Jak podpořit své zdraví v lednu

Rozhodla jsem se pro vás sepsat cyklus dvanácti článků na každý měsíc v roce, kde vám nabídnu pár mých osvědčených tipů pro udržení a posílení zdraví. Každý z nich přijde s něčím netradičním, nad rámec všech článků na webu Slunečný život, které se celostním zdravím zabývají a které si můžete kdykoliv pročíst a inspirovat se jimi. 

 

♥ Po celou zimu doporučuji si vařit teplé vydatné polévky/vývary a popíjet několik šálků teplého čaje. Je třeba tělo neustále prohřívat.

Zeleninu a maso (ryby) doporučuji zapékat v troubě, neboť tak získají více prohřívající energie – jang.

Z prohřívajících jídel jezte:

  • batáty
  • mrkev
  • jablka
  • kapustu
  • cibuli
  • česnek
  • pórek
  • černé fazole
  • sója (střídmě)
  • čočka
  • oves
  • špalda
  • slzovka
  • fíky
  • jedlé kaštany
  • slunečnicová semínka
  • sezamová semínka
  • vlašské ořechy
  • mořské produkty (mořské řasy)
  • zázvor
  • skořice
  • hřebíček
  • kurkuma
  • bazalka
  • rozmarýn
  • pažitka
  • kopr
  • anýz
  • fenykl
  • kmín
  • sůl

 

V lednu velmi doporučuji posílit krev červenými potravinami jako jsou fazole adzuki, červená řepa, červené datle, pokud jíte tak bio/farmářské červené maso a další červené potraviny.

Na posílení krve můžete vyzkoušet Kičadi – ayurvédské léčivé jídlo, které se vaří z mungo fazolek nebo právě z fazolek adzuki.

Recept na něj najdete v článku Kičadi – detoxikační jídlo podle ayurvédy.

 

Pokud máte rádi sladké teplé nápoje a zároveň chcete/potřebujete posílit krev a zvýšit hodnoty červeného krevního barviva, moc vám doporučuji léčivý odvar z červených datlí. Nazývají se také čínské nebo Jujube a seženete je na internetu nebo v prodejně s čínskými potravinami (ne vietnamskými).

Recept na datlový čaj posilující krev

Ingredience

  • 50 g červených datlí (vypeckovaných)
  • 1 l filtrované vody
  • 20 g goji (volitelné)
  • třtinový/kokosový cukr podle chuti (volitelné)

Postup

Rozpulte datle a namočte je nejméně na hodinu nebo přes noc do vody.

Vařte datle ve stejné vodě 25 minut nebo do změknutí.

Přidejte goji a vařte ještě 5 minut.

Přeceďte, ovoce můžete/nemusíte sníst a podávejte teplé.

Užívání

Pijte 1 krát denně po dobu 2 týdnů.

Tip

Můžete přidat do hrnce i kousek zázvoru nebo skořici.

 

♥ V zimě obecně je třeba si hlídat a posilovat také ledviny, v čemž nám pomohou jedlé kaštany, adzuki a ořechy. Posilováním ledvin se posilují zuby, kosti a