Nejde vám meditovat? Zkuste aktivní meditaci pro západního člověka

Meditace je velmi léčivým a přirozeným procesem, který nám umožňuje se propojit sami se sebou, tzv. se uvnitřnit a objevit nejen krásu a hojnost, kterou stále uvnitř sebe nosíme, ale také uslyšet odpovědi na všechno, celý náš život, naší životní cestu, které v nás dřímají jako hluboká moudrost.

Meditací je celá řada a ten nejznámější způsob, jak ji provést, je usednout do pohodlného sedu na zemi nebo židli, zavřít oči a začít pozorovat dech nebo různé projevy těla a mysli. Tento typ meditace se nazývá vipassana a byť je nejpoužívanější, není pro každého. Mnoho lidí má na začátku totiž problém udržet mysl, cítí se zahlceni a přestane je to bavit a tak přestanou a už se k ní nikdy nevrátí a to je velká škoda.

Pokud si myslíte, že na meditaci „nejste typ“, nejde vám, nevíte jak na ni, nedokážete se zklidnit a necítíte se v ní dobře, možná jste se ještě nesetkali s tzv. aktivní meditací, kterou vám chci dnes představit a možná tak vyvrátit mylná přesvědčení.

Aktivní meditací se hodně zabýval Osho, indický duchovní mistr a myslitel, jehož dílo ovlivnilo a dodnes ovlivňuje generace lidí po celém světě a který ji považoval za revoluční nástroj vnitřní transformace moderního člověka. Dokázal ji přenést jako účinný prostředek ke ztišení mysli mezi širší veřejnost, která nedokáže „jen tak“ v tichu a klidu sedět.

Meditace není koncentrace. Při koncentraci existuje ten, kdo se koncentruje, a objekt, na který koncentruje svou pozornost. A to je dualita. Při meditaci neexistuje žádný rozdíl mezi uvnitř a venku. Uvnitř je venku a venku je uvnitř – jde o jednotu vědomí.

 

Proč je aktivní meditace tak účinná?

To, co má častokrát větší šanci utišit mysl moderního člověka, není dech, ale pohyb. A nejlépe chaotický a spontánní pohyb. Chaotický pohyb zapříčiní, že vědomí se postupně přesouvá níže – z mysli až k srdci. Když se srdce otevře, vědomí směřuje ještě níže – k prvotnímu zdroji životní energie, který se nachází pod pupkem.

Kdykoliv jste vystavení chaosu, mozek ztrácí substanci, která mu umožňuje neustále pracovat. Postupně se utišuje. Když například řídíte auto a najednou vám někdo vběhne před kapotu, okamžitě reagujete. Vaše reakce však nevychází z mysli. Mysl potřebuje čas na zanalyzování situace. Potřebuje chvíli přemýšlet o tom, co dělat a co nedělat. Když v okamžiku nehody šlápnete na brzdu, cítíte intenzivní pocit v blízkosti pupku. Zdá se vám, že vaše reakce vychází z žaludku. Nehoda (chaotická situace) však jen zapříčinila, že vaše vědomí se přesunulo z mysli níže.

Pokud se zeptáte zenového mnicha: „Odkud přemýšlíš?“, položí si ruce na své břicho. Když to lidi ze Západu vidí poprvé, nerozumí a ptají se: „Jak můžeš přemýšlet břichem?“ Zenový mnich odpoví smysluplně: „Vědomí může sídlit v jakémkoliv centru. Centrem, které je nejblíže k původnímu zdroji životní energie, je umístěno pod pupkem. Mysl je od tohoto původního zdroje hodně vzdálená.“

Chaotické metody jsou nejúčinnějším nástrojem pro navrácení vědomí zpátky ke kořenům. Jen odtud může člověk podstoupit skutečně transformační zážitek.

Osho Kundalini meditace

Jednou z mnoha Oshových aktivních meditací je Kundalini meditace. Jde o pohybovou a taneční meditaci, která je sestavena ze čtyř částí.

Tato meditace vám pomůže rozvířit energii uvnitř těla a transformovat ji na radost. V průběhu první a druhé části meditace se zcela ponoříte do pohybu, který vám pomůže rozpustit veškeré napětí nahromaděné po celém dni. Naproti tomu ve třetí a čtvrté části meditace zaměříte svou pozornost dovnitř, na svůj nádech a výdech. Tato aktivní meditace je vysoce účinným způsobem, jak se zbavit pocitu tíživé a unavené mysli po náročném dni v práci.

Tato meditace trvá hodinu a každá ze čtyř fází zabere 15 minut. Každá fáze je doprovázená specifickou hudbou, která člověku napomáhá při uvolňování těla a mysli. Meditace se doporučuje provádět se zavřenýma očima. I když se meditace může provádět o samotě, její účinky se znásobují větším počtem účastníků.

Hudba k aktivní meditaci

4 fáze Osho Kundalini meditace

  • První fáze – třesení: 15 minut

Základem této fáze je uvolněnost. Netřeste tělem, ale staňte se třesením a vnímejte, jak energie stoupá od nohou vzhůru. Klidně stůjte a vnímejte, jak přichází pohyb. Napomozte tělu, ale nic za něj nedělejte. V této fázi můžeme mít otevřené či zavřené oči.

  • Druhá fáze – tanec: 15 minut

Tancujte. Nechte tělo, aby se samo pohybovalo.

  • Třetí fáze – klidová fáze: 15 minut

Zavřete oči a buďte v klidu. Můžete sedět nebo stát… Tak, jak je vám to příjemné. Pozorujte, co se děje uvnitř i venku.

  • Čtvrtá fáze – finální fáze: 15 minut

Zavřete oči, lehněte si a buďte v klidu.

Tuto meditaci vám moc doporučuji vyzkoušet. Krásně uvolňuje celé tělo od stresu a nánosů, zklidňuje mysl, navozuje pocit jednoty, radosti a vnitřní síly a má silné uzdravující účinky na celou bytost.

Pokud se vám zalíbí, můžete navštívit Oshovu meditaci vedenou lektorem v jógovém nebo pohybovém centru ve vašem místě působení. Ve skupině má ještě větší sílu.

Další tipy velmi příjemných a účinných postupů, jak se dostat do meditace, naleznete v sekci Meditace.

Zdroj meditace Osho.com
Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci na jiné weby. Díky.