15 důležitých potravin bojujících se záněty

Sweet Cherry in Bowl on Rustic Table, Ripe Fresh Wild Cherries Fruit
Třešně jsou nejsilnějším protizánětlivým bojovníkem.

Zánět je součástí imunitní reakce těla a bez něj se tělo nemůže vyléčit. Bohužel 90% degenerativních nemocí, jako je například revmatoidní artritida a většina srdečních nemocí vzniká ze zánětů. Zánětům je přisuzována také spojitost s obezitou, tvorbou cyst, astmatem, arteriosklerozou, cirhózou, metabolickým syndromem, nezájmem o sex, osteoporózou, depresemi, rakovinou a mnohými dalšími civilizačními chorobami, u kterých zhoršují jejich průběh.

Nevhodná strava, jako je například konzumace potravin bohatých na cukry a nasycené tuky, zvýšená konzumace červeného masa a uzenin, užívání drog a celkové překyselení organismu, napomáhají tvorbě zánětů a způsobují přehnanou reakci imunitního systému, což vede mimo jiné také k bolesti kloubů, vyčerpanosti a poškození cév. Dále má na zánětu velký podíl vysoká hladina volných radikálů, které poškozují buňky a způsobují také předčasné stárnutí, proto je nutné do stravy zařadit antioxidanty (barevné ovoce, hroznové víno, arónie, kvalitní červené víno, zelený čaj, hloh, koriandr, všechny rostliny obsahující hodně chlorofilu…).

Dobrým ukazatelem existence zánětů v těle je faktor CRP v rozboru krve. Pokaždé, když je tento faktor zvýšený, bychom měli zahájit protizánětlivá opatření.

Kromě specifických potravin potlačujících záněty, je nutné ihned nasadit přírodní antibiotika, jako jsou například:

  • Česnek
  • Cibule
  • Kurkuma
  • Kari
  • Zázvor
  • Skořice
  • Kandamon
  • Esenciální oleje z oregana, tymiánu, bazalky
  • Manukový med
  • Čaj Pau d’Arco (obzvlášť silné proti-houbové vlastnosti)
  • Extrakt z olivového listí
  • Extrakt z grapefruitových jader
  • Třapatka (Echinacea)
  • Vodilka kanadská
  • Propolis
  • Koloidní stříbro

 

Potraviny potlačující záněty:

Kvalitní tučné ryby

lososLosos, makrela, tuňák, sleď či sardinky, obsahují omega-3 mastné kyseliny, které působí proti zánětům. Ryba by měla figurovat v jídelníčku několikrát týdně. Pokud nemáte rádi ryby, můžete užívat doplňky stravy obsahující omega-3 kyseliny. Studie z roku 2013 však ukazují, že pokud přijímáte příliš mnoho omega-6 mastných kyselin obsažených například v průmyslově zpracovaných potravinách nebo v rostlinných olejích, přípravky obsahující omega-3 kyseliny můžou naopak vést k zánětům. Co se týče ryb, vybírejte si takové, které nejsou z velkochovů (supermarketů), barveny a krmeny antibiotiky, ale spíše divoké a čerstvé (Makro).

 

Celozrnné potraviny

Konzumace celých zrn, na rozdíl od zpracovaných potravin jako např. bílý chléb, cereálie, bílá rýže nebo těstoviny, je proti zánětům vhodná. Zrna obsahují hodně vlákniny, která redukují množství C-reaktivního proteinu, jenž poukazuje na zánět. Je důležité, aby v celozrnných produktech nebyl přidaný cukr. Při zánětu je nejvhodnější konzumovat celozrnné potraviny bezlepkové, jako je například, celozrnná rýže, quinoa, amarant, pohanka, jáhly a další. Podrobný přehled naleznete v článku Bezlepkové obiloviny.

 

Listová zelenina

salátStudie prokázaly, že vitamín E hraje klíčovou roli v ochraně před prozánětlivými molekulami zvanými cytokiny. Jedním z nejlepších zdrojů vitamínu E je listová zelenina – špenát, kapusta, brokolice, zelí a další. Kyselina listová a vitamín B zlepšují činnost mozku, paměť, koncentraci a spánek. Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater a má uklidňující účinky. Listová a košťálová zelenina rovněž obsahuje celou řadu vitamínů a minerálů (vápník, železo) a další fytochemikálie, které posilují imunitní systém a vyživují orgány.

Tipy na dobré recepty naleznete v sekci Raw jídla a saláty.

 

Ořechy

Ořechy jsou dalším zdrojem velmi prospěšných olejů. Obzvláště mandle jsou bohaté na vlákninu, vápník a vitamín E. Vlašské ořechy obsahují alfa-linolenové kyseliny – typ omega-3 kyseliny, jsou bohatým zdrojem draslíku, magnezia, zinku, mědi, selenu a kyseliny folové. Uklidňují a mají pozitivní vliv na mozek. Jádra ořechů dlouhodobě skladovaná po vyloupání ztrácejí mnoho výživných vlastností. Pokud nemáte vlašské ořechy vlastní, kupujte je raději celá a ze skořápek je vyloupejte až krátce před konzumací.

Ořechy obsahují hodně antioxidantů, které urychlují léčbu a regeneraci. Stejně jako ryby a listová zelenina jsou ořechy součástí středomořského jídelníčku, který už po šesti týdnech může utlumit veškeré záněty v těle.

 

Sója

Sója je velmi kontroverzní potravina, u které se vedou spory o její prospěšnosti. Každopádně několik studií ukazuje, že isoflavony, které sója obsahuje, snižují množství C-reaktivního proteinu a zánětů u žen. Na místo průmyslově zpracované sóji, jež obsahuje různá aditiva, dejte přednost sójovému mléku, tofu nebo sojovým luskům edemame.

 

Kvalitní mléčné výrobky

tvarohMléčné výrobky jsou někdy považované za spouštěče zánětů, protože někteří lidé mají alergii nebo intoleranci na kasein – protein, jenž je v mléce obsažen. Kvalitní mléčné výrobky jsou však důležitými zdroji nutrientů. Například živý jogurt obsahuje probiotika, která snižují pravděpodobnost zánětu střev. Jogurt a sbírané mléko obsahují vápník a vitamín D, který podporuje imunitu. Vybírejte si bio/farmářské/domácí produkty z prověřených zdrojů a nebudete se muset bát, pakliže nejste alergičtí, občas mléčné výrobky do své stravy zařadit.

 

Papriky

Na rozdíl od brambor nebo kukuřice, barevné papriky, rajčata, dýně a listová zelenina obsahují vysoké množství vitamínů a méně škrobu. Barevné papriky a kapie jsou velkým pomocníkem, stejně jako pálivé papriky (např. chilli), které obsahují kapsaicin, látku používanou v mastech, které snižují bolest a záněty. Nicméně u některých lidí s revmatoidní artritidou způsobují papriky zhoršení zánětu. papriky jsou bohaté na vitamín C, který neutralizuje volné radikály a posiluje obranyschopnost organizmu a betakaroten, který posiluje buňky a brzdí proces stárnutí.

 

Rajčata

Rajčata rovněž působí protizánětlivě, platí pro ně totéž, co pro papriky. Šťavnatá červená rajčata obsahují lykopen, který potlačuje záněty. Vařená rajčata obsahují dokonce více lykopenu než syrová. Také rajčatová šťáva je velmi prospěšná. Dále povzbuzují apetit a zažívání, brzdí růst choroboplodných bakterií ve střevech, snižují krevní tlak, slouží jako odvodňovací prostředek. Rajčata obsahují antioxidanty, množství vitamínu E, vitamín C a betakaroten.

 

Červená řepa

Beetroot Juice
Šťáva z řepy je silným antioxidantem

Červená řepa a její šťáva redukují záněty a působí příznivě proti rakovině a chorobám srdce díky obsahu vlákniny, vitamínu C a barvivu batalain. červená řepa dále zmírňuje infekci dýchacích cest, reguluje krevní oběh, předchází zácpě, léčí ekzémy a posiluje vlasy. Vařená obsahuje rozpustné vlákniny, které snižují hladinu cholesterolu. Je součástí diet při onemocněních jater a ateroskleróze. Obsahuje vitamíny skupiny B, vzácné minerální a lipotropní látky. Obsahuje jód, kobalt a doporučuje se při odtučňovacích kúrách, onemocněních jater a ledvin. Je výživná, posiluje organizmus, pomáhá při léčbě chřipky a nachlazení.

 

Zázvor a kurkuma

Tato koření mají prokazatelně protizánětlivé účinky. Kurkuma pomáhá vypnout protein NF-ĸB (NF-kappaB), který reguluje imunitní systém a spouští proces zánětu. Zázvor potlačuje zejména záněty střev, je klasickým léčebným prostředkem při rýmě, chřipce a kašli, pomáhá vylučovat hleny a posiluje žaludek. Horký zázvorový čaj pomáhá při zimnici, obklady přinášejí úlevu při zánětu nosních dutin, při zánětu průdušek a při jin