5 tajemství přirozeně štíhlých lidí

zenaAsi to znáte. Hodování bez konce, mučení se, hlad, dieta, chvíli klid a znova. Toto únavné, stále se opakující kolečko, kdy počítáme kalorie, zakazujeme si různé potraviny, přikazujeme si nejíst večer nebo (více) cvičit nebo obojí, trápíme se hlady nebo jíme jídla, která nám nechutnají, nás činí nespokojenými a ve stresu. V těžších případech si takto způsobujeme škody na zdraví fyzickém i psychickém. Od chvíle, kdy se začne mít člověk přirozeně rád, vystupuje z tohoto blázince a začíná se sebou zacházet poněkud jemněji a s citem. Hurá.

Opusťme výmluvy na genetiku nebo nedostatek času. Všechno je v hlavě. Štíhlí lidé stále nepřemýšlí nad jídlem a jeho množstvím, prostě se nají a hotovo. Silní lidé mají v popředí svého zájmu převážně myšlenky o jídle, na jídlo a to nejen když ho jedí. Jsou za tím i výčitky už když si jídlo připravují nebo ho jedí. Mnohdy je to forma nevědomého trestu, jindy potřebujeme utišit svou bolavou duši, jindy zajíst stres nebo vlčí hlad způsobený nevyváženým jídelníčkem.

Fakt, že vše leží tzv. „mezi našima ušima“, je skvělou zprávou, neboť tu existuje cesta ven změnou myšlení. Zde vám uvedu pár tipů, které jsou pro štíhlé lidi běžné.

 

1. Nebuďte posedlí svou váhou, mírami a velikostí oblečení. 

Když se budete každý den klepat na to, už abyste se zvážili a podle toho hodnotit, jestli vás čeká „dobrý“ nebo“špatný“ den, budete vlastně stále nespokojení a vaše štěstí bude hnáno jen něčím zvenčí. To je velmi vyčerpávající. Štíhlí lidé svou váhu neřeší. Nepřemýšlí o tom, jestli mají dnes o kilo navíc nebo o půl méně. Vědí, že v rámci dní, týdnů i měsíce se váha každému člověku přirozeně proměňuje a tudíž nemají potřebu to stále zkoumat. Také je jim jedno, jestli mají v pase tolik nebo tolik. Je to jen číslo, stejně jako v šatníku. Důležité je, jak se cítíte, působíte, vypadáte jako celistvá bytost a zda jste zdraví a je vám a s vámi lidem dobře.

 

2. Věřte svému tělu.

telaKdyž své tělo neustále zkoušíte, trápíte, bojujete s ním a tudíž mu nevěříte, opět zraňujete svou duši i tělo samotné. Vaše myšlenky programují každou jednotlivou buňku v těle, která disponuje svým vlastním vědomím. Jaké semínko do ní zasejete, taková energie vám vyroste. Budete-li se stále mučit špatnými myšlenkami a dokola opakovat ten samý nezdravý program, budete nejspíš stále ubíjet radost ze života vašim buňkám i sobě samotným.

Rozdělte si své denní jídlo na 6 menších porcí a udržíte vlčí hlad i chutě na uzdě. Budete mít stále energii a často něco v ústech. Až se vám tento systém zautomatizuje, přestanete myslet na jídlo a začnete spíše vnímat ty pauzy mezi ním a přirozeně hubnout až na váhu, která je ve vašem těle zakódována jako „správná“. Také si dávejte pozor na pitný režim a rozlišujte žízeň od hladu. Věřte svému tělu a budete jíst jen tehdy, budete-li opravdu pociťovat hlad a přestanete jíst v okamžiku, kdy ucítíte, že je vaše tělo spokojeno. Přirozeně zmizí přejídání. Věřte si.

 

3. Nenásledujte slepě nahodilé diety. 

Internet je plný dietních doporučení. Jedna doporučuje vyřadit sacharidy, jiná jíst podle krevní skupiny, další oddělit proteiny od sacharidů, jiná jíst jen syrově, barevně nebo Bůhví jak. Prošla jsem spoustou nejrůznějších stravovacích systémů a vždy mě to vrátilo k sobě. Ke své vlastní autonomní potřebě jíst podle svého těla a tudíž proměnlivě dle mého aktuálního stavu, ročního období, životní etapy, měsíčního cyklu a podobně. Nezakazujte si to a nebo oné, z každé diety něco jiného, přivede vás to jen do nesmyslné spleti myšlenek o jídle a zbytečně vyčerpá bez výsledku.

Přirozeně štíhlí lidé se neřídí žádným pravidlem nahodilé dietní novinky, ale pěstují si a respektují své vlastní potřeby. Tvoří si svá vlastní pravidla, která si libovolně mění podle potřeby a pocitu v těle a tím se udržují štíhlí a s čistou hlavou. Často vám řeknou: „Nejlépe se cítím, když mám ke snídaní toto…“ nebo “ Když sním hodně čokolády, začne mě bolet hlava.“ nebo „Po jídle se necítím nafouklý.“ a nebo „Nemám rád, jak se cítím po fastfoodu nebo něčem smaženém, je mi vždy těžko.“ A je to. Selský rozum, zpátky na stromy.

 

4. Nespojujte si jídlo s vinou nebo studem. 

zena iluzeSpousta lidí, kteří jsou na dietách, pociťují velký pocit viny, když vypadnou ze svého dietního plánu, poruší jej, přejí se a podobně. To pak vede k častějšímu porušování nebo přejídaní, až se z toho vlastně stane zvyk ve znění: „Je potřeba se permanentně odměňovat a jídlo je mou odměnou.“ Nevědomě se pak cítí ještě více slabí, neschopní a v depresi.

Štíhlí lidé si v situaci, kdy se třeba přejedli řeknou třeba jen: „No, nemusel jsem sníst celý ten dezert.“, ale tím to končí. Žádné další výčitky nebo bičování se, jen klidné trávení dezertu. Stále si věří, že opět budou jíst tak, jak je to pro ně nejlepší a že občasná výjimka je normální. To je cesta.

 

5. Snažte najít své štěstí mimo jídlo.

Jedna z očividných věcí, které udržují silné lidi silnými je fakt, že jídlo jim supluje chybějící pocit štěstí. Odměnu. Jídlo na prvním místě. Náhražka za cokoli, co by jim v životě dělalo radost nebo co by skutečně potřebovali. Když jsou smutní, jedí. Když jsou vystresovaní, jedí. Když se cítí osamocení, znudění, v depresi, jedí. Štíhlí lidé nikdy nepoužívají jídlo jako náhradu za to, co skutečně potřebují.

Jídlo je nádherným a smyslným požitkem a je nám zde k dispozici, abychom se nejen nasytili a doplnili energii, ale abychom si ho také vychutnali. A to lze i v normálních porcích, pravidelně, klidně, hezky. Přirozeně štíhlí lidé nepoužívají jídlo k tomu, aby se cítili šťastní jen skrze něj. Pokuste se tedy příště vyměnit náplast v podobě tabulky čokolády za odvahu vyrovnat se se svými problémy jinak. Přeladit se, uvědomit se, zaměřit se na něco, co vás baví nebo máte rádi kromě jídla.

 

Budete-li si chtít osvojit tyto postoje, systémy přesvědčení a chování, jistě začnete brzy pozorovat velkou a příjemnou změnu ve vašem životě. Úroveň vašeho subjektivního pocitu štěstí bude pravděpodobně narůstat, stejně tak jako vaše sebedůvěra a jemnost. Přestanete být už hnaní větrem a posuzováním sebe sama podle číslic na váze nebo na kalhotách a vaše dny se již nebudou třídit na „dobré“ versus „špatné“ podle toho, kolik zrovna vážíte. Tím začnete přirozeně váhu ztrácet bez většího úsilí a na oplátku získáte pevnější zdraví a vnitřní vyrovnanost a to vám moc přeji.

 

Mindbodygreen

 

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem vystudovanou lektorkou hatha jógy, výživovou poradkyní se zaměřením na alkalické stravování a odkyselování těla a od února roku 2013 s láskou tvořím tento web, který je zde pro vás. Kopírování článků je možné pouze s mým souhlasem.

5 Komentářů
  1. Michaelo, mohu se zeptat. Jsem na invalidním vozíčku a nemám žádnou možnost se pohybovat. Je to 5 let a přibrala jsem hrozných 25 kg. Vůbec netuším jak zhubnout, jak si sestavit jídelníček, jak netrpět tím vlčím hladem. Navíc mám stále chuť na sladké, i když už nesladím a nedávno jsem přestala jíst i sladkosti. Nyní jsem rozhodnuta hubnout, pro mne je to nutnost, neplatí pro mne výše uvedené, že mi to má být jedno. Také nejím maso. Pročítám si Vaše inspirující články, ale nevím, za prvé jak začít, čím, jak pokračovat a jak si váhu udržovat. Měla by jste pro mne, prosím, nějaké rady? Moc děkuji. Irena

  2. Souhlasim, jako vrcholovy sportovec se ridim tim, co mi samo telo naznacuje a vse funguje v rovnovaze 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>