Jak podpořit své zdraví v lednu

Rozhodla jsem se pro vás sepsat cyklus dvanácti článků na každý měsíc v roce, kde vám nabídnu pár mých osvědčených tipů pro udržení a posílení zdraví. Každý z nich přijde s něčím netradičním, nad rámec všech článků na webu Slunečný život, které se celostním zdravím zabývají a které si můžete kdykoliv pročíst a inspirovat se jimi. 

 

♥ Po celou zimu doporučuji si vařit teplé vydatné polévky/vývary a popíjet několik šálků teplého čaje. Je třeba tělo neustále prohřívat.

Zeleninu a maso (ryby) doporučuji zapékat v troubě, neboť tak získají více prohřívající energie – jang.

Z prohřívajících jídel jezte:

  • batáty
  • mrkev
  • jablka
  • kapustu
  • cibuli
  • česnek
  • pórek
  • černé fazole
  • sója (střídmě)
  • čočka
  • oves
  • špalda
  • slzovka
  • fíky
  • jedlé kaštany
  • slunečnicová semínka
  • sezamová semínka
  • vlašské ořechy
  • mořské produkty (mořské řasy)
  • zázvor
  • skořice
  • hřebíček
  • kurkuma
  • bazalka
  • rozmarýn
  • pažitka
  • kopr
  • anýz
  • fenykl
  • kmín
  • sůl

 

V lednu velmi doporučuji posílit krev červenými potravinami jako jsou fazole adzuki, červená řepa, červené datle, pokud jíte tak bio/farmářské červené maso a další červené potraviny.

Na posílení krve můžete vyzkoušet Kičadi – ayurvédské léčivé jídlo, které se vaří z mungo fazolek nebo právě z fazolek adzuki.

Recept na něj najdete v článku Kičadi – detoxikační jídlo podle ayurvédy.

 

Pokud máte rádi sladké teplé nápoje a zároveň chcete/potřebujete posílit krev a zvýšit hodnoty červeného krevního barviva, moc vám doporučuji léčivý odvar z červených datlí. Nazývají se také čínské nebo Jujube a seženete je na internetu nebo v prodejně s čínskými potravinami (ne vietnamskými).

Recept na datlový čaj posilující krev

Ingredience

  • 50 g červených datlí (vypeckovaných)
  • 1 l filtrované vody
  • 20 g goji (volitelné)
  • třtinový/kokosový cukr podle chuti (volitelné)

Postup

Rozpulte datle a namočte je nejméně na hodinu nebo přes noc do vody.

Vařte datle ve stejné vodě 25 minut nebo do změknutí.

Přidejte goji a vařte ještě 5 minut.

Přeceďte, ovoce můžete/nemusíte sníst a podávejte teplé.

Užívání

Pijte 1 krát denně po dobu 2 týdnů.

Tip

Můžete přidat do hrnce i kousek zázvoru nebo skořici.

 

♥ V zimě obecně je třeba si hlídat a posilovat také ledviny, v čemž nám pomohou jedlé kaštany, adzuki a ořechy. Posilováním ledvin se posilují zuby, kosti a mozek, což následně harmonizuje krevní tlak, a tak i zvyšuje psychickou pohodu.

♥ Chlad často vniká přes kůži do cév a může způsobit křeče v nohách. Může vniknout až do břicha – žaludku a sleziny, což způsobuje bolesti břicha. Ženy od nohou mohou prostydnout a dostat zánět močového měchýře nebo močových cest, případně zánět dělohy. Sezení na chladném zhoršuje hemoroidy.

Noste v zimě pod kalhoty ještě jednu vrstvu.

Pijte každý den zázvorový čaj s medem a citrónem. Pravidelné popíjení oteplí nohy a sníží tak riziko nachlazení.

V zimě je také velmi důležité udržovat záda v teple a častěji pobývat na slunci.

Je třeba chodit brzy spát a se vstáváním počkat až na sluneční svit.

Tři zimní měsíce jsou obdobím uschovávání a odpočinku.

Lidé středního a staršího věku by s ranním cvičením měli počkat až na východ slunce, kdy se začíná zvedat vzduch a postupně se rozptylují zněčišťující látky ve vzduchu. Necvičte příliš brzy ráno, začněte až kolem 8 až 9 hodiny.

 

♥ Něco o hřebíčku 

Hřebíček je koření velmi vhodné v zimě, neboť krásně zahřívá, především slezinu, žaludek a ledviny.

Harmonizuje trávení, zvyšuje sekreci žaludečních šťáv, zastavuje zvracení a působí proti nadýmání.

Lokálně působí jako anestetikum a analgetikum.

Brzdí růst stafylokoků, streptokoků a různých dalších bakterií, proto je výbornou prevencí při chřipce, nachlazení a proti plísním.

Hřebíčková silice znamenitě tlumí citlivost a bolestivost zubního nervu.

Můžete si udělat hřebíčkový čaj, přidat tam i badyán a skořici a máte skvělé zimní zdravé pití.

Vše o hřebíčku

 

♥ Zahřívejte střed těla, meditujte, buďte v sobě, odpočívejte, nabírejte síly, šetřete energii na jaro a jeho rození, růst, vývoj a pohyb.

Hodně zdraví!

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci na jiné weby. Díky.

Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.