Nejde vám meditovat? Zkuste aktivní meditaci pro západního člověka

Meditace je velmi léčivým a přirozeným procesem, který nám umožňuje se propojit sami se sebou, tzv. se uvnitřnit a objevit nejen krásu a hojnost, kterou stále uvnitř sebe nosíme, ale také uslyšet odpovědi na všechno, celý náš život, naší životní cestu, které v nás dřímají jako hluboká moudrost.

Meditací je celá řada a ten nejznámější způsob, jak ji provést, je usednout do pohodlného sedu na zemi nebo židli, zavřít oči a začít pozorovat dech nebo různé projevy těla a mysli. Tento typ meditace se nazývá vipassana a byť je nejpoužívanější, není pro každého. Mnoho lidí má na začátku totiž problém udržet mysl, cítí se zahlceni a přestane je to bavit a tak přestanou a už se k ní nikdy nevrátí a to je velká škoda.

Pokud si myslíte, že na meditaci „nejste typ“, nejde vám, nevíte jak na ni, nedokážete se zklidnit a necítíte se v ní dobře, možná jste se ještě nesetkali s tzv. aktivní meditací, kterou vám chci dnes představit a možná tak vyvrátit mylná přesvědčení.

Aktivní meditací se hodně zabýval Osho, indický duchovní mistr a myslitel, jehož dílo ovlivnilo a dodnes ovlivňuje generace lidí po celém světě a který ji považoval za revoluční nástroj vnitřní transformace moderního člověka. Dokázal ji přenést jako účinný prostředek ke ztišení mysli mezi širší veřejnost, která nedokáže „jen tak“ v tichu a klidu sedět.

Meditace není koncentrace. Při koncentraci existuje ten, kdo se koncentruje, a objekt, na který koncentruje svou pozornost. A to je dualita. Při meditaci neexistuje žádný rozdíl mezi uvnitř a venku. Uvnitř je venku a venku je uvnitř – jde o jednotu vědomí.

 

Proč je aktivní meditace tak účinná?

To, co má častokrát větší šanci utišit mysl moderního člověka, není dech, ale pohyb. A nejlépe chaotický a spontánní pohyb. Chaotický pohyb zapříčiní, že vědomí se postupně přesouvá níže – z mysli až k srdci. Když se srdce otevře, vědomí směřuje ještě níže – k prvotnímu zdroji životní energie, který se nachází pod pupkem.

Kdykoliv jste vystavení chaosu, mozek ztrácí substanci, která mu umožňuje neustále pracovat. Postupně se utišuje. Když například řídíte auto a najednou vám někdo vběhne před kapotu, okamžitě reagujete. Vaše reakce však nevychází z mysli. Mysl potřebuje čas na zanalyzování situace. Potřebuje chvíli přemýšlet o tom, co dělat a co nedělat. Když v okamžiku nehody šlápnete na brzdu, cítíte intenzivní pocit v blízkosti pupku. Zdá se vám, že vaše reakce vychází z žaludku. Nehoda (chaotická situace) však jen zapříčinila, že vaše vědomí se přesunulo z mysli níže.

Pokud se zeptáte zenového mnicha: „Odkud přemýšlíš?“, položí si ruce na své břicho. Když to lidi ze Západu vidí poprvé, nerozumí a ptají se: „Jak můžeš přemýšlet břichem?“ Zenový mnich odpoví smysluplně: „Vědomí může sídlit v jakémkoliv centru. Centrem, které je nejblíže k původnímu zdroji životní energie, je umístěno pod pupkem. Mysl je od tohoto původního zdroje hodně vzdálená.“

Chaotické metody jsou nejúčinnějším nástrojem pro navrácení vědomí zpátky ke kořenům. Jen odtud může člověk podstoupit skutečně transformační zážitek.