Seznam léčivých účinků ovoce a zeleniny

ovozelOvoce a zelenina jsou nezbytnými zdroji vitamínů, minerálů a stopových prvků, které nás chrání před vznikem onemocnění a zároveň svými unikátními vlastnostmi dokáží již vniklou nemoc léčit. Nabízím vám výběr několika druhů ovoce a zeleniny a jejich účinků na lidský organismus tak, jak je sepsal Mudr. Vojtěch Vojtíšek z Masarykovy Univerzity v Brně. 

 

ČESNEK

Účinky: Povzbuzuje imunitní buňky k rychlejšímu dělení a vyšší aktivitě. Má protibakteriální účinky a po staletí se využívá jako lék proti rýmě, při zánětu krku, kašli a dýchacích potížích. Napomáhá vykašlávání. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Podporuje volný průtok krve. Snižuje vysoký krevní tlak. Snižuje hladinu cukru v krvi. Má vysoký obsah vitamínu A, B1, B2 a C.

Množství: Aspoň jeden stroužek denně. Účinek 1-2 stroužků česneku denně na zdravotní stav srdce je zjevný po několika týdnech. Používá se v kloktadlech a čajích. Při bolestech kloubů se nanáší přímo na kůži. Vatový tampón napuštěný česnekovým olejem a vložený do ucha je starý lék proti zánětu.

 

BROKOLICE

Účinky: Aktivizuje látkovou výměnu, zlepšuje práci srdce, svalů a nervů. Snižuje riziko vzniku rakoviny. Má vysoký obsah antioxidačního betakarotenu a vitamínů C a E. Je bohatým zdrojem kyseliny listové a železa.

Množství: Jezte jednou týdně 20 dkg v páře povařené brokolice s česnekem. Asi 1-3 dávky brokolice po 170 g týdně mohou výrazně snížit riziko rakoviny. Brokolice snižuje vstřebávání jódu, proto lidé, kteří jedí brokolici víc jak 2-3x týdně, by měli konzumovat potraviny s vyšším obsahem jódu.

 

CIBULE

Účinky: allicin snižuje riziko arteriosklerózy a trombózy a posiluje imunitní systém. Éterické oleje brzdí zánětlivé procesy a uvolňují hlen. Jen červené a žluté odrůdy obsahují sloučeniny, které snižují riziko vzniku nádorových onemocnění a mají protizánětlivé účinky. Švýcarští vědci zjistili, že je výbornou prevencí proti osteoporóze. Obsahuje hodně zinku potřebného na stavbu kostí, vitamíny B, C, A i E.

Množství: čím víc, tím lépe. Doporučuje se jíst syrová. Musí se jíst jen čerstvá, protože po rozkrájení se po 24 hodinách stává toxickou. Výzkumy doporučují sníst denně 60 g.

  • Prostředek proti chřipce: cibuli nasekáme a uvaříme se třemi polévkovými lžícemi medu na sirup. Užívejte po lžičkách.
  • Na všechny respirační infekce: připravte šťávu z nasekané syrové cibule, pokapejte ji medem a nechte stát přes noc. Užívejte každé 2 hodiny 1 kávovou lžičku.
  • Opar rtu: léčíme tak, že na postižené místo přikládáme plátek syrové cibule.
  • Rýma: předcházíme tak, že do nosu vkládáme tampóny namočené v cibulové šťávě.
  • Bolesti krku: zmírní zábal z jemně nasekané cibule.
  • Hnisající rány: potřeme obvaz kašičkou z cibule a přiložíme na postižené místo.

 

ČERVENÁ ŘEPA

Účinky: Zmírňuje infekci dýchacích cest, reguluje krevní oběh, předchází zácpě, léčí ekzémy a posiluje vlasy. Vařená obsahuje rozpustné vlákniny, které snižují hladinu cholesterolu. Je součástí diet při onemocněních jater a ateroskleróze. Obsahuje látky s protirakovinnými účinky. Obsahuje vitamíny skupiny B, vzácné minerální a lipotropní látky. Obsahuje jód, kobalt a doporučuje se při odtučňovacích kúrách, onemocněních jater a ledvin. Je výživná, posiluje organizmus, pomáhá při léčbě chřipky a nachlazení.

Množství: Přidáváme ji do salátů, jíme nastrouhanou a šťávu masírujeme do vlasů. Šťáva smíchaná s medem se užívá při vysokém krevním tlaku. Doporučuje se roční spotřeba 3 kg. Pozor! Více jak 100 ml šťávy může vyvolat mírnou nevolnost a závratě. Proto je ji třeba zpočátku míchat s mrkvovou šťávou.

 

FENYKL

fenyklÚčinky: Obsahuje éterické oleje, vitamíny (C a E) a draslík. Podporuje trávení a má uklidňující vliv na nervovou soustavu. Fenykl je znám svou schopností uvolnit zastavené větry a pomoci při plynatosti. Semena fenyklu mají protispasmatický účinek, zmírňují žaludeční křeče. Je bohatým zdrojem draslíku. Pro lidi s oblibou jídel s fenyklem může zvýšený příjem draslíku pomoci redukovat vysoký krevní tlak. Je důležitou součástí dětských čajů. Velmi příznivě působí proti bolení bříška u kojenců.

Množství: Stonky a listy jezte v neomezeném množství. 200gramová vařená porce nahradí 20-30% denní potřeby draslíku u dospělého člověka. Doporučuje se maximálně jedna čajová lžička semen fenyklu denně. Nedoporučuje se konzumovat semena po dobu těhotenství.

 

ZELÍ

Účinky: Rostlinné látky a vitamín C předcházejí rakovině. Balastní látky regulují zažívání a povzbuzují líná střeva. Kysané zelí pomáhá při pocitu plnosti, pálení žáhy a krkání. Šťáva z čerstvého zelí léčí žaludeční vředy, dvanácterník a choroby tlustého střeva. Šťáva ze zelných listů zmírňuje záněty, působí dezinfekčně a odvádí škodlivé látky přes kůži. Acetylchlorin, který obsahuje, působí při depresích. Zelí obsahuje antioxidanty a jiné látky zlepšující odolnost proti chorobám.

Množství:  1/4 hlávky pokryje 1/5 denní potřeby vitamínu C. Vnější listy a košťál je třeba pro zvýšený obsah nitrátů a olova odstranit. Obklady z čerstvých listů zmírňují bolesti svalů, hlavy, močového měchýře a léčí kožní choroby. Při žaludečních potížích je třeba nejméně měsíc pít 5-6 skleniček šťávy denně, asi hodinu před jídlem.

 

KUKUŘICE

Účinky: Vysoký obsah manganu působí proti stresu, svalovým křečím a srdeční arytmii. Železo pomáhá proti chudokrevnosti.

Množství: Je bohatým zdrojem energie – je v ní mnoho uhlohydrátů a bílkovin. 100 g pokryje téměř polovinu denní potřeby železa.

 

MRKEV

Účinky: snižuje cholesterol, předchází zácpě, pomáhá při kožních chorobách, nedokrvení a oslabení organizmu. Chrání zrak. Snižuje riziko rakoviny plic. Jednoduchý způsob, jak snížit hladinu cholesterolu v krvi. Je vynikající regenerační potravinou když se člověk cítí vyčerpaný, nebo se zotavuje. Mrkev je bohatá na vitamíny A, B a C, betakaroten, železo, vápník, draslík a sodík.

Množství: Každý den jezte 2 mrkve nebo vypijte pohár čerstvé šťávy. Půst s mrkvovou šťávou v průběhu 1 anebo 2 dní je velkou detoxikační terapií pro játra. Víc vitamínu A – karotenu se uvolňuje ze zpracované mrkve než při konzumaci v syrovém stavu. Při strouhání to je 36%, při rychlé tepelné úpravě až 60%, při konzumaci celé syrové mrkve jen 5%. Do čerstvé mrkvové šťávy vmíchejte i lžičku panenského olivového oleje, díky němu se karoten v těle lépe využije.

 

PAPRIKA

Účinky: Vitamín C neutralizuje volné radikály a posiluje obranyschopnost organizmu. Přírodní látka kapsaicin povzbuzuje činnost zažívacího traktu. Betakaroten posiluje buňky, brzdí proces stárnutí a chrání před škodlivým vlivem slunce na pokožku.

Množství: Pro vysoký obsah vitamínu C se doporučuje jíst ji preventivně při nachlazení. Jedna středně velká paprika pokryje dvojnásobek až trojnásobek denní potřeby dospělého člověka. Vitamín C se z papriky nevytrácí ani zahříváním, ani pečením. Červená paprika obsahuje 9x více betakarotenu a 2x více vitamínu C, než paprika zelená.

 

PETRŽEL

Účinky: Petržel je bohatá na vitamín C, provitamín A, železo, vápník, draslík, fosfor, hořčík, síru a křemík. Vysoký obsah železa zabraňuje chudokrevnosti. Vitamín C posiluje imunitní systém a povzbuzuje chuť k jídlu. Povzbuzuje činnost jater a pomáhá při dně. Je užitečným zdrojem vápníku. Pomáhá organizmu zbavit se nadměrné tekutiny. Neutralizuje škodliviny z cigaretového dýmu.

Množství: 100 g obsahuje 170 mg vitamínu C. Doporučuje se používat jako koření. Na zregenerování pokožky postačí sedm dní natírání čerstvou šťávou. Odvar ze semen uvolňuje hladké svalstvo v celém těle a zmírňuje bolesti hlavy, migrény a podrážděný žlučník. Žvýkání čerstvé petrželové natě odstraňuje v dechu zápach po cibuli a česneku.

 

PÓR

porekÚčinky: Působí proti nadýmání a pocitu plnosti, žlučovým kamenům a nechutenství. Obsahuje množství vitamínu E, karotenů, železa a syrový obsahuje kyselinu listovou, vitamín C a B1. Tak jako cibule a česnek je i pór mimořádně antiseptický – pomáhá likvidovat bakterie. Pór také pomáhá chránit srdce a artérie před arteriosklerózou a vysokému krevnímu tlaku.

Množství: Pórový odvar se lehce připravuje a je vynikající na nahrazení úbytku minerálů po dobu nevolnosti a při průjmu. Jednoduše povařte 8-10 pórů ve 2-3 litrech vody asi 1-2 hodiny. Pórový sirup je účinný prostředek na plicní infekce. Uvařte několik pórů ve vodě, a když změknou, extrahujte šťávu protlačením přes gázu. Přidejte med a pravidelně užívejte.

 

RAJČATA

Účinky: Povzbuzují apetit a zažívání a brzdí růst choroboplodných bakterií ve střevech. Kalium snižuje krevní tlak. Mimo srdečně-cévních chorob pomáhá při léčení různých poruch trávení. Slouží jako odvodňovací prostředek. Rajčata obsahují antioxidanty, množství vitamínu E, vitamín C a betakaroten.

Množství: Jezte libovolně. I rajčatový protlak je bohatý na karoteny a vitamín E. Jeden pohár protlaku chrání před rozličnými chorobami, hlavně před nachlazením. Preventivně pijte 1 pohár rajčatové šťávy  3x denně po dobu 3-4 týdnů.

 

ŘEDKVIČKA

Účinky: Pomáhá při prevenci rakovinových onemocnění. Éterické oleje podporují tvorbu žluči a urychlují zažívací proces. Používá se při léčení onemocnění žlučníku, žaludku a průdušek. Obsahuje vitamíny C a B.

Množství: Doporučuje se jíst syrová. Doporučená dávka je 1-2 kg ročně.

 

HLÁVKOVÝ SALÁT

Účinky: Kyselina listová a vitamín B zlepšují činnost mozku, paměť, koncentraci a spánek. Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater. Má uklidňující účinky.

Množství: Denně snězte 150 g s rajčaty a bylinkami. Když chceme získat co nejvíce živin, vybíráme salát který má víc větších, zelených listů. Umyté, zabalené hlávky s roztrhanými listy rychle ztrácejí vitamín C a kyselinu listovou. Salát ráda konzumují i malá domácí zvířata.

 

CHŘEST

Účinky: Výhonky jsou bohaté na vitamín C a mají mimořádně vysoký obsah vitamínu E, který zlepšuje zrakovou ostrost a potlačují projevy stárnutí pokožky, problémy se srdcem, zvyšují libido a účinně chrání buňky před útoky volných radikálů. Chřest je bohatý na vitamíny skupiny B a obsahuje velké množství kyseliny listové. Mimo toho obsahuje hodně draslíku a zinku. Chřest patří k nejlepším omlazovacím prostředkům v přírodě. Posiluje imunitní systém a chrání před záněty. Aktivuje tvorbu hormonu štěstí a pomáhá při poruchách spánku. O chřestu se zároveň říká, že upravuje vysoký krevní tlak, podporuje činnost srdce a ledvin. Pomáhá při uvolňování nervového napětí.

Množství: Chřest je jako stvořený pro různé diety, neboť obsahuje velmi málo kalorií (na 100 g jen 18 kalorií). Je též bohatý na vlákniny, které mají blahodárný vliv na střeva. Když zkonzumujete 250 g, pokryjete celodenní potřebu vitamínu C. Chřestovou sezónu bychom měli využít na chřestovou kúru. Aktivizuje metabolizmus celého organizmu. Už po týdnu (denně zkonzumovat 200 g chřestu) se budeme cítit svěží a vitální.

Jak správně vařit chřest: nejprve odřežeme dřevnatou spodní část a chřest oloupeme (postupujeme vždy od hlavičky dolů). Aby nezčernal, namočíme ho do studené vody. Před vařením ho svážeme po 6-10 kusech a postavíme do hrnce s osolenou vodou  hlávkami nahoru. Stačí, když bude ve vodě jen do poloviny, křehké hlávky se uvaří v páře. Vaříme 10 – 15 minut.

 

ŠPENÁT

spenatÚčinky: Betakaroten a vitamín E zachytávají volné radikály. Kalium snižuje krevní tlak a magnézium působí proti svalovým křečím. Může ochránit před degenerací zraku. Je užitečným zdrojem železa. Mimo toho obsahuje vitamíny C, B1 a B2, jód, vápník a kyselinu šťavelovou, která váže vápník, takže při větší spotřebě je třeba dávat pozor, aby se organizmus neochudil o tento minerál.

Množství: 200 g pokrývá polovinu denní potřeby kalia. Mražený špenát si uchovává více živin než zvadlý čerstvý. Konzervovaný špenát si udržuje podstatné množství živin mimo kyseliny listové. Lidé postižení dnou, nebo ti co mají ledvinové kameny, by se měli špenátu vyhýbat pro jeho vysoký obsah oxalátů.

Jak správně vařit špenát: dobře umyté, očištěné lístky dáme do hrnce, který uzavřeme pokličkou, a na mírném ohni minutu-dvě spaříme. Není třeba ho podlévat vodou, stačí mu vlhkost, která se uvolní z lístků. Uvařené listy pokrájíme nahrubo. Dáme na pánev s tukem smaženou cibulkou, solí, pepřem a kmínem, dusíme pod pokličkou do vydušení větší části vody a dle potřeby přidáme česnek, nebo rozklepnuté vejce. Dochutíme muškátovým květem.

 

ZÁZVOR

Účinky: Je klasickým léčebným prostředkem při rýmě, chřipce a kašli. Osvěžující čaj připravený z čerstvého kořene pomáhá vylučovat hleny a posiluje žaludek. Horký zázvorový čaj pomáhá při zimnici, obklady přinášejí úlevu při zánětu nosních dutin, při zánětu průdušek a při jiných plicních těžkostech.

Množství: Vatový tampón namočený v zázvorovém odvaru přináší úlevu při bolestech ucha. Přiložený na pokožku zvyšuje prokrvení, a tak zmírňuje bolesti způsobené chřipkou.

 

CELER

Účinky: Je to nejen známá zelenina, ale i důležitá léčivá rostlina. Používají se všechny části včetně semen. Nať je bohatá na vitamíny a minerály. Je vhodná jako potravinový doplněk pro nemocné cukrovkou. Éterické oleje a sedanolid mají povzbuzující účinek na zažívací orgány. Betakaroten neutralizuje volné radikály. Kalium reguluje krevní tlak a krevní oběh. Zbavuje pocitu stresu. Díky bohatému obsahu draslíku uklidňuje nervy a zlepšuje subjektivní stav. Naťový je lepší než kořenový. Je vynikající složkou redukční diety.

Množství: 150 g pokrývá 1/4 denní pot