Jak se cítit lépe, i když nejste schopni změnit svou stravu a důležitost chůze

Znám období, kdy prostě „potřebujete tu čokoládu!“, „musíte si dát ten dortík!“ a další vnitřní volání. Nejvíce se tyto touhy ozývají v období zvýšeného stresu, před menstruací, v těžkých životních etapách, při přemnožených kvasinkách, které způsobují závislost na sladkém a při celkové nerovnováze těla. Vyčítáte si to? Přestaňte. Pokud s tím nejste schopni teď nic udělat, tak si to dejte a užijte si to a místo bičování se jděte na svižnější procházku do přírody! 

Pořádná procházka lesem či po horách dokáže bezvadně pročistit tělo, duši i mysl. Vědci ovšem nyní zjišťují, že turistika může dokonce zlepšit funkce našeho mozku.

Jedna americká studie zkoumala, jaký vliv na míru negativních myšlenek má devadesáti minutová procházka v přírodě. Výsledky lékaři odečítali na moderních neuro-technologických přístrojích, které dokáží sledovat aktivitu lidského mozku.

Účastníci byli po celou dobu procházky sledováni pomocí těchto přístrojů. Výsledkem byl pokles míry negativních myšlenek a nižší nervová aktivita v oblasti subgenuální prefrontální kůry, což je část mozku spojená s rozvojem duševních nemocí. V podstatě to znamená, že ti, kdo pravidelně chodí na procházky do přírody, mají menší riziko jejich výskytu.

Vědci poukazují na to, že růst výskytu duševních onemocnění, depresí a úzkostí, souvisí mimo jiné také se stěhováním lidí do měst. Proto je velmi důležité trávit volný čas venku v přírodě.

 

Vliv moderních technologií

Další studie, tentokrát dvojice psychologů Ruth Ann Atchleyové a Davida L. Strayera, zkoumala, jak nás ovlivňují moderní technologie. Připravují nás o naši kreativitu. Moderní technologie nám život v mnoha ohledech značně ulehčují, ovšem druhou stránkou mince je, že nás nenutí přemýšlet.

Výsledky výzkumu naznačují, že moderní technologie potlačují schopnost tvůrčího řešení problémů. Experiment spočíval v rozdělení účastníků do dvou skupin, přičemž jedna skupina vyrazila na čtyřdenní pěší výlet, kde nesměli používat žádné moderní technologie, a druhá žila svůj běžný život.

Následně byli požádáni, aby plnili konkrétní úkoly, vyžadující tvůrčí myšlení a komplexní řešení problémů. První skupina dopadla o 50 % lépe. Na závěr studie autoři varují, že technologie a městský hluk vyžadují naši neustálou pozornost, což může mít dlouhodobě negativní vliv na naše kognitivní funkce.

Pokud se tedy chcete celkově cítit lépe, i když momentálně nedokážete změnit svou stravu, kromě pravidelné chůze venku omezte také používání telefonu mimo telefonování, sociální sítě a vůbec online život.

 

Chůze a hyperaktivita

Jednou z poruch, kterou jsou děti čím dál více ohrožené, je porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD). Pacienti mají problém se soustředěním, jsou nadměrně impulzivní a snadno je něco rozptýlí, což přirozeně zhoršuje i dynamické městské prostředí.

Běžným řešením jsou samozřejmě léky. Ovšem studie provedená psychology Francesem Kupem, PhD, a Andreou Faber Taylorovou, PhD, ukázala, že příznaky ADHD může významně snížit pobyt a zejména pohyb v klidné přírodě.

 

Chůze místo cvičení

Pěší turistika je zároveň i skvělým způsobem, jak si udržovat postavu, anebo i něco shodit. Za hodinu svižné chůze spálíte 400 až 700 kalorií v závislosti na rychlosti a obtížnosti terénu. Hodí se zejména pro ty, kteří chtějí s pohybem začít, avšak například na běhání nemají dostatečnou fyzickou kondici.

 

Vliv na paměť

Pěší turistice se ča