Potravinová pyramida jak jí neznáte

Seznamte se s novou potravinovou pyramidou podle jednoho z nejkontroverznějších lékařů ve světě zdraví, Dr. Stevena Gundryho. Účelem této pyramidy je uzdravit Vaše střeva, podpořit hubnutí a zvrátit cukrovku a to už zní opravdu zajímavě. Je to tedy doporučená potravinová pyramida pro všechny, kteří trpí problémy s trávením, nadváhou nebo diabetem.

Obecně známou potravinovou pyramidou je ta, jejíž nejspodnější patro tvoří ovoce, zelenina a luštěniny, po nich přicházejí na řadu celozrnné potraviny, pak maso a mléčné výrobky a zdravé tuky tvoří samotný vrchol.

Dr. Gundry, vedoucí kardiolog a chirurg, autor mimo jiné světového bestselleru Skryté nebezpečí zdravých potravin, který rozebírá účinky potravin způsobující nemoci a přibývání na váze, ředitel a zakladatel vlastní kliniky, Mezinárodního kardiologického institutu restorativní medicíny v Palm Springs a Santa Barbaře, je nejvíce známý tím, že zpochybňuje některé potravin, které jsou obecně považovány za zdravé.

Jeho teze je, že lektiny, druh rostlinných bílkovin, které se vyskytují v určitých potravinách (například fazole, hnědá rýže, semena chia, ořechy, rajčata, quinoa a mnoho dalších), skutečně poškozují střevní stěnu způsobením zánětu, což má za následek mnoho moderních chorob.

Doktor Gundry říká, že odstranění lektinů z jídelníčku nejen sníží zánět, ale také vám pomůže zhubnout a zvýšit celkovou pohodu.

Tvrdí také, že bychom měli zavést pravidelný půst, abychom poskytli tělu čas k uzdravení.

Jeho přístup k výživě samozřejmě vyvolal mezi odbornou veřejností kontroverzi. Vědci a dietologové klasifikovali Gundryova tvrzení o lektinech jako „pseudovědy“ – víry a teorie, které jsou považovány za vědecké, ale ve skutečnosti nemají vědecký základ.

Robert H. Eckel, endokrinolog a bývalý prezident American Heart Association, prohlásil, že Gundryova dietní doporučení jsou „proti každému dietnímu doporučení zastoupenému American Cancer Society, American Heart Association, American Diabetes Association atd.“

Jeho práce byla také zesměšňována dalšími světovými odborníky na zdraví. To však doktora Gundryho neodradilo a pokračuje v osvětě o nové léčivé pyramidě dál.

 

Nová potravinová pyramida Dr. Gundryho

Dr. Gundry tvrdí, že stará potravinová pyramida zřejmě způsobuje trávicí potíže, přírůstek na váze a únavu.

V novém modelu potravinové pyramidy tvoří základ zdravé tuky, listová zelenina a košťálová zelenina. Dr. Gundry říká, že jde o nejdůležitější potraviny v naší stravě, a proto je lze konzumovat v neomezeném množství. Doporučuje hlavně špenát, fenykl, brokolici, květák a salát bok choy.

 

Přerušovaný půst

Přerušovaný půst je další důležitou úrovní v pyramidě a procesu uzdravování. Dr. Gundry tvrdí, že naše těla potřebují čas na zpracování a trávení. Naši předkové nemohli běžet do supermarketu, když jim došlo jídlo, takže se jejich těla přizpůsobila, aby v případě potřeby mohla zpracovávat a ukládat energii. Dr. Gundry říká, že tento proces je jedním z klíčů ke skvělému zdraví.

Přerušovaný půst je označení pro stravovací vzorec, kdy se střídají fáze půstu a fáze jídla. Nepopisuje konkrétní složení jídelníčku ale dobu, kdy jídlo zařadit.

Běžné vzorce přerušovaného půstu jsou:

  • 16/8 (16 hodin půstu a osmihodinové okno pro jídlo) – doporučováno spíše pro muže
  • 14/10 (14 hodin půstu a desetihodinové okno pro jídlo) – doporučováno spíše pro ženy

Při přerušovaném půstu typu 16/8 může být např. vynechána snídaně, začíná se obědem v 11 hodin, pak může následovat odpolední svačina a končí se večeří v 19 hodin. Kalorický příjem se u přerušovaného půstu nemění. Během období půstu je ale třeba dbát na dostatečný příjem tekutin (čistá voda, neslazený čaj, ale možná je i káva), díky kterému překonáme zároveň možnou únavu.

Přerušovaný půst zlepšuje inzulínovou senzitivitu a zvyšuje hladiny růstového hormonu, čímž podporuje spalování tuků a budování svalové hmoty, zlepšuje buněčnou regeneraci, snižuje riziko srdečních onemocnění a zlepšuje kognitivní funkce. Přerušovaný půst pomáhá při redukci váhy, léčbě cukrovky 2. typu, při vysokých hladinách triacylglycerolů, LDL cholesterolu a chronickém zánětu.

Můžeme se takto stravovat dlouhodobě, ale i zařazení 1–2 x týdně má své opodstatněné pozitivní dopady na zdraví.

Přerušovaný půst neprovádějte, pokud trpíte podváhou, v těhotenství, při kojení nebo pro děti ve vývoji. Nemocní a starší lidé by jakékoliv zásadnější omezení stravy měli vždy konzultovat i se svým lékařem.

Vyhněte se lektinům

Dobrou zprávou je, že je stále v pořádku dopřát si celozrnný chléb, bez kterého si mnoho lidí nedokáže představit svůj jídelníček. Potřebujeme ho pouze omezit na malé porce a jíst chléb jen ze zrn, která neobsahují lektiny. To je hlavně protizánětlivý čirok a jáhly.

Nesnášenlivost lektinů může způsobit nadýmání, nevolnost a průjem, takže si můžete udržet své břicho v bezpečí tím, že se budete výrobků z těchto dvou obilnin.

Doporučuje jíst také zelené banány, které živí dobré bakterie v našich střevech – jsou to tzv. prebiotika. Ty odbourávají tuk a snižují ukládání tuku, takže je důležité jíst každý den malé množství. Jezte také tvrdší avokáda. Když je plod tvrdší, obsahuje méně cukru, který živí všechny nepřátelské bakterie, jako jsou kvasinky, plísně, helicobakter a další.

 

Méně proteinu

Dr. Gundry říká, že je důležité jíst bílkoviny, ale buďte si vědomi toho, že ne všechny bílkoviny jsou vaším přítelem. Doporučuje se držet volně žijících ryb a mořských plodů, volně chované drůbeže a jejich vajec a masa z dobytka krmeného trávou. I tak je však lepší omezit jejich příjem.

 

Omezte mléčné výrobky

Nová pyramida je velmi přísná, pokud jde o mléčné výrobky. Když už mléčné výrobky, tak omezeně zakysané, dále z kozího, ovčího a buvolího mléka.

 

Alkohol můžete

Na samém vrcholu pyramidy je alkohol. Doktor Gundry je zastáncem popíjení kvalitního červeného vína, ovšem v omezeném množství.

 

Potraviny, kterým se úplně vyhněte

Existují také potraviny, kterým je lepší se podle Dr. Gundryho vyhýbat.

  • všechny průmyslově zpracované potraviny
  • rafinované škroby, cukry a sladidla
  • komerčně prodávaná vejce a mléko
  • komerčně prodávané maso
  • některá zelenina: rajčata, lilek, brambory a paprika
  • ovoce mimo sezónu
  • fazole a luštěniny, včetně sóji a arašídů
  • obilniny: zejména bílá mouka, quinoa a hnědá rýže

 

Vy sami jste svým nejlepším doktorem, neboť jde o Vaše tělo. Neexistuje univerzální pravda, recept, postup, technika nebo směr, které jsou vhodné plošně pro všechny.

Jsme unikátními bytostmi a souborem mnoha rovin člověka, které jsou ovlivňovány mnoha různými individuálními faktory, které také určují míru zdraví a vhodnou léčbu. Řiďte se proto jen svým vlastním úsudkem a zkoušejte. Pokud Vám cokoliv z informací zde nebo jinde na internetu či v knihách nesedí, nenásledujte je.

Můžete se poradit s odborníkem, který se bude věnovat pouze Vám a Vašemu příběhu a pomůže Vám najít Váš šetrný a funkční způsob léčby. Pokud nevíte, kam se pro cenné rady obrátit, podívejte se na mé KONZULTACE a můžeme najít vhodné řešení spolu.

Pokud trpíte na záněty, plísně, problémy se střevy, nadváhou nebo dalšími zdravotními obtížemi, stáhněte si 3 TESTY ZDRAVÍ ZDARMA a zjistěte, jak na tom se svým zdravím opravdu jste a co se s tím dá dělat.

Hodně zdraví.

Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci na jiné weby. Díky.

Zatím žádné komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..