Jak se cítit lépe, i když nejste schopni změnit svou stravu a důležitost chůze

Znám období, kdy prostě „potřebujete tu čokoládu!“, „musíte si dát ten dortík!“ a další vnitřní volání. Nejvíce se tyto touhy ozývají v období zvýšeného stresu, před menstruací, v těžkých životních etapách, při přemnožených kvasinkách, které způsobují závislost na sladkém a při celkové nerovnováze těla. Vyčítáte si to? Přestaňte. Pokud s tím nejste schopni teď nic udělat, tak si to dejte a užijte si to a místo bičování se jděte na svižnější procházku do přírody! 

Pořádná procházka lesem či po horách dokáže bezvadně pročistit tělo, duši i mysl. Vědci ovšem nyní zjišťují, že turistika může dokonce zlepšit funkce našeho mozku.

Jedna americká studie zkoumala, jaký vliv na míru negativních myšlenek má devadesáti minutová procházka v přírodě. Výsledky lékaři odečítali na moderních neuro-technologických přístrojích, které dokáží sledovat aktivitu lidského mozku.

Účastníci byli po celou dobu procházky sledováni pomocí těchto přístrojů. Výsledkem byl pokles míry negativních myšlenek a nižší nervová aktivita v oblasti subgenuální prefrontální kůry, což je část mozku spojená s rozvojem duševních nemocí. V podstatě to znamená, že ti, kdo pravidelně chodí na procházky do přírody, mají menší riziko jejich výskytu.

Vědci poukazují na to, že růst výskytu duševních onemocnění, depresí a úzkostí, souvisí mimo jiné také se stěhováním lidí do měst. Proto je velmi důležité trávit volný čas venku v přírodě.

 

Vliv moderních technologií

Další studie, tentokrát dvojice psychologů Ruth Ann Atchleyové a Davida L. Strayera, zkoumala, jak nás ovlivňují moderní technologie. Připravují nás o naši kreativitu. Moderní technologie nám život v mnoha ohledech značně ulehčují, ovšem druhou stránkou mince je, že nás nenutí přemýšlet.

Výsledky výzkumu naznačují, že moderní technologie potlačují schopnost tvůrčího řešení problémů. Experiment spočíval v rozdělení účastníků do dvou skupin, přičemž jedna skupina vyrazila na čtyřdenní pěší výlet, kde nesměli používat žádné moderní technologie, a druhá žila svůj běžný život.

Následně byli požádáni, aby plnili konkrétní úkoly, vyžadující tvůrčí myšlení a komplexní řešení problémů. První skupina dopadla o 50 % lépe. Na závěr studie autoři varují, že technologie a městský hluk vyžadují naši neustálou pozornost, což může mít dlouhodobě negativní vliv na naše kognitivní funkce.

Pokud se tedy chcete celkově cítit lépe, i když momentálně nedokážete změnit svou stravu, kromě pravidelné chůze venku omezte také používání telefonu mimo telefonování, sociální sítě a vůbec online život.

 

Chůze a hyperaktivita

Jednou z poruch, kterou jsou děti čím dál více ohrožené, je porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD). Pacienti mají problém se soustředěním, jsou nadměrně impulzivní a snadno je něco rozptýlí, což přirozeně zhoršuje i dynamické městské prostředí.

Běžným řešením jsou samozřejmě léky. Ovšem studie provedená psychology Francesem Kupem, PhD, a Andreou Faber Taylorovou, PhD, ukázala, že příznaky ADHD může významně snížit pobyt a zejména pohyb v klidné přírodě.

 

Chůze místo cvičení

Pěší turistika je zároveň i skvělým způsobem, jak si udržovat postavu, anebo i něco shodit. Za hodinu svižné chůze spálíte 400 až 700 kalorií v závislosti na rychlosti a obtížnosti terénu. Hodí se zejména pro ty, kteří chtějí s pohybem začít, avšak například na běhání nemají dostatečnou fyzickou kondici.

 

Vliv na paměť

Pěší turistice se často věnují rovněž lidé, kteří ze zdravotních důvodů nemohou provozovat náročnější sporty. Výzkumníci z University of British Columbia navíc zjistili, že zvyšuje objem hippokampu – část mozku spojenou s územní a epizodickou pamětí – u žen ve věku nad 70. Starší ženy tak díky chůzi můžou předejít poruchám spojeným se ztrátou paměti či ji zmírnit.

 

Pohyb a nádory

Fyzická aktivita snižuje riziko karcinomu prsu asi o 25 %. Větší je tento efekt u více sportujících než u středně se zatěžujících žen, ale rozdíl není nijak dramatický. Další z karcinomů, na který má cvičení včetně chůze příznivý dopad, je rakovina tlustého střeva a rakovina prostaty.

 

Oběhová onemocnění

Snížení srdečně-cévního rizika se objevuje již od mírných stupňů zátěže v řádu 30 minut 5-6× týdně, ale při dosažení aktivity nad 5 hodin týdně v rychlém tempu kolem 5 km/h je možno očekávat maximální efekt s velmi příznivými vlivy na hladiny tuků v krvi, celkovou hmotu tuku v těle, krevní tlak a zlepšení citlivosti tkání k inzulinu.

 

Další pozitivní účinky chůze:

  • posílení kostí
  • posílení svalů
  • posílení srdce
  • posílení mozku
  • zvýšení imunity
  • snížení váhy
  • stabilizace krevního tlaku
  • dlouhověkost
  • detoxikace
  • prevence onemocnění
  • snížení hladiny kortizolu v těle (snížení deprese a úzkosti)
  • snížení rizika cukrovky mužů až o 50 %
  • snížení rizika mrtvice
  • snížení chuti na sladké
  • snížení zánětu v těle
  • snížení stresu
  • meditační účinky

 

Má doporučení:

  • Choďte minimálně 5x týdně alespoň 30 minut svižnou chůzí.
  • Pokud můžete choďte ráno 30 minut a večer 30 minut.
  • Snažte se alespoň trochu zapotit.
  • Dýchejte zhluboka nosem.
  • Objevujte nové cesty.
  • Nebojte se chladu. (příliš se nenavlékejte)
  • Občas choďte bosky nebo v barefootových botách.
  • Pokud nechcete chodit sami, vezměte psa/přítele/kamarádku.
  • Správné tempo pro vás je svižná chůze, za které ještě zvládnete mluvit. (nelapáte po dechu)

 

Přirozený pohyb venku, jakou chůze bezesporu je, souvisí také s příjmem čerstvého vzduchu, slunečního svitu, vnímání krás přírody a má vliv na celé naše tělo, mysl i duši.

 

Co vám přinese pravidelný pohyb na psychické úrovni:

  • zbavíte se výčitek ze své postavy, ze stavu vašeho zdraví, ze stavu vašeho života
  • získáte větší sebehodnotu, která je klíčová pro váš celkový pocit ze sebe i ze života
  • přestanete se dramaticky posuzovat/odsuzovat
  • změní se vám priority
  • budete dělat celkově zdravější rozhodnutí
  • zažijete velký posun ve vnímání
  • začnete se celkově cítit lépe (endorfiny) a zbavovat se úzkostí
  • budete mít více energie a odolnosti
  • začnete přirozeně zdravěji jíst a nebude to za trest!

 

Pokud pociťujete silnou únavu, závislost na sladkém, trpíte častými záněty, bolestmi po těle, výkyvy nálad, nesoustředěností, podrážděností, gynekologickým i problémy, alergiemi, ekzémy, akné, nadýmání, svědění, nespavost, červené svědivé oči, močové infekce, kvasinkové infekce, častá nachlazení, bolesti břicha, přibírání na váze, afty, bolesti hlavy, ucpaný nos, nejste schopní se do ničeho tzv. dokopat a dalšími obtížemi, doporučuji vám udělat si test na možnost přemnožených kvasinek v těle, které velmi stojí za těmito problémy. Test najdete v mém eBooku zdarma, který si můžete stáhnout v sekci eBooky ZDE.

Nepochybujte o tom, že se vám bude dařit do čehokoliv se pustíte. 

Hodně zdraví!

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci na jiné weby. Díky.

Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.