Meditace na bolest

meditace1Bolest. Všichni ji známe, všichni se jí bojíme, nikdo z nás ji nechce a přesto často přichází do našeho života. Je signálem problému v těle a alarmem pro to, abychom mu pomohli. Kromě širokého spektra léčivých i tišících prostředků, včetně těch přírodních, existuje také pomoc v rovině psychiky, která na bolest reaguje a může ji zvýšit, ale i snížit. 

Po odeznění nárazu z přítomnosti bolesti, který nutně musíme prožít, může přijít vědomá část práce s bolestí a tou může být hluboké dýchání, koncentrace nebo meditace.

Meditace je vlastně úplně obyčejná věc, kterou známe všichni, jen ne všichni ji takto označujeme. „Meditujeme“ například, když myjeme nádobí, podlahu, zametáme nebo jinak uklízíme, když jdeme, běžíme, u mnohého cvičení ji také můžeme pozorovat, stejně tak jako u mnoha dalších činností. Jde o uvolnění mysli, kdy zpravidla provádíme automatickou činnost, na kterou se nemusíme soustředit a můžeme si jen tak v klidu přemýšlet, pozorovat svůj vnitřní svět a v hlavě odpočívat.

Stejně tak si můžeme odpočinout od bolesti, která nás trápí. Pomocí tzv. meditace, kdy se na chvíli zklidníme a ponoříme se do svého vnitřního bohatství prožitků nejen emočních, ale také fyzických. Vnitřním zrakem – představováním si těla a jeho jednotlivých částí v mysli, se můžeme dostat do oblastí bolesti a snažit se je vědomě uvolnit, zmírnit napětí, které bolest vyvolává, až do úplného zklidnění.

Chcete-li něco podobného vyzkoušet, nabízím vám jednoduchou meditaci, která vám může velmi pomoci překonat nepříjemné úseky bolesti.

 

Meditace na bolest

meditace2Každý volí pro meditaci svou oblíbenou polohu i prostředí. Někdo vsedě, někdo vleže, na zemi, na polštářku, na posteli, na židli, je to jedno. Důležité je, aby vám bylo co nejvíce dobře. Můžete mít dokonce otevřené oči, chcete-li. Těžiště tohoto aktu leží totiž úplně někde jinde, než dělat to tzv. „správně“.

 

Nadechněte se několika hlubokými nádechy a při výdechu uvolněte ramena a veškeré napětí z nich.

Zavřete oči nebo je nechte otevřené. Soustřeďte se dovnitř sebe, na oblast srdce a pozorujte chvilku svůj dech v hrudníku, který se stále pravidelně zvedá. Můžete si na něj položit svou dlaň a více se tak spojit se svým tělem a vnímat ho jako celek.

Myšlenky vám budou stále pobíhat sem a tam a nevadí to. Jen je nechte plout a žít si svým životem. Vy se teď soustřeďte na to, co je pro vás důležité. Na sebe.

Z místa na prsou se po chvíli začne rozlívat příjemný klid a silná energie, která se sbírá z celého vašeho těla právě do tohoto bodu, na který se soustředíte.

Rozšiřte ji a její působení. Dovolte této energii expandovat vzhůru, až prostoupí přes krk také celou vaši hlavu. Představte si, že je teplá, měkká, hladká, příjemná a hladí vás uvnitř hlavy a smývá tak vše nepotřebné, staré a bolavé. Nechte ji kroužit tak dlouho, jak je vám to příjemné.

Po té nechte energii sestoupit níže do vašeho těla, dokud neprostoupí do vaší celé horní poloviny těla – vašich paží, hrudníku, břicha a zad. Nechte ji létat, hladit, čistit, omývat a napravovat vše, co vás bolí. Až budete mít pocit, že jste prošli svým vnitřním zrakem každou část horní poloviny těla, včetně každého prstu a jeho tvaru a dobili se vaší vlastní energií, o které jste si možná mysleli, že ji nemáte, pošlete ji v celé své síle a kráse níže do těla – do vaší dolní poloviny těla – do vaši pánve a zadku, nohou a chodidel. Opět ji nechte pulzovat všemi místy a ta místa si představujte, spojte se s nimi a s tím, jaké pocity v nich máte, jak vypadají a obejměte je – jste to VY a VY jediný(á) si můžete dát zevnitř cokoli.

Nyní se zaměřte na to místo, které vás aktuálně nejvíce bolí. Položte si na něj ruce a prohřejte jej, dejte mu plnou vědomou pozornost a vnímejte jej. Pozorujte bolest a její charakter – typ, intenzita, odkud přichází. Nechte svou bolest bolet a jen ji pozorujte. Nyní nechte svou bolest úplně se rozvinout a pozorujte příval ještě větší bolesti. Ve skutečnosti ta bolest bude stejná, ale uvolněním mysli od napětí z bolesti vám může připadat větší. Nebojte se. Nechte bolest dojít až do krajnosti a buďte vnitřně klidní.

Nyní pošlete svou vlastní energii nasbíranou po celém těle právě do tohoto místa v plné míře a pozorujte tento proces jak dlouho budete chtít. Nemusíte nic vědomě dělat, jen se nechte vést pocity.

Po dojití bolesti až na kraj, se uvolní vaše obavy z ní a tím dojde také k jejímu uvolnění. Bolest se začne postupně zmenšovat, uklidňovat, stahovat, vytrácet.

Tento proces může trvat chvíli, stejně jako mnoho chvil. Dejte tomu čas a buďte v klidu tak dlouho, jak bude potřeba.

Na závěr se pak ještě můžete vrátit zpět do oblasti vašeho srdce, na hrudník a v míru spočinout pár chvil se sebou samým a svým aktuálním stavem. Úlevně vydechnout a v klidu dýchat. Můžete si dát láskyplnou myšlenku – vnitřně se pohladit, to také zmírňuje bolest.

 

meditaceBolest je zvířecí záležitost, které se nemůžeme ve svém životě vyhnout, už ani jako malé děti. Přijměte ji jako součást svého života a snažte se svým konáním, aby jí bylo v tom vašem co nejméně – ať už té fyzické nebo psychické. Obě jsou stejně strašné.

Kdykoli vás bolest přepadne a opadne první ataka svíjení, snažte se zklidnit a třeba vizualizovat/představovat si, že existuje „cesta ven“, ať už to pro vás znamená cokoli.
 
Swami Vishwananda kdysi řekl:

„Namísto mluvení či přemýšlení o věcech, které nemají smysl, se naučte tiše sedět, klidně nechat mysl pracovat a dovolit ji soustředit se na to dobré.“

 

Vraťte se k sobě.

Michaela

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami, zásadotvornou stravu a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci. Díky.

1 Komentář

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>