Nejde vám meditovat? Zkuste aktivní meditaci pro západního člověka

Meditace je velmi léčivým a přirozeným procesem, který nám umožňuje se propojit sami se sebou, tzv. se uvnitřnit a objevit nejen krásu a hojnost, kterou stále uvnitř sebe nosíme, ale také uslyšet odpovědi na všechno, celý náš život, naší životní cestu, které v nás dřímají jako hluboká moudrost.

Meditací je celá řada a ten nejznámější způsob, jak ji provést, je usednout do pohodlného sedu na zemi nebo židli, zavřít oči a začít pozorovat dech nebo různé projevy těla a mysli. Tento typ meditace se nazývá vipassana a byť je nejpoužívanější, není pro každého. Mnoho lidí má na začátku totiž problém udržet mysl, cítí se zahlceni a přestane je to bavit a tak přestanou a už se k ní nikdy nevrátí a to je velká škoda.

Pokud si myslíte, že na meditaci „nejste typ“, nejde vám, nevíte jak na ni, nedokážete se zklidnit a necítíte se v ní dobře, možná jste se ještě nesetkali s tzv. aktivní meditací, kterou vám chci dnes představit a možná tak vyvrátit mylná přesvědčení.

Aktivní meditací se hodně zabýval Osho, indický duchovní mistr a myslitel, jehož dílo ovlivnilo a dodnes ovlivňuje generace lidí po celém světě a který ji považoval za revoluční nástroj vnitřní transformace moderního člověka. Dokázal ji přenést jako účinný prostředek ke ztišení mysli mezi širší veřejnost, která nedokáže „jen tak“ v tichu a klidu sedět.

Meditace není koncentrace. Při koncentraci existuje ten, kdo se koncentruje, a objekt, na který koncentruje svou pozornost. A to je dualita. Při meditaci neexistuje žádný rozdíl mezi uvnitř a venku. Uvnitř je venku a venku je uvnitř – jde o jednotu vědomí.

 

Proč je aktivní meditace tak účinná?

To, co má častokrát větší šanci utišit mysl moderního člověka, není dech, ale pohyb. A nejlépe chaotický a spontánní pohyb. Chaotický pohyb zapříčiní, že vědomí se postupně přesouvá níže – z mysli až k srdci. Když se srdce otevře, vědomí směřuje ještě níže – k prvotnímu zdroji životní energie, který se nachází pod pupkem.

Kdykoliv jste vystavení chaosu, mozek ztrácí substanci, která mu umožňuje neustále pracovat. Postupně se utišuje. Když například řídíte auto a najednou vám někdo vběhne před kapotu, okamžitě reagujete. Vaše reakce však nevychází z mysli. Mysl potřebuje čas na zanalyzování situace. Potřebuje chvíli přemýšlet o tom, co dělat a co nedělat. Když v okamžiku nehody šlápnete na brzdu, cítíte intenzivní pocit v blízkosti pupku. Zdá se vám, že vaše reakce vychází z žaludku. Nehoda (chaotická situace) však jen zapříčinila, že vaše vědomí se přesunulo z mysli níže.

Pokud se zeptáte zenového mnicha: „Odkud přemýšlíš?“, položí si ruce na své břicho. Když to lidi ze Západu vidí poprvé, nerozumí a ptají se: „Jak můžeš přemýšlet břichem?“ Zenový mnich odpoví smysluplně: „Vědomí může sídlit v jakémkoliv centru. Centrem, které je nejblíže k původnímu zdroji životní energie, je umístěno pod pupkem. Mysl je od tohoto původního zdroje hodně vzdálená.“

Chaotické metody jsou nejúčinnějším nástrojem pro navrácení vědomí zpátky ke kořenům. Jen odtud může č