Jak se cítit lépe, i když nejste schopni změnit svou stravu a důležitost chůze

Znám období, kdy prostě „potřebujete tu čokoládu!“, „musíte si dát ten dortík!“ a další vnitřní volání. Nejvíce se tyto touhy ozývají v období zvýšeného stresu, před menstruací, v těžkých životních etapách, při přemnožených kvasinkách, které způsobují závislost na sladkém a při celkové nerovnováze těla. Vyčítáte si to? Přestaňte. Pokud s tím nejste schopni teď nic udělat, tak si to dejte a užijte si to a místo bičování se jděte na svižnější procházku do přírody! 

Pořádná procházka lesem či po horách dokáže bezvadně pročistit tělo, duši i mysl. Vědci ovšem nyní zjišťují, že turistika může dokonce zlepšit funkce našeho mozku.

Jedna americká studie zkoumala, jaký vliv na míru negativních myšlenek má devadesáti minutová procházka v přírodě. Výsledky lékaři odečítali na moderních neuro-technologických přístrojích, které dokáží sledovat aktivitu lidského mozku.

Účastníci byli po celou dobu procházky sledováni pomocí těchto přístrojů. Výsledkem byl pokles míry negativních myšlenek a nižší nervová aktivita v oblasti subgenuální prefrontální kůry, což je část mozku spojená s rozvojem duševních nemocí. V podstatě to znamená, že ti, kdo pravidelně chodí na procházky do přírody, mají menší riziko jejich výskytu.

Vědci poukazují na to, že růst výskytu duševních onemocnění, depresí a úzkostí, souvisí mimo jiné také se stěhováním lidí do měst. Proto je velmi důležité trávit volný čas venku v přírodě.

 

Vliv moderních technologií

Další studie, tentokrát dvojice psychologů Ruth Ann Atchleyové a Davida L. Strayera, zkoumala, jak nás ovlivňují moderní technologie. Připravují nás o naši kreativitu. Moderní technologie nám život v mnoha ohledech značně ulehčují, ovšem druhou stránkou mince je, že nás nenutí přemýšlet.

Výsledky výzkumu naznačují, že moderní technologie potlačují schopnost tvůrčího řešení problémů. Experiment spočíval v rozdělení účastníků do dvou skupin, přičemž jedna skupina vyrazila na čtyřdenní pěší výlet, kde nesměli používat žádné moderní technologie, a druhá žila svůj běžný život.

Následně byli požádáni, aby plnili konkrétní úkoly, vyžadující tvůrčí myšlení a komplexní řešení problémů. První skupina dopadla o 50 % lépe. Na závěr studie autoři varují, že technologie a městský hluk vyžadují naši neustálou pozornost, což může mít dlouhodobě negativní vliv na naše kognitivní funkce.

Pokud se tedy chcete celkově cítit lépe, i když momentálně nedokážete změnit svou stravu, kromě pravidelné chůze venku omezte také používání telefonu mimo telefonování, sociální sítě a vůbec online život.

 

Chůze a hyperaktivita

Jednou z poruch, kterou jsou děti čím dál více ohrožené, je porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD). Pacienti mají problém se soustředěním, jsou nadměrně impulzivní a snadno je něco rozptýlí, což přirozeně zhoršuje i dynamické městské prostředí.

Běžným řešením jsou samozřejmě léky. Ovšem studie provedená psychology Francesem Kupem, PhD, a Andreou Faber Taylorovou, PhD, ukázala, že příznaky ADHD může významně snížit pobyt a zejména pohyb v klidné přírodě.

 

Chůze místo cvičení

Pěší turistika je zároveň i skvělým způsobem, jak si udržovat postavu, anebo i něco shodit. Za hodinu svižné chůze spálíte 400 až 700 kalorií v závislosti na rychlosti a obtížnosti terénu. Hodí se zejména pro ty, kteří chtějí s pohybem začít, avšak například na běhání nemají dostatečnou fyzickou kondici.

 

Vliv na paměť

Pěší turistice se často věnují rovněž lidé, kteří ze zdravotních důvodů nemohou provozovat náročnější sporty. Výzkumníci z University of British Columbia navíc zjistili, že zvyšuje objem hippokampu – část mozku spojenou s územní a epizodickou pamětí – u žen ve věku nad 70. Starší ženy tak díky chůzi můžou předejít poruchám spojeným se ztrátou paměti či ji zmírnit.

 

Pohyb a nádory

Fyzická aktivita snižuje riziko karcinomu prsu asi o 25 %. Větší je tento efekt u více sportujících než u středně se zatěžujících žen, ale rozdíl není nijak dramatický. Další z karcinomů, na který má cvičení včetně chůze příznivý dopad, je rakovina tlustého střeva a rakovina prostaty.

 

Oběhová onemocnění

Snížení srdečně-cévního rizika se objevuje již od mírných stupňů zátěže v řádu 30 minut 5-6× týdně, ale při dosažení aktivity nad 5 hodin týdně v rychlém tempu kolem 5 km/h je možno očekávat maximální efekt s velmi příznivými vlivy na hladiny tuků v krvi, celkovou hmotu tuku v těle, krevní tlak a zlepšení citlivosti tkání k inzulinu.

 

Další pozitivní účinky chůze:

  • posílení kostí
  • posílení svalů
  • posílení srdce
  • posílení mozku
  • zvýšení imunity
  • snížení váhy
  • stabilizace krevního tlaku
  • dlouhověkost
  • detoxikace
  • prevence onemocnění
  • snížení hladiny kortizolu v těle (snížení deprese a úzkosti)
  • snížení rizika cukrovky mužů až o 50 %
  • snížení rizika mrtvice
  • snížení chuti na sladké
  • snížení zánětu v těle
  • snížení stresu
  • meditační účinky

 

Má doporučení:

  • Choďte minimálně 5x týdně alespoň 30 minut svižnou chůzí.
  • Pokud můžete choďte ráno 30 minut a večer 30 minut.
  • Snažte se alespoň trochu zapotit.
  • Dýchejte zhluboka nosem.
  • Objevujte nové cesty.
  • Nebojte se chladu. (příliš se nenavlékejte)
  • Občas choďte bosky nebo v barefootových botách.
  • Pokud nechcete chodit sami, vezměte psa/přítele/kamarádku.
  • Správné tempo pro vás je svižná chůze, za které ještě zvládnete mluvit. (nelapáte po dechu)

 

Přirozený pohyb venku, jakou chůze bezesporu je, souvisí také s příjmem čerstvého vzduchu, slunečního svitu, vnímání krás přírody a má vliv na celé naše tělo, mysl i duši.

 

Co vám přinese pravidelný pohyb na psychické úrovni:

  • zbavíte se výčitek ze své postavy, ze stavu vašeho zdraví, ze stavu vašeho života
  • získáte větší sebehodnotu, která je klíčová pro váš celkový pocit ze sebe i ze života
  • přestanete se dramaticky posuzovat/odsuzovat
  • změní se vám priority
  • budete dělat celkově zdravější rozhodnutí
  • zažijete velký posun ve vnímání
  • začnete se celkově cítit lépe (endorfiny) a zbavovat se úzkostí
  • budete mít více energie a odolnosti
  • začnete přirozeně zdravěji jíst a nebude to za trest!

 

Pokud pociťujete silnou únavu, závislost na sladkém, trpíte častými záněty, bolestmi po těle, výkyvy nálad, nesoustředěností, podrážděností, gynekologickým i problémy, alergiemi, ekzémy, akné, nadýmání, svědění, nespavost, červené svědivé oči, močové infekce, kvasinkové infekce, častá nachlazení, bolesti břicha, přibírání na váze, afty, bolesti hlavy, ucpaný nos, nejste schopní se do ničeho tzv. dokopat a dalšími obtížemi, doporučuji vám udělat si test na možnost přemnožených kvasinek v těle, které velmi stojí za těmito problémy. Test najdete v mém eBooku zdarma, který si můžete stáhnout v sekci eBooky ZDE.

Nepochybujte o tom, že se vám bude dařit do čehokoliv se pustíte. 

Hodně zdraví!

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci na jiné weby. Díky.

Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..