8 tipů na vitální stravování v chladných měsících + seznam potravin

Woman holding warm drink in winterZima může znamenat pohromu pro naší energetickou hladinu, kůži a způsobit i kila navíc nebo depresi, neboť běžná těžká zimní strava často vede k nahromadění kyselin v těle, které zapříčiní únavu, záněty, bolesti a začínající nemoci. Na vaši pokožce se toto překyselení může projevit jako první, dále nastoupí letargie, jak se krev málo okysličuje a to může vést až k chronické metabolické acidóze, stavu, který zapříčiňuje ztrátu pevnosti kostí a svalů, celkové vyčerpání, kandidu, časté nachlazení, nízkou imunitu, nárůst hmotnosti, špatný dech a předčasné stárnutí.

Se správnými potravinami a vyrovnaným psychickým životem se však nemusíte ničeho z výše jmenovaného bát. Důležité je zachovávat v těle acido-bazickou rovnováhu, tedy vyrovnané ph a tím se udržovat přirozeně ve formě. Vzhledem k tomu, že většina lidí je spíše překyselená než v rovnováze, sestavila jsem seznam potravin vhodných na zimu v našich podmínkách, které navrací tělo do rovnováhy a tím do přirozeného stavu zdraví a vitality.

Je nezbytné jíst co nejvíce zeleniny, snížit nebo nejlépe vyřadit příjem rafinovaného cukru (všech komerčních sladkostí, sladkých nápojů, umělých sladidel, marmelád, čokolády, koláčů, dortů…), bílé mouky (a to i rýžové, těstovin, pečiva, …), alkoholu, cigaret, energy drinků, černého čaje, stolní soli, léků a také přepracování, hněvu, žárlivosti, strachu a chronického stresu, které zakyselují tělo nejvíce.

Nejen přemíra sladkostí, sycených sladkých limonád, zpracovaného masa z komerčních velkochovů, kravského mléka nebo margarínů přispívá k podlomenému zdraví a špatné pleti jako ukazatele stavu vnitřního, ale také právě chladné počasí může přispět k vyšší tvorbě vrásek a suché kůži. Naštěstí zde opět máme zdravé celistvé potraviny, které nám mohou pomoci obnovit hydrataci, odolnost a záři naší pleti a celého těla.

Celosvětové studie dokazují fakt, že lidé s větší mírou energie, svěžejší a mladistvě vypadající konzumují více ovoce, zeleniny, olivového oleje, ořechů, semínek, luštěnin (naklíčených) a občasně i mořské ryby, než běžná část populace.

Pro navrácení švihu do života doporučuji alkalizující program z níže sestavených potravin a tipů, pro znovunastolení rovnováhy v těle, který vám pomůže zbavit se jemnou formou části toxinů a tím oživit buňky v celém těle. Sami si určete, jak dlouhý bude a jak pevně ho budete dodržovat, jde o vás. Doporučuji také zařadit kvalitní rostlinné bílkoviny (ořechy, semínka, luštěniny, mořské řasy), které jsou plné aminokyselin a harmonizují hormonální hladinu, naší náladu, podporují pevnou pleť a vitalitu a také potlačují nadměrnou chuť k jídlu.

 

Alkalizující potraviny, které byste měli zařadit do svého každodenního jídelníčku v zimě:

  • Červená řepa
  • Brokolice
  • Zelí
  • Mrkev
  • Tmavou listovou zeleninu (kapusta, …)
  • Jablka (mohou být i jemně pečená s hřebíčkem a skořicí viz recept)
  • Hrušky (mohou být i jemně napařeny v páře, po dobu cca 5-7 minut – skvělé na snídani do kaše nebo jako svačina či dezert)
  • Zelené fazole (také skvělé jemně napařené)
  • Citrony (do salátů, jako ranní detoxikační drink, …)
  • Špenát
  • Dýně
  • Kořenová zelenina
  • Sladké brambory
  • Brambory ve slupce
  • Mořské řasy (Nori vločky do salátů, Kombu, Wakame, Hijiki a další do miso polévek)
  • Mandle (nejlépe předem namočené)
  • Ořechy a semínka (nejlépe předem namočené)
  • Jablečný ocet (do salátů nebo jako ranní detoxikační drink s vodou a lžičkou medu)
  • Prohřívající potraviny jako česnek, cibule, zázvor, skořice, chilli, kardamon, kari, kurkuma, badyán apod.
  • Zelené potraviny (mladý ječmen, chlorella, spirulina…)

 

Projezte se k mládí

Důležitým anti-aging antioxidantem, který vytváří naše tělo, je glutathion, který nás pomáhá chránit před volnými radikály. Jeho úroveň můžete zvýšit příjmem stravy bohaté na flavonoidy, jako je ovoce, zelenina nebo byliny.

 

Osm pravidel zdravého stravování:

1. Konzumujte převahu alkalických potravin a tekutin.

zima jidloNapříklad zelené potraviny (1-2 lžičky zelených potravin do sklenky filtrované vody denně), ovoce, zelenina, byliny, koření (česnek, zázvor, chilli,..),  mořské řasy, za studena lisované oleje, klíčky, mořská sůl, bylinné čaje, makové mléko, karob, aloe vera, umeboshi, syrový hráškový a konopný protein, kakaové boby, jablečný ocet, kaštany, čerstvý kokos, med, čerstvé olivy, tamari, miso, rýžový ocet a další superpotraviny. Jako přílohu z 30% jáhly, pohanku, amarant, quinoa, ovesné vločky, brambory se slupkou, sojové boby, fazole, tempeh nebo syrové kozí mléko.

 

2. Pijte 2 litry filtrované vody denně.

Toto pravidlo je často zmiňované a jsou v něm zahrnuty kromě vody také zelené nápoje, čerstvé šťávy a bylinné čaje. Doporučuji čaj z pampelišky a zázvor s citrónem.

 

3. Jezte „hydratační“ potraviny.

Studie zveřejněná v odborném časopise British Journal of Nutrition dokázala, že konzumace lněného oleje zvyšuje mimo jiné hydrataci pokožky a snižuje množství vrásek. Lněný olej a lněná semena, konopný olej a semínka, vlašské ořechy i další ořechy a semínka jsou skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou nezbytné pro správnou funkci mozku, srdce, jsou protizánětlivé, snižují vznik chronických chorob, artritidy a zhoubné nádory, takže bychom je měli zařazovat do jídelníčku co nejčastěji. Jejich nedostatek se projevuje právě únavou, špatnou pamětí, suchou kůží, srdečními problémy, změnami nálad a depresemi.

Z dalších hydratačních potravin doporučovaných na zimu jsou skvělé zelené papriky, květák, špenát, brokolice, ředkvičky, okurky, řapíkatý celer nebo občasně grapefruity.

Vyzkoušejte Omega dresing na salát:

  • 3 lžíce lněného oleje
  • 3 lžíce jablečného octa
  • 2 lžičky medu (bio javorového sirupu)
  • ½ lžičky mletého česneku

Použijte 1 lžíci každý den na salát.

 

4. Jezte méně.

polevkaKonzumace nižšího objemu stravy zvyšuje úroveň melatoninu, který stimuluje produkci anti-ageing látky, glutathionu. Nemusíte počítat kalorie. Nejjednodušší způsob, jak snížit příjem kalorií je používání standardní velikosti talíře, který z poloviny zaplníte salátem nebo podušenou zeleninou. Druhá polovina talíře se bude skládat z bílkovin (o velikosti vaší dlaně – luštěniny, ořechy, semínka, popřípadě divoký losos) a ze stejně velké – malé porce celozrnných sacharidů (jáhly, divoká rýže, ovesné vločky, quinoa, amarant,…). Na čistící alkalizující program doporučuji k obědu a večeři 2/3 talíře zeleniny a 1/3 talíře buď bílkovin nebo sacharidů. Přeskočte klasický dezert a vyhněte se i večernímu uzobávání, kterému zabráníte, dáte-li si každý den k snídani buď čerstvou jáhlovou, ovesnou, quinoovou nebo amaranthovou kaši s rozinkami, semínky, mandlemi, jablkem a skořicí, popřípadě s mandlovým mlékem nebo smoothie s jablky, kapustou, sušenými datlemi nebo fíky, chia semínky, konopnými semínky, lnem, kouskem zázvoru, skořicí a podobně, dle vaší chuti a možností. Na svačinky doporučuji čerstvé ovoce a zeleninu, jako například mrkvový salát s jablkem, rozinkami a semínky nebo mandlové smoothie s banánem a avokádem. V zimě je také vhodné zařadit husté zeleninové polévky bez jíšky a smetany, které zasytí, vyživí a prohřejí.

Zásadou v odkyselení organismu je stravovat se 70% alkalickými potravinami a 30% kyselinotvornými a 70% čerstvou živou stravou (ovoce, zelenina) a 30% vařenou – v chladných měsících to lze upravit na 50/50 nebo podle vaší individuální konstituce a stavu. Tato jednoduchá rovnice vám dopomůže k trvalému zdraví. 

5. Prospěte se do krásy.

Když spíte, vaše tělo uvolňuje hormony, včetně melatoninu, který působí proti stárnutí, proto je dobré spát osm – devět hodin denně. Snažte se jít spát brzy, neboť nejhodnotnější spánek, který nás posiluje a vyživuje naši pleť je mezi 22:00 – 02:00 hodinou.

 

6. Zacvičte si po dobu 15 minut každý den.

zena cvikCvičení zvyšuje hladinu energie, neboť pot obsahuje lysozym, enzym, který účinně pomáhá v boji s bakteriemi a mikroby na povrchu naší kůže. Nejlepší je pohyb na čerstvém vzduchu, tedy svižnější procházka, běh a nebo jakýkoli zimní sport. Nemáte-li tu možnost, stačí se na chvilku alespoň protáhnout doma nebo v kanceláři nebo nejezdit výtahem, eskalátory a zbytečně auty.

 

7. Vyhněte se zdravotním sabotérům.

V následujících několika dnech se pokuste vyhnout nezdravému zpracovanému jídlu, černému čaji, kávě, alkoholu, cigaretám, zpracovanému masu, mléčným výrobkům, sladkostem a umělým přísadám. Ucítíte velký rozdíl ve svém těle a patrná změna se pozitivně projeví i na vašem obličeji. Bude-li vás tato změna bavit, nic už vám nezabrání v tom, se výše zmíněnému vyhýbat po celý zbytek života a užívat si skutečný život bez nepříjemných neduhů.

 

8. Nastolte uvnitř sebe mír. 

Pokuste se se tolik nestresovat, nezlobit, nepřemýšlet a negativně se nechovat vůči sobě i okolí. Vyzkoušejte meditaci na 10 minut denně, která vás zklidní – odkyselí, více relaxujte, buďte laska-ví, přející a v klidu.

 

Hodně zdraví!

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami, zásadotvornou stravu a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci. Díky.

11 komentářů
  1. Dobrý den přeji,

    Radostním, mnohdy jsem zklamaná, že u vašich rad vím, že je to neproveditelné. Pr mě a teď. Studující bohém.. Ale tohle zní moc príma. Vrhnu se do toho s chutí.
    Jen by mne zajímal také ten čaj. A zároveň mn překvapilo, že tam není zařazna pohanka. Myslela jsem, že zahřívá. Je v jiném směru neuspokojivá pro takovéto činění?

    Děkuji a mějte se krásně,
    Michaela

  2. Milá Michaelo,
    děkuji za skvělý a přínosný článek. Jen prosím o vysvětlení – v bodě č.7 píšete vyhýbat se čaji. Je zde myšleno jen černému, nebo i zelený a bílý je dobré vynechat? Pokud ano, proč? Děkuji za objasnění a přeji Vám krásný poslední říjnový týden 🙂
    Marie

  3. Vsetko je pekne,len na taketo potraviny treba viac penazi ako na „tie ine“,a to si nemozeme vsetci dovolit.My doma ani nefajcime,ani nekupujeme pivo,alkohol,sladke vody,snazime sa jest len chude maso,a predsa len nam obmedzuje strava rozpocet.

  4. Tak tento článek je skvělý ! 🙂 Děkuji za něj.
    Jen se chci zeptat, mám problém s pitím tekutin.. většinou do sebe nedostanu více jak 1 sklenku tekutiny denně :/ Neznáte nějaký tip na zvýšení pití ?

    1. Dobrý den,

      tak zkuste polévky, smoothies, šťavnaté ovoce a mít stále po ruce (na stole, v autě, …) termosku s čajem nebo láhev vody.

      Musíme na to pamatovat všichni 🙂

      Hodně štěstí!