energizujících látek, které jsou spouštěčem mnoha alergií. Co se stane, když energie jater nebo žlučníku neproudí správně? Můžeme zažívat častý hněv a podrážděnost (u žen je to PMS), deprese, nespavost a neschopnost vést a rozhodovat se. Jsme pak také náchylnější k bolestem kloubů, svalů a hlavyDobrou zprávou je, že existuje mnoho způsobů, jak změnit své zpohodlnělé zimní stravovací návyky a režim a nahradit je novými jarními, které nám opět vlijí čerstvou krev do žil a oživí nás pro aktivitu.

 

byt1Než začneme vnášet čerstvost do svého těla, měli bychom se rozhlédnout po svém bytě nebo domě a vyčistit všechny kouty, vyprat potahy, přehozy a koberečky, oživit květiny a koupit si nějakou malou novou kvetoucí, pořádně vyvětrat, zbavit se prachu, vytřídit skříně a šuplíky, včetně koupelny, kuchyně a lednice, vyčistit a uložit zimní oblečení a boty, vytřídit a rozdat věci, které již nepotřebujeme přátelům a potřebným. Můžeme třeba i pohnout s nábytkem, zavěsit zvonkohru na okno nebo trám a oživit tak prostor filosofií feng shui. Pak se nám bude krásně dýchat a spát a začneme se cítit opravdu svěže.

 

Nejlepší způsob, jak ozdravit svůj jídelníček je mít po ruce stále dostatek zdravého čerstvého jídla. Slovo „zdravé“ je pro mnohé z nás v dnešní době trochu zavádějící vzhledem k nepřebernému množství stravovacích směrů, ale shodněme se na tom, že je to čerstvé ovoce, zelenina, klíčky, semínka, zelené potraviny, sušené ovoce, celistvé potraviny jako celozrnná rýže, jáhly, pohanka, quinoa, kroupy, sladké brambory, luštěniny, mořské řasy, kvalitní za studena lisované oleje… a mnoho dalších báječných potravin.

 

Tip 1: Před snídaní teplá voda s citronem a máta

citronyPo probuzení, než přijde první šálek čaje nebo kávy, je vhodné vypít teplou vodu s plátkem citronu na detoxikaci jater a žlučníku. Zkusit také můžete 1 lžičku jablečného octa a surový med smíchat v jednom šálku vody. Mátový čaj po celý den je další výborný prostředek pro zklidnění jater čchi (energie). Doporučuji to zvláště pokud na sobě pociťujete podrážděnost, frustrace nebo časté vzdychání.

Po vypití citronové vody je dobré si propláchnout ústa vodou, aby se neutralizovaly kyseliny, které by mohly poškodit zubní sklovinu. Kdo má o své zuby obzvláště strach, může do vody přidat lžičku jedlé sody a dobře ústa propláchnout. Jedlá soda je velmi zásaditá a nastolí v ústech rovnováhu po kyselosti.

 

 

Tip 2: Zásobte se čerstvým ovocem a zeleninou

Zemanta Related Posts ThumbnailKvalitní sezónní zeleninu můžete koupit na farmářských trzích, u soukromých dodavatelů nebo v bio obchodech a skutečně se to vyplatí, neboť taková zelenina i ovoce mají nepoměrně více živin než seženeme v běžných supermarketech a tak vám bude stačit podstatně menší množství k pocitu naplnění.

 

Jarní zelenina:

Hrášek: bohatý na vitamíne C a thiamin, pomáhá alergikům a má schopnost odvrátit depresi .
Artyčoky: obsahují cynarin, který stimuluje tvorbu a vylučování žluči a prebiotikum s názvem inulin, který pomáhá trávení, zvyšuje imunitu a snižuje hladinu tzv. „špatného“ a zvyšuje hladinu tzv. „dobrého“ cholesterolu.
Chřest: je bohatý na vitamín K, vitamin A, bílkoviny, kyselinu listovou, pomáhá dopravovat vápník do kostí a posiluje imunitní systém .
Fava fazole: mají vysoký obsah vlákniny, železa a bílkovin, tyto často – přehlížené fazole pracují na snížení hladiny cholesterolu a jako bonus stimulují sexuální touhu.
Salát: všechny druhy salátu jsou přeplněny antioxidanty a kyselinou listovou, která ovlivňuje a řídí metabolismus aminokyselin a stimuluje tvorbu červených krvinek.
Rukola: je skvělým doplňkem do salátů, protože má pikantní chuť a je zdrojem hořčíku, který pomáhá posilovat kosti, udržuje náš imunitní systém silný a snižuje tlak.
Ředkvičky: společně s brokolicí prospívají při prevenci a léčbě rakoviny. Jsou výborným zdrojem vitamínu C. Listy jsou také jedlé a kromě vitamínu C obsahují ještě vápník a bílkoviny.
Zelené cibule: nazývají se také jarní cibulkou, jsou plné antioxidantů, které snižují krevní tlak a tím riziko srdečních onemocnění. Působí také jako antihistaminikum, což je skvělé pro lidi s alergiemi .
Špenát: je neočekávaný zdroj vitaminu C, plný kyseliny listové, betainu, luteinu a zeaxanthinu. Tyto prvky pomáhají odvrátit poruchy zraku související s věkem, dávají nám více energie pro cvičení a posilují imunitní systém.

Pokud nebudete zeleninu zrovna konzumovat čerstvou, vařte ji kratší dobu, ale při vyšší teplotě, nejlépe však lehce na páře.

 

Ovoce

ovoceZ ovoce v našich zeměpisných šířkách momentálně ještě přirozeně nic neroste, ale můžeme si pomoci dovezeným, na přípravu smoothies i naším lokálním mraženým.

Jahody: jsou plné vlákniny a vitamínu C, chrání naše srdce, zvyšují tzv. „dobrý“ cholesterol, snižují krevní tlak a pomáhají odvrátit rakovinu.
Třešně: jsou bohaté na draslík, plné antioxidantů a vlákniny.
Meruňky: obsahují beta karoten, draslík, vlákninu a vitamín C. Pomáhají předcházet onemocnění srdce a jsou skvělé pro náš zrak, kaloricky jsou dokonce nižší než třešně. Neváhejte a užijte si je sušené, i když mají více sacharidů, jen je předtím dobře propláchněte ve vlažné vodě, pokud nejsou bio, aby se zbavily konzervantu.
Bobule: bobule jakéhokoli druhu jsou naplněny antioxidanty snad nejvíce z veškerého ovoce. Doporučuji jíst co nejvíce druhů a do sytosti, protože obsahují nižší množství cukru.

 

Tip 3: Zařaďte do svého jídelníčku zelené výhonky, klíčky a další superpotraviny

jecmen1Zelené výhonky a klíčky jsou bohaté na chlorofyl a živé enzymy, říká se jim zelené potraviny. Patří sem zejména obilné trávy jako je mladá pšenice nebo ječmen a z nich dělané šťávy, mikro- řasy jako jsou spirulina, modro-zelená AFA a Chlorella, petržel, kapusta, mangold a zelená kapusta, které urychlují omlazení jater.

I další superpotraviny jsou skvělým zdrojem všech potřebných látek pro naše tělo v té nejlepší formě a mnohé z nich většina z nás zná a používá.

Patří sem zelené potraviny  a superpotraviny jako alfaalfa klíčky – vojtěška, goji – kustovnice čínská, nepražené kakao, acai bobule, aloe vera, chia semínka, řasa kelp, maca kořen, kokosové ořechy, konopná semínka, Noni, quinoa, naklíčená pohanka, avokádo, včelí produkty, moruše, zlatý len, Lucuma, Yacon, Camu Camu bobule, …

 

Tip 4: Odstraňte běžný chléb a pečivo

chlebaBílý zpracovaný chléb a pečivo jsou bohužel zbaveny veškerých mikro živin jako jsou vitamíny B6 a E, zinek, chrom, kyselina listová, hořčík a vláknina, která reguluje trávení a pomáhá čistit naše tělo. Bílá pšenice naopak naše tělo velmi zatíží, unaví, zakyselí a je živnou půdou pro záněty. Jestliže si svůj život neumíte bez chleba představit, zkuste si vyrobit vlastní – recepty na ně naleznete například v sekci Domácí chleby.

Bylo by dobré také snížit příjem obilovin a cereálií vůbec – bílá rýže, nudle, těstoviny, pizza, snídaňové cereálie, …

 

Tip 5: Pakliže jíte maso, jezte jen to lehčí

Baked SalmonNa kvalitním čerstvém mase z nekomerčních zdrojů není nic špatného pouze v tom případě, že ho nejíme moc. Jaro je jako stvořené pro očistu těla od těžkých zimních pokrmů a proto by v jarním jídelníčku nemělo červené maso figurovat vůbec. Tělo má potřebu se zbavovat všeho nepotřebného a dlouho se trávicí maso nás jen zbytečně unaví a zabrání tak cennému procesu ovlivňovaného přírodou. Jestliže máte rádi ryby a máte kvalitní zdroj nebarvených, nehormonálních ryb plných těžkých kovů nejlépe divoce žijících, je to skvělá alternativa klasickému masu. Pakliže milujete drůbež, opět by to měly být kusy z nekomerčních zdrojů a jen výjimečně a raději krůta než kuře. Omezte také nebo se úplně zbavte konzumace orgánů jako jsou ledvinky a játra, které obsahují vysoké dávky cholesterolu.

 

Tip 6: Vyřaďte mléčné výrobky, smažená jídla a větší množství ořechů

mandlemleko