10 tipů na to, jak si zjednodušit svůj digitální život

Všímáte si někdy jak často jste online? Všímáte si jak to ovlivňuje vaši mysl, pozornost a prožívání? Současnost našich moderních životů je neoddělitelně spojena s internetem, která je skvělým pomocníkem, ale špatným pánem. Nadměrným jeho používáním se doslova odpojujeme od prožívání přítomného okamžiku, od pozorování svých pocitů a k podpoře používání hlavy – myšlení, často na úkor prožívání srdcem.

Náš digitální život je úzce spojen s trávením volného času, s prací, vzděláváním a hraním a nenápadně se tak může stát naší závislostí. Čím více trávíme času online, tím je pro nás složitější se vracet do „reálu“. Čím blíže jsme si s lidmi, kteří jsou daleko, tím dále jsme si s lidmi, kteří jsou blízko.

Jestli toužíte po jednoduchosti, klidu a tichu uvnitř vás, zjednodušte svůj digitální život.

Osvobodíte se od informačního přetížení, které je masivní a způsobuje nám mnoho fyzických, psychických a sociálních problémů. Vaše uložená data v počítači a telefonu nezabírají jen datový prostor, ale také váš psychický prostor, kterým blokují vaší energii.

 

Zodpovězte si následují otázky a uvědomte si, jak se u toho cítíte:  

  • Mám příliš mnoho aplikací a sociálních médií v telefonu a na počítači?
  • Jsem členem příliš mnoho skupin typu WhatsApp?
  • Mám neustálou potřebu být online?
  • Mám neustálou potřebu kontrolovat telefon, jestli se něco nového nestalo?
  • Dostávám příliš mnoho emailů?
  • Ukládám věci do souborů „jen pro případ“?
  • Mám potřebu být online, ale vlastně nechci být offline?
  • Mám pocit spousty ztraceného času v online prostoru?
  • Pociťuji nedostatek společně stráveného času s rodinou a přáteli?
  • Udržuji si příliš mnoho on-line dat nebo několik identit?
  • Používám sociální sítě nebo aplikace pro rozhovory, které by bylo přínosnější udělat live nebo přes telefon, ale je to pro mě takto pohodlnější?
  • Cítím se vždy po delším čase stráveném online úplně vyflusaně?
  • Začínám pociťovat nenávist k online prostoru (k emailům, FB, Instagramu, …)?

 

Tak co? Jak se cítíte?

Jestli to není nic moc, tak si udělejte svá pravidla, abyste byli schopni prožívat větší radost z reálného života a ten online využívali jako skvělý nástroj jen v omezeném čase, který si vědomě stanovíte.

Zajímavostí bezpochyby je, že člověk, který řeší věci online, místo rozhovorů tváří v tvář nebo zatelefonováním si, si více dovolí s pocitem, že je jakoby skrytý a tím chráněný a často pak takto vedené online rozhovory vedou k horším (špatným) výsledkům a nedorozuměním.

 

Tipy na zjednodušení vašeho digitálního života:

Nastavte si své limity

Vytvořte si takové limity, které zajistí, že vaše rána, večery nebo jiná období dne, kdy jste nejvíce kreativní nebo v době, kdy jste se svou rodinou, jsou bez surfování po internetu nebo alespoň bez sociálních sítí. Například takto:

  • Žádná upozornění po 19:00 a do do 10:00 hodin.
  • Zkontrolujete sociální média maximálně dvakrát denně.
  • Zkontrolujete si sociální média z notebooku a ne z telefonu.

Uvědomte o svých limitech své okolí, rodinu, kolegy, klienty a buďte kreativní a flexibilní ve vytváření nových limitů, které vám budou sloužit nejlépe.

 

Vypněte oznámení

Pokud obdržíte upozornění pokaždé, když někdo olikuje váš post nebo komentář, čeká vás den úplný rozptýlení.

Nepotřebujete znát přesný okamžik, kdy se někomu líbila vaše fotka. Převezměte kontrolu nad sociálními médii tím, že vypnete oznámení a vidíte novou aktivitu pouze v určený čas.

 

Udělejte si volné víkendy/odinstalujte si sociální sítě z mobilu

Je velmi úlevné odhlásit se v pátek ze sociálních sítí a v pondělí se opět přihlásit, je-li to nutné. Nebo ještě lépe, nemít sociální sítě vůbec ve svém mobilu, maximálně komunikační aplikace jako WhatsApp, Messenger nebo Skype. Pokud budete kontrolovat aktivitu na sociálních sítích přes svůj počítač, získáte během dne spoustu času a prostoru pro sebe. Využijte ho k tvořivé činnosti, pohybu nebo odpočinku.

 

Buďte struční a laskaví ve svých odpovědích

Je pravda, že většina dotazů může být zodpovězena pouze několika málo větami, které jdou přímo k jádru a tím dáte druhému najevo, že vás zajímá a že si vážíte jeho času, stejně tak jako svého. Jen hrstka odpovědí vyžaduje delší odezvu a to hlavně pokud jde o pracovní emaily.

 

Použijte 3 e-mailové účty

Připadá vám to složitější? Ale není. Ukážu vám proč.

Jeden emailový účet používám na práci. Mám tak lepší přehled v tom, co je třeba ihned vyřídit.

Druhý emailový účet je soukromý. Ráda odděluji práci a soukromí.

Třetí emailový účet používám pro zadávání emailové adresy na webech, které mi chtějí posílat newslettery, o které nestojím, kupóny, informace, propagační akce a podobně. Někdy se tomu při online nakupování nebo stažením nějaké aplikace či ebooku nevyhneme. Je to pro mě „nevyžádaná pošta“, která nepřitahuje moji pozornost svým objemem a mohu ji jednou za čas odstranit najednou.

První dvě emailové schránky mám navíc rozděleny do jednotlivých složek pro lepší přehlednost a všechno ostatní ihned mažu. „Čistý stůl.“

 

Kontrolujte e-mail v optimální době každý den

Zvyk kontrolovat svůj e-mail jen jednou denně je skvělý způsob, jak ušetřit čas a energii pro lepší věci. Nemusíte na emaily stále myslet, nemusíte je označovat jako „nepřečtené“, ldyž na ně právě nemáte náladu. Stanovte si stejný čas každý den, kdy si uděláte prostor k tomu, vyřídit to, co potřebujete. Pokud chcete, může to být dvakrát denně. I to je lepší, než co hodinu kontrolovat telefon, jestli náhodou něco nepřišlo a ztrácet tak čas.

 

Zrušte odběry, zrušte odběry, zrušte odběry!

Pokud vám chodí hodně newsletterů, které ani neotevřete, jednou je otevřete, scrollujte dolů a klikněte na Odhlásit. A je to! Už nebudou zabírat váš digitální ani psychický prostor. Pravidelně také mažte vše ze složky Nevyžádaná nebo Hromadná pošta.

Zrušte upozorňování ze skupin na FB, kde jste členy, ale nezajímá vás každý příspěvek od každého člena nebo tu skupinu rovnou opusťte. Nenechte se přidávat svými FB přáteli do skupin, o které nemáte zájem nebo je ihned opusťte a zaškrtněte možnost Blokovat automatické přidávání.

Také vystupujte z her v rámci sociálních sítí, které vás nezajímají a zkrátka ze všeho, čím v online prostoru nežijete.

 

Zbavte se nepoužívaných účtů

Ať už se jedná o účty na sociálních sítích, které nepoužíváte, na seznamkách, v hrách, aplikacích a podobně, vymažte je. Tam všude visí vaše energie.

 

Čistěte svůj telefon a počítač pravidelně

Udělejte si každý měsíc čas na pročištění vašeho smartphonu nebo počítače od nepoužívaných aplikací, neaktuálních souborů, neposlouchané hudby, přetáhněte fotky na externí disk nebo iCloud/Google Fotky/Dropbox a podobně. Uvolníte tak paměť a uleví se vám v koncentraci. Je určitě lepší mít na mobilu méně stránek plných ikon, než přejíždět a kontrolovat 3 a více. Už není moderní mít telefon plný aplikací. Vaše pozornost = vaše energie.

 

Zorganizujte se

Máte vytvořeno spoustu záložek na emaily a v adresáři, ale vůbec je nepoužíváte? Pryč s nimi!

 

Udělejte si jednou za čas digitální detox

Je to tak osvobozující nebýt nějaký čas vůbec online. Já dělám zpravidla týdenní detoxy, jednou za rok si udělám i na celý jeden měsíc.

Zkuste to také a odinstalujte si z telefonu aplikace jako WhatsApp, Facebook, Instagram, Messenger, Twitter, Skype, … Můžete předtím sdělit přátelům, že budete k zastižení pouze přes telefon a pusťte to! Uvidíte, jak se vám mocně uleví.

Až budete čekat na zastávce, na schůzce nebo kdekoliv, kde byste využívali svůj telefon nebo tablet, dívejte se na lidi, vnímejte okolí, vnímejte sebe, jak se cítíte, zaměřte se na to, co si přejete, co chcete dělat, zavolejte kamarádům, přečtěte si knížku, meditujte, cokoliv, jen prostě buďte a užívejte si opravdovou přítomnost.

 

Snažte se kompenzovat svůj digitální život tím skutečným. Choďte mezi lidi, na jógu nebo jiné cvičení, na koncerty, výstavy, do přírody, do baru, s přáteli, poznávejte nové lidi, choďte na nová místa, věnujte se svým nedigitálním koníčkům, plňte si své sny. Dobijte baterky a pak s radostí budete moci usednout na pár hodin k počítači a pracovat, vzdělávat se, hrát si…

Důležitá je rovnováha, ve všem. Pokuste se zaměřit na to, jak se cítíte ve svém digitálním světě a jestli toho není už vážně někdy moc a udělejte s tím něco.

Přeji vám čistou hlavu, otevřenost pro hmotný i spirituální svět a udržení svého online světa ve vám příjemných mezích.

S láskou.

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci na jiné weby. Díky.

Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.