11 důvodů, proč máte stále hlad a co s tím

sendvičeMáte pocit, že máte stále hlad, i když jste jedli? Pomineme-li období těhotenství, kdy je nárůst jídla přirozený a potřebný, období před menstruací, kdy zadržujeme více vody a sbíráme energii k celému procesu nebo po tvrdém tréninku, kdy si tělo zkrátka řekne o větší příděl kalorií, je neustálý hlad bez zjevné příčiny, ukazatelem, že něco není v pořádku.

 

Skryté příčiny hladu

Hlad je fyziologickou potřebou těla po kaloriích, vodě a soli. Je vedena mnoha faktory, z nichž některé jsou například váš obvyklý jídelníček, hladina hormonů nebo emočními faktory, kterými jsou například stres, deprese, nuda a podobně. Odhalit příčinu častého pocitu hladu je velmi důležité, neboť neřešená příčina může být v budoucnu strůjcem fyzických či psychických obtíží.

 

Následujících 11 důvodů vám vysvětlí, proč se váš žaludek cítí jako bezedný.

Jste dehydrovaní

Mírná dehydratace se často maskuje jako pocit hladu, a přitom vaše tělo potřebuje tekutiny. Proto se také říká, že hlad je převlečená žízeň a je dobré se nejprve napít. V případě dehydrace nastává zmatek v hypotalamu, části mozku kontrolující pocit hladu a žízně, kdy se jeho spoje překříží a vy tak sáhnete po jídle namísto toho, aby jste se napili. Prevencí je dodržovat pitný režim. Pamatovat na něj. Začněte ráno sklenicí teplé vody s citrónem, pak si dejte zelený nebo bylinkový čaj nebo kávu, pokud jste na ni zvyklý a během dne mějte na stole nebo v tašce láhev s vodou, abyste nezapomínali pravidelně pít.

Pokud máte hlad a moc jste toho dne nepili, zkuste vypít sklenici vody a počkejte 15-20 minut, zda hlad přetrvá a pak se případně najezte.

 

Jste neklidný spáč

Jakmile se probudíte po noci neklidného spánku, dva hormony spojené s chutí k jídlu začnou konspirovat proti vám. Příliš málo spánku vede ke zvýšení hladiny ghrelinu – hormonu, který stimuluje chuť k jídlu. Zároveň snižuje hladinu leptinu, hormonu, který způsobuje pocit plnosti.

Nedostatek pravidelného spánku vás činí hladovými ještě z jednoho důvodu. Jste unavení a váš mozek je v mlze. Váš systém zoufale potřebuje energii a vede vás k přijmu sacharidů a tuků – tedy sladkých mastných jídel, i když nemáte hlad, protože potřebuje dobít baterky.

Dopřejte si 7-8 hodin spánku denně a srovnejte hladinu vašich hormonů.

23 důležitých potravin pro vaší hormonální rovnováhu

 

Přijímáte hodně škrobových sacharidů

koláčekVšimli jste si, jak po konzumaci koblihy, koláče nebo sušenky nemůžete odolat a sáhnete pro další kousek, dokud nesníte vše? Za to může váš mozek. Sacharidy přítomné ve sladkostech a potravinách z bílé mouky, rychle zvyšují hladinu cukru v krvi. Hned poté hladina cukru zase klesá. Pokles hladiny cukru způsobuje chuť na další sacharidy a už jste chyceni v bludném kruhu. Vyhýbejte se přijmu škrobových sacharidů (produkty z bílé mouky, sladké pečivo,…), jak nejvíc to jde. Konzumujte hodně vlákniny.

Místo sladkostí si dejte třeba mandle, jablka, pistácie, sušené švestky a podobně.  Jsou výbornou náhradou nezdravých sladkostí.

3 potraviny pro ploché bříško

 

Máte hodně stresu

Kdo z nás nezažil vypjatý pracovní den nebo komplikaci ve vztahu, která vedla k přejídání? Stres má i skrytější způsoby, jak nás učinit nenasytnými. Při stresu naše tělo produkuje větší množství adrenalinu a kortizolu. Zvýšené hladiny těchto hormonů klamou náš organismus, který si myslí, že na něj probíhá útok a potřebuje energii. Vaše chuť k jídlu tak začne narůstat. Stres zároveň snižuje hladinu serotoninu v mozku, který ovlivní vaši náladu směrem dolů a vede také k většímu pocitu hladu.

Cvičení jógy, procházky v přírodě, tvořivá činnost, meditace nebo relaxační hudba, vám pomůže redukovat stres. Skvěle funguje mazlení se zvířaty.

9 potravin proti stresu a pro krásnou pleť

 

Pijete příliš mnoho alkoholu

Koktejly před obědem či sklenice vína k podpoření trávení, to je přesně to, co způsobuje hlad, i když je váš žaludek plný. Studie potvrzují, že lidé, kteří pijí alkohol, poté konzumují kaloričtější jídla. Alkohol navíc dehydruje a to vede opět k většímu pocitu hladu, jak jsem zmínila výše. Ve skutečnosti se potřebujete napít vody.

Je lepší nejdříve jíst a potom pít alkohol. K alkoholu vždy pijte čistou vodu, abyste předešli dehydrataci a bolestem hlavy.

Jak se zbavit závislosti na alkoholu a kouření + přírodní recepty

 

Přijímáte málo proteinů

tempehNemusíte se nutně ládovat masem, abyste neměli hlad. V článku Mých 7 nejoblíbenějších zdrojů rostlinného proteinu + podrobný seznam všech ostatních, naleznete inspiraci na jednoduché zdravé proteiny, které vás budou držet dál od výkyvů chutí i hladu. Proteiny zůstávají déle v žaludku a způsobují pocit plnosti a potlačují pocit hladu.

Ideální porce pro ženy je 46 g proteinů denně a pro muže je to 56 g denně. Kromě rostlinných proteinů si můžete dát živý jogurt, domácí vejce nebo libové bílé maso.

 

Nepřijímáte dostatek tuku

Stejně jako proteiny, jsou nenasycené tuky spojeny s pocitem nasycení. Když jste po správném jídle nasyceni, nebudete mít hned chuť na jídlo další, byť by to byl třeba dezert, dokud nebudete mít opravdu hlad. Zařaďte do svého jídelníčku zdravé tuky ve formě za studena lisovaných olejů z ořechů, semínek, oliv, avokáda