Báječné avokádové kuličky aneb co s mandlovou drtí

avokádové kuličky1Ti z vás, kteří dělají domácí mandlové mléko, často nevědí, jak lze mandlová drť vzniklá přecezením mléka využít a občas jí i vyhodí. To je velká škoda, neboť i po vyrobení mléka je mandlová drť cenná svými živinami a použití je celá řada. Můžete ji přidávat do kaší, smoothies, zahustit s ní pomazánky, přidat jí do placek nebo domácího chleba, do polévky či dresingu na salát nebo z ní, spolu dalšími ingrediencemi vytvořit báječné avokádové kuličky, které jsou zdravé, rychle hotové a slané. Ti, kteří mandlové mléko nedělají, mohou tento recept vyzkoušet také, s přidáním na jemno rozdrcených mandlí.

Popravdě řečeno se tento recept stal jedním z mých oblíbených v poslední době a tak ho doporučuji k vyzkoušení i vám. Určitě nebudete litovat! Hodí se skvěle jako pohoštění pro návštěvy, jako snídaně nebo svačina i sebou do krabičky, jako alternativa měkkých sýrů nebo jako slaná variace k sladkým dezertům.

Jsou raw, takže si zachovávají veškeré své cenné živiny a energii a stačí jich sníst pár, abyste se cítili zasyceni a chuťově velmi uspokojeni.

 

avokádové kuličky2Avokádo je skvělým zdrojem bílkovin a mono-nenasycených tuků, důležitých například pro správnou funkci srdce a velmi se doporučuje kojícím a těhotným ženám, vegetariánům a veganům, lidem trpícím únavou nebo pro rekonvalescenci a celkové posílení organismu. Obsahuje důležité látky, jako jsou například karoteny a vitamin E, silné antioxidanty, které podporují regeneraci buněk, zbavují tělo toxinů a mají velmi kladný vliv na stav naší pleti a vlasů.

Avokádo obsahuje také vitamin C a vitaminy skupiny B, zejména pyridoxin – B6 a thiamin – B1. Z minerálních látek v něm pak najdeme např. měď, důležitou pro krvetborbu, metabolismus cukrů a naše mentální zdraví a draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak a udržuje naše srdce v kondici.
Avokádo také snižuje hladinu inzulinu, pomáhá s hubnutím a povzbuzuje náš mozek.

 

Také mandle, vlašské ořechy a semínka (sezam, lněné semínko) jsou bohaté na mono a polynenasycené tuky a esenciální mastné kyseliny (omega 3 a omega 6 ). Ti jsou skvělými pomocníky na ochranu proti srdečním onemocněním (snižují špatný cholesterol, snižují zánět a regulují krevní srážlivost), dobrých pro vývoj mozku a nervového systému a mnoho dalšího.

Novodobé studie prokázaly, že hrst sladkých mandlí denně redukuje obezitu, diabetes a srdeční komplikace tím, že postupně potlačují chutě na jídlo a udržují cholesterol pod kontrolou.

Sezam příznivě ovlivňuje kvalitu kostní tkáně (pomoc při osteoporóze), tvorbu krve (chudokrevnost), plodnost (zvýšení množství a kvality spermií), kvalitu vlasového porostu a sluchu. Je skvělým pomocníkem v prevenci a léčbě zácpy a také při léčbě suchého kašle. Doporučuji ho ženám v menopauze, projevující se návaly horka a pocení, nespavostí, bušením srdce a slabostí. Má život prodlužující účinek.

Lněné semínko je významným zdrojem omega-3 mastných kyselin a tudíž působí protizánětlivě, má antibakteriální, antivirové a protiplísňové účinky, podporuje imunitu, kontroluje tlak v krevních cestách, kloubech a očích, upravuje nervové přenosy ovlivňující náladu, poruchy emocí a pozornosti (deprese, mentální choroby, nutkavé stavy,..), příznivě ovlivňuje plodnost, podporuje strukturu pleti a vlasů a plní úlohu primárního zdroje energie pro svaly.

Vlašské ořechy velmi doporučuji při poruchách nervové soustavy, při angině pektoris, při podváze, vysokém krevním tlaku, vysokém cholesterolu, při problémech s cévami, diabetu, sexuálních problémech a neplodnosti, na podporu činnosti mozku, na snížení srážlivosti krve a rizika infarktu myokardu a mozkové mrtvice.

Rajčata podporují tvorbu hemoglobinu, působí preventivně proti infekcím, posilují srdce, povzbuzují tvorbu hormonů, podporují spánek, zlepšují náladu, starají se o zdravou pokožku, odstraňují zácpu, mají protirakovinné účinky (obsahují důležité antioxidanty).

Takže bye bye deprese, únavo a podrážděnosti, jdeme na to!

 

Ingredience:

  • avokádové kuličky1 zralé avokádo
  • 5-6 lžic mandlové drti nebo na jemno nasekaných mandlí
  • 3 lžíce vlašských ořechů (drcených)
  • 2-3 rajčata, velmi jemně nakrájená (bez bubáka)
  • 1 lžíce lněných semínek (lehce rozmixovaných)
  • 2-3 lžíce citronové šťávy
  • špetka mořské soli
  • čerstvě mletý pepř
  • sezamová semínka na pokrytí

Postup:

Nejdříve si v mixéru rozdrďte vlašské ořechy a lněná semínka na jemno.

Pak smíchejte všechny ingredience v misce (s výjimkou sezamových semínek) pomocí vidličky.

Poté ze směsi lžící tvořte drobné kuličky, které vyválejte v sezamových semínkách.

Hotové kuličky dejte na talíř a do lednice trochu ztuhnout na dobu zhruba 15-20 minut.

 

Tip:

Pokud se vám nechce dělat s kuličkami, můžete směs natřít na chléb nebo placky a posypat semínky, ozdobit ořechy nebo půlkami hroznového vína a máte skvělou pomazánku na sandwich.

Dobrou zdravou chuť!

 

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem vystudovanou lektorkou hatha jógy, zaměřující se na jógovou terapii, výživovou poradkyní se zaměřením na zásadotvornou stravu a přírodní léčení a od února 2013 s láskou tvořím tento web, který je zde pro vás. Kopírování článků je možné pouze s mým souhlasem.

Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>