Premenstruační syndrom – náš soukromý kompas

zenaJistě není náhodou, že náš menstruační cyklus se blíží délkou cyklu měsíce. Dříve než se čas udával minutami a hodinami byl právě menstruační cyklus jedním z opakujících se událostí udávající plynutí času.  V našich tělech probíhá nejpřirozenější cyklus jaký si lze představit.

Pokud slyšíme něco o našem cyklu jsme ve většině případů seznámeni s „těžkostmi“. Někdy je nám i náš cyklus takhle předáván od „rady starších“. Ráda bych se dnes zastavila u premenstraučního syndromu PMS . Tento „syndrom“ popisuje až 150 symptomů, které žena může prožívat před tím než se dostaví menstruace a trpí jim až 60 % menstruujících žen. Tyto symptomy zahrnují tělesné změny jako bolest hlavy, zadržování vody, akné, bolesti zad, opary, nespavost, ale i psychické změny  jako náladovost, emoční labilita, agresivita a mnohé další.

Jednou z cest, jak se zbavit těchto příznaků je změnit stravu. Ke zmírnění těchto symptomů pomáhá vyloučit cukr, bílou mouku, snížit množství živočišných bílkovin, omezit kofein a alkohol. Dalším důležitým krokem je doplnit vitamíny především vitamíny B6, B12, C a magnézium. Vitamíny pomáhají snižovat a odbourávat nadměrnou hladinu estrogenů v těle. Další pomocí jak snížit symptomy je omezit stres, pravidelně cvičit a zařadit nějakou formu relaxace.

Vystupňování PMS a periodické depresivní poruchy je spojována také s podzimem, kdy dochází k úbytku denního světla. Stejně tak jako premenstruační fáze tak i podzim  a zima jako roční období vede ke zpomalení až zastavení. Světlo ubývá a příroda vede svou sílu dovnitř ke kořenům stromů, k revitalizaci, která není na první pohled zřejmá a projeví se s příchodem jara.

 

zena loukaStejně tak je možné nahlížet na toto období našeho cyklu. Můžeme vnímat naše problémy a symptomy jako klíč ke změně našeho fungování. Období před menstruací a v době menstruace je období, kdy má žena největší možnost kontaktu sama se sebou. Je nejvíce v kontaktu s tím kdo je a s tím, co v jejím životě funguje nebo naopak co je potřeba změnit, aby se jí žilo lépe. V tomto období, pokud se začnete na něj více soustředit, se vám mohou zdát velmi živé sny. Cokoliv vám v této době vytane na mysl potřebuje vaši pozornost a je dobré se tím zabývat. Vaše pocity a myšlenky jsou značky, které vám říkají jakou cestou se vydat v následujícím měsíci.

Důvodem proč ženy bývají v tomto období podrážděné je v mnoha případech ti, že si nedovolí zvolnit a více odpočívat, nedovolí si stáhnout se do sebe a pátrat, jak se jim vlastně daří a co by pro sebe potřebovaly jinak. Christiane Northrup píše, že právě v tomto období je nejtenčí závoj mezi naším vědomím a nevědomím, tedy mezi tím co je zjevné a co skryté.  Chce to odvahu vystoupit ze zajetých kolejí a být v souladu sám se sebou. My ženy si s sebou neseme mnohá přesvědčení jak máme fungovat ve společnosti a v rodinném životě. Pro mnohé z nás je těžké zvolnit a nepodávat „výkon“ a přesto to je to, co ženu nejvíce vyživuje.

Přeji vám, ať vezmete do rukou svůj kompas a vydáte se na cestu.

 

Autor: Mgr. Bc. Petra Ann Kovařčíková
Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.