11 důvodů, proč máte stále hlad a co s tím

sendvičeMáte pocit, že máte stále hlad, i když jste jedli? Pomineme-li období těhotenství, kdy je nárůst jídla přirozený a potřebný, období před menstruací, kdy zadržujeme více vody a sbíráme energii k celému procesu nebo po tvrdém tréninku, kdy si tělo zkrátka řekne o větší příděl kalorií, je neustálý hlad bez zjevné příčiny, ukazatelem, že něco není v pořádku.

 

Skryté příčiny hladu

Hlad je fyziologickou potřebou těla po kaloriích, vodě a soli. Je vedena mnoha faktory, z nichž některé jsou například váš obvyklý jídelníček, hladina hormonů nebo emočními faktory, kterými jsou například stres, deprese, nuda a podobně. Odhalit příčinu častého pocitu hladu je velmi důležité, neboť neřešená příčina může být v budoucnu strůjcem fyzických či psychických obtíží.

 

Následujících 11 důvodů vám vysvětlí, proč se váš žaludek cítí jako bezedný.

Jste dehydrovaní

Mírná dehydratace se často maskuje jako pocit hladu, a přitom vaše tělo potřebuje tekutiny. Proto se také říká, že hlad je převlečená žízeň a je dobré se nejprve napít. V případě dehydrace nastává zmatek v hypotalamu, části mozku kontrolující pocit hladu a žízně, kdy se jeho spoje překříží a vy tak sáhnete po jídle namísto toho, aby jste se napili. Prevencí je dodržovat pitný režim. Pamatovat na něj. Začněte ráno sklenicí teplé vody s citrónem, pak si dejte zelený nebo bylinkový čaj nebo kávu, pokud jste na ni zvyklý a během dne mějte na stole nebo v tašce láhev s vodou, abyste nezapomínali pravidelně pít.

Pokud máte hlad a moc jste toho dne nepili, zkuste vypít sklenici vody a počkejte 15-20 minut, zda hlad přetrvá a pak se případně najezte.

 

Jste neklidný spáč

Jakmile se probudíte po noci neklidného spánku, dva hormony spojené s chutí k jídlu začnou konspirovat proti vám. Příliš málo spánku vede ke zvýšení hladiny ghrelinu – hormonu, který stimuluje chuť k jídlu. Zároveň snižuje hladinu leptinu, hormonu, který způsobuje pocit plnosti.

Nedostatek pravidelného spánku vás činí hladovými ještě z jednoho důvodu. Jste unavení a váš mozek je v mlze. Váš systém zoufale potřebuje energii a vede vás k přijmu sacharidů a tuků – tedy sladkých mastných jídel, i když nemáte hlad, protože potřebuje dobít baterky.

Dopřejte si 7-8 hodin spánku denně a srovnejte hladinu vašich hormonů.

23 důležitých potravin pro vaší hormonální rovnováhu

 

Přijímáte hodně škrobových sacharidů

koláčekVšimli jste si, jak po konzumaci koblihy, koláče nebo sušenky nemůžete odolat a sáhnete pro další kousek, dokud nesníte vše? Za to může váš mozek. Sacharidy přítomné ve sladkostech a potravinách z bílé mouky, rychle zvyšují hladinu cukru v krvi. Hned poté hladina cukru zase klesá. Pokles hladiny cukru způsobuje chuť na další sacharidy a už jste chyceni v bludném kruhu. Vyhýbejte se přijmu škrobových sacharidů (produkty z bílé mouky, sladké pečivo,…), jak nejvíc to jde. Konzumujte hodně vlákniny.

Místo sladkostí si dejte třeba mandle, jablka, pistácie, sušené švestky a podobně.  Jsou výbornou náhradou nezdravých sladkostí.

3 potraviny pro ploché bříško

 

Máte hodně stresu

Kdo z nás nezažil vypjatý pracovní den nebo komplikaci ve vztahu, která vedla k přejídání? Stres má i skrytější způsoby, jak nás učinit nenasytnými. Při stresu naše tělo produkuje větší množství adrenalinu a kortizolu. Zvýšené hladiny těchto hormonů klamou náš organismus, který si myslí, že na něj probíhá útok a potřebuje energii. Vaše chuť k jídlu tak začne narůstat. Stres zároveň snižuje hladinu serotoninu v mozku, který ovlivní vaši náladu směrem dolů a vede také k většímu pocitu hladu.

Cvičení jógy, procházky v přírodě, tvořivá činnost, meditace nebo relaxační hudba, vám pomůže redukovat stres. Skvěle funguje mazlení se zvířaty.

9 potravin proti stresu a pro krásnou pleť

 <