Potravinová pyramida jak jí neznáte

Seznamte se s novou potravinovou pyramidou podle jednoho z nejkontroverznějších lékařů ve světě zdraví, Dr. Stevena Gundryho. Účelem této pyramidy je uzdravit Vaše střeva, podpořit hubnutí a zvrátit cukrovku a to už zní opravdu zajímavě. Je to tedy doporučená potravinová pyramida pro všechny, kteří trpí problémy s trávením, nadváhou nebo diabetem.

Obecně známou potravinovou pyramidou je ta, jejíž nejspodnější patro tvoří ovoce, zelenina a luštěniny, po nich přicházejí na řadu celozrnné potraviny, pak maso a mléčné výrobky a zdravé tuky tvoří samotný vrchol.

Dr. Gundry, vedoucí kardiolog a chirurg, autor mimo jiné světového bestselleru Skryté nebezpečí zdravých potravin, který rozebírá účinky potravin způsobující nemoci a přibývání na váze, ředitel a zakladatel vlastní kliniky, Mezinárodního kardiologického institutu restorativní medicíny v Palm Springs a Santa Barbaře, je nejvíce známý tím, že zpochybňuje některé potravin, které jsou obecně považovány za zdravé.

Jeho teze je, že lektiny, druh rostlinných bílkovin, které se vyskytují v určitých potravinách (například fazole, hnědá rýže, semena chia, ořechy, rajčata, quinoa a mnoho dalších), skutečně poškozují střevní stěnu způsobením zánětu, což má za následek mnoho moderních chorob.

Doktor Gundry říká, že odstranění lektinů z jídelníčku nejen sníží zánět, ale také vám pomůže zhubnout a zvýšit celkovou pohodu.

Tvrdí také, že bychom měli zavést pravidelný půst, abychom poskytli tělu čas k uzdravení.

Jeho přístup k výživě samozřejmě vyvolal mezi odbornou veřejností kontroverzi. Vědci a dietologové klasifikovali Gundryova tvrzení o lektinech jako „pseudovědy“ – víry a teorie, které jsou považovány za vědecké, ale ve skutečnosti nemají vědecký základ.

Robert H. Eckel, endokrinolog a bývalý prezident American Heart Association, prohlásil, že Gundryova dietní doporučení jsou „proti každému dietnímu doporučení zastoupenému American Cancer Society, American Heart Association, American Diabetes Association atd.“

Jeho práce byla také zesměšňována dalšími světovými odborníky na zdraví. To však doktora Gundryho neodradilo a pokračuje v osvětě o nové léčivé pyramidě dál.

 

Nová potravinová pyramida Dr. Gundryho

Dr. Gundry tvrdí, že stará potravinová pyramida zřejmě způsobuje trávicí potíže, přírůstek na váze a únavu.

V novém modelu potravinové pyramidy tvoří základ zdravé tuky, listová zelenina a košťálová zelenina. Dr. Gundry říká, že jde o nejdůležitější potraviny v naší stravě, a proto je lze konzumovat v neomezeném množství. Doporučuje hlavně špenát, fenykl, brokolici, květák a salát bok choy.

 

Přerušovaný půst

Přerušovaný půst je další důležitou úrovní v pyramidě a procesu uzdravování. Dr. Gundry tvrdí, že naše těla potřebují čas na zpracování a trávení. Naši předkové nemohli běžet do supermarketu, když jim došlo jídlo, takže se jejich těla přizpůsobila, aby v případě potřeby mohla zpracovávat a ukládat energii. Dr. Gundry říká, že tento proces je jedním z klíčů ke skvělému zdraví.

Přerušovaný půst je označení pro stravovací vzorec, kdy se střídají fáze půstu a fáze jídla. Nepopisuje konkrétní složení jídelníčku ale dobu, kdy jídlo zařadit.

Běžné vzorce přerušovaného půstu jsou:

  • 16/8 (16 hodin půstu a osmihodinové okno pro jídlo) – doporučováno spíše pro muže
  • 14/10 (14 hodin půstu a desetihodinové okno pro jídlo) – doporučováno spíše pro ženy

Při přerušovaném půstu typu 16/8 může být např. vynechána snídaně, začíná se obědem v 11 hodin, pak může následovat odpolední svačina a končí se večeří v 19 hodin. Kalorický příjem se u přerušovaného půstu nemění. Během období půstu je ale třeba dbát na dostatečný příjem tekutin (čistá voda, neslazený čaj, ale možná je i káva), díky kterému překonáme zároveň možnou únavu.

Přerušovaný půst zlepšuje inzulínovou senzitivitu a zvyšuje hladiny růstového hormonu, čímž podporuje spalování tuků a budování svalové hmoty, zlepšuje buněčnou regeneraci, snižuje riziko srdečních onemocnění a zlepšuje kognitivní funkce. Přerušovaný půst pomáhá při redukci váhy, léčbě cukrovky 2. typu, při vysokých hladinách triacylglycerolů, LDL cholesterolu a chronickém zánětu.

Můžeme se takto stravovat dlouhodobě, ale i zařazení 1–2 x týdně má sv