13 příznaků alergie na lepek

lepek2Existuje více než 55 nemocí, které jsou spojovány s lepkem, bílkovinou, nacházející se v pšenici, žitu a ječmeni. Odhaduje se, že zhruba 99 % lidí, kteří trpí nesnášenlivostí lepku nebo celiakií, nebylo nikdy vyšetřeno. Své občasné nebo dlouho přetrvávající obtíže považují za samozřejmost, na kterou si již za ta léta zvykli, ale jejich tělu to velmi ubírá na síle, energii, regeneraci a obranyschopnosti a rychleji stárne. Odhaduje se také, že zhruba 15 % celosvětové populace má intoleranci lepku.

 

Můžete být jedním z nich?

Máte-li některý z následujících příznaků, může to být znamení, že jste alergičtí na lepek nebo trpíte intolerancí lepku (mírnější forma):

1. Trávicí problémy, projevující se jako plynatost, nafouknuté břicho, průjem nebo zácpa. Zácpou trpí zejména děti a to po snědení jídla s obsahem lepku.

2. Keratosis pilaris (KP, folikulární keratóza) je onemocnění projevující se výskytem drsných hrbolků na kůži, jež bývají nazývány jako tzv.“husí kůže“. Nejčastěji se objevuje na vnitřní i vnější části paží (přičemž může být zasaženo i předloktí), škrábání a mačkání této „vyrážky“ vede k tvorbě jizviček. Může se objevit dále na stehnech, bocích, břiše nebo jiných částech vyjma hladké kůže na dlaních či chodidlech. Obecně méně se vyskytuje na obličeji.

Toto onemocnění vzniká v důsledku nedostatku mastných kyselin, vitamínu A a nízké schopnosti střeva absorbovat lepek, který pak střevo velmi zatěžuje a poškozuje.

3. Únava, vyčerpání, pomalé myšlení, nízká soustředěnost a okamžitá únava po snědení jídla s obsahem lepku.

4. Diagnostikované autoimunitní onemocnění jako je například Hashimotova tyreoiditida (chronický autoimunitní zánět štítné žlázy), revmatoidní artritida, vředová kolitida, Lupus , psoriáza (lupénka), sklerodermie nebo roztroušená skleróza.

5. Neurologické příznaky jako jsou závratě nebo pocit ztráty rovnováhy.

6. Hormonální nerovnováha jako je PMS (premenstruační syndrom), PCOS (syndrom polycystických ovarií) nebo nevysvětlitelná neplodnost.

7. Migrény  a časté bolesti hlavy.

8. Diagnóza chronické únavy nebo fibromyalgie (mimokloubního revmatismu).

9. Záněty v těle, otoky nebo bolesti kloubů na prstech (haluxy), kolenou a kyčlích.

10. Výkyvy nálad, častá úzkost, deprese a ADD (porucha pozornosti).

11. Problémy horního dýchacího traktu jako například záněty dutin, alergická rýma, zalehlé uši.

12. Problémy spojené se špatným vstřebáváním živin – anémie (nedostatek železa a kyseliny listové), osteoporóza, nespavost (nedostatek vápníku).

13. Kožní problémy jako je akné, zánětlivé změny kůže a různé vyrážky.

 

 

Jak si nechat vytestovat intoleranci nebo nesnášenlivost lepku?

croissantBylo zjištěno, že tím jediným a nejlepším způsobem jak zjistit, zda-li máte problém s lepkem, je nejprve zahájit tzv. eliminační dietu, při které vyřadíte ze svého jídelníčku veškeré potraviny obsahující lepek a to po dobu nejméně 2 až 3 týdnů a poté je opětovně zařadíte. Můžete tak vypozorovat jak se cítíte bez lepkových potravin a následně s nimi a zda-li se vaše symptomy zlepšily, či zůstaly stejné. Vezměte prosím na vědomí, že lepek je velmi silnou bílkovinou a může trvat měsíce i roky, než se vaše tělo zcela vyčistí a zbaví se všech slepených usazenin ve střevech. Rozdíl pak ale bude fenomenální a váš pocit z nového života a přívalu energie také.

Nejlepší rada, kterou můžete dostat je, že v případě, že se cítíte viditelně lépe bez glutenových – lepkových potravin a hůře po jejich opětovném zařazení do jídelníčku, je pro vás lepek problém a měli byste ho tedy vysadit doživotně. V případě, že chcete získat přesné výsledky své lepkové nesnášenlivosti nebo si nejste jisti, zda-li ji skutečně máte či nikoli, je možné podstoupit vyšetření krve nebo odběr kousku tkáně z tenkého střeva (kolonoskopie).

 

Jak na léčbu nesnášenlivosti lepku?

Odstraněním lepku ze svého jídelníčku a to na 100 %, což opravdu znamená na 100 %. Dokonce i stopové množství lepku a to i z potravinových doplňků nebo léků může způsobit nepříjemnou imunitní reakci v těle.

Pravidlo 80/20, což znamená  „Nejím lepek jen doma, ale o svátcích, v restauracích a na dovolené si dám.“ , je mylnou a zavádějící představou o funkčním jídelníčku. Ve studii zpracované v roce 2001 Dr. Amy Myers z Institute for Functional Medicine bylo potvrzeno, že ti, kteří jsou alergičtí na lepek a dají si lepkovou potravinu třeba jen jedenkrát do měsíce, navyšují riziko své předčasné smrti o 600%.

 

Tak co? Stále si nejste jisti, zda-li vám vaše oblíbené francouzské croissanty, čerstvě upečený pšenično-žitný chléb nebo domácí štrůdl od babičky stojí za to všechno trápení? Dejte si dárek a vyzkoušejte alespoň na 3 týdny vysadit lepek a uvidíte sami. Nejen, že se tak jako tak začnete cítit lépe, ale možná, že i něco málo zhubnete. A nebojte se, že nebudete mít co jíst. Krásných a chutných bezlepkových potravin je celé nepřeberné množství a možná díky většímu soustředění se na zdravé jídlo objevíte další.

V článku Bezlepkové obiloviny se můžete inspirovat skvělými bezlepkovými superpotravinami, které můžete používat místo pšenice, žita a ječmene.

Zde naleznete podrobnější informace o bezlepkové dietě v češtině.

Změna je vždy pozitivní, tak vám moc držím palce, abyste si dovolili se opět cítit skvěle.

 

❤ Mia ☮

Autor: Mia Weissová, zdroj: výzkum Dr. Amy Myers, functionalmedicine.org, www.slunecnyzivot.cz

Článek (či jeho části) je možné sdílet v nezměněné podobě, pokud bude připojeno jméno autora, zdroje, aktivní odkaz na www.slunecnyzivot.cz a celá tato poznámka. Díky!

Michaela Weissová

Michaela Weissová

Jsem vystudovanou lektorkou hatha jógy, výživovou poradkyní se zaměřením na alkalické stravování a odkyselování těla a od února roku 2013 s láskou tvořím tento web, který je zde pro vás. Kopírování článků je možné pouze s mým souhlasem.

6 Komentářů
  1. Mě by spíš zajímalo, kteří chytráci rozhodli o tom, že zvýší v obilovinách, hlavně v pšenici o 40 až 60% množství lepku? Původní množství bylo 10% a aby měli pekaři snadnější práci a mohli chrlit velké množství pečiva a inkasovat prachy, prachy a zas prachy to zvýšili o tak obrovské množství. Už kdyby přidali 10%, tak je to zvýšení o 100%!!! To už je jako geneticky modifikované potraviny. A když už zjistili, jaké velké potíže z toho lidé mají, bylo by normální, kdyby to zase snížili aspoň na těch 20%. Když si s polovičním množstvím lepku poradili pekaři kdysi, budou si muset poradit i teď. Jinak to beru jako úmyslné poškozování lidského zdraví!!!

  2. Dobrý den,
    mám podezření na alergii na lepek. Praktická lékařka to moc nechtěla řešit ale naštěstí mi dala doporučení + kontakt, kam mám zavolat. Gastroenterologie-Salubra Lípa centrum – znáte někdo? Jaké jsou Vaše zkušenosti? Nebo byste mi doporučili jít někam jinam?
    Předem děkuji za pomoc 🙂

  3. Dobrý den, díky eliminační dietě jsem přišla na to, že mi lepek v mých 35ti letech ničí život. Doslova a do písmene. Trpěla jsem mravenčením v pažích a prstech(i přes to, že jsem je neměla přeleželé), únavou hodnou Šípkové Růženky, depresemi, nafouknutým břichem, průjmy, nevstřebával se mi hořčík a ani při jeho denním podávání nemizely křeče z celých nohou… Se mnou trpěla celá moje rodina. Hned první den vynechání lepku z potravy se mi neskutečně ulevilo. Do jednoho týdne zmizely otoky v obličeji, v oblasti břicha(4 cm v pase), na nohách(musela jsem si dotáhnout dvoje páskové bačkory). Přestaly se projevovat panické stavy, kdy jsem se bezdůvodně třásla jako ratlík. Vrátila se mi chuť do života. Diagnozu „celiak“si nenechám potvrdit, nechci nasazovat lepek zpátky do stravy a přivozovat si tak další záněty… Při jednom požití lepkového jídla (v jídelníčku restaurace neuvedla mouku na zahuštění smetany) jsem natekla a nemohla sundat snubní prstýnek a vyzout se z bot… Jsem teď bezlpekář a je mi hej:o) Bora

  4. Zdravím,
    díky internetu a lidem, kteří sdílí svoje zkušenosti jsem přišla na zdroj svých potíží. Před rokem mi byla diagnostikována ulcerózní kolitida. Zachránila mě paleo dieta, která je bezlepková, navíc zázrakem zmizel kalcifikovaný žlučník a i kožní problémy. Vůbec jsem netušila, že moje hrubá kůže na pažích je nějaká nemoc – Keratosis pilaris. Diky

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>