O metodě Ludmily Mojžíšové

tehuleLudmila Mojžíšová (nar. 25.9.1932) celý svůj život zasvětila práci v oblasti léčby a prevence funkčních poruch pohybového ústrojí. Pracovala jako rehabilitační sestra a vyvinula metodu využívající cvičení a mobilizaci s jejíž pomocí se daří odstraňovat některé druhy ženské i mužské sterility. Díky ní se děťátka dočkalo mnoho z těch, kteří po dětech dříve marně toužili.

Ludmila Mojžíšová předávala své bohaté zkušenosti spolupracovníkům. Používání této metody se velmi rozšířilo a dnes se již běžně užívá v rehabilitačním lékařství. V roce 1991 uznal ministr zdravotnictví metodu Ludmily Mojžíšové jako metodu první volby k léčbě funkční ženské sterility.

 

Kdy může metoda pomoci

Následuje výčet potíží, které mohou být cvičením a mobilizacemi dle Mojžíšové zásadně zlepšeny:

  • funkční vertebrogenní potíže (bolesti páteře)
  • skolióza u dětí do 15-ti let
  • artróza kyčlí, bolesti kostrče
  • bolesti zevních pohlavních orgánů, bolest při pohlavním styku, chybění orgasmu
  • chybění menstruačního krvácení u mladých dívek
  • nepravidelné či bolestivé menses
  • malá, nevivynutá děloha, obrácená poloha dělohyne
  • průchodnost vejcovodů
  • opakované potraty
  • nemožnost otěhotnění
  • zlepšení kvality spermií
  • zácpa
  • pomočování u žen
  • šetrné provádění v těhotenství usnadňuje porod

 

2Uvedené cviky můžete vyzkoušet sami. Pokud však chcete mít jistou správného provedení, je nutno cvičit pod vedení školeného fyzioterapeuta. Aby nedošlo k zanedbání léčby měly by být výše uvedené diagnózy nejdříve konzultovány s lékařem.

 

Pokyny ke cvičení

Doporučenou sestavu cviků pro uvolnění a posílení svalů, udržujících správné postavení páteře, navrhla a v roce 1985 poprvé uveřejnila známá rehabilitační pracovnice Ludmila Mojžíšová. Cviky jsou zaměřeny na odstranění potíží vyvolaných funkčními poruchami v oblasti krční, hrudní a bederní páteře. Celá sestava je zcela nenáročná na provedení a fyzickou zátěž a při správném provádění je vysoce účinná. Při cvičení je nezbytné dodržovat uvedené pořadí cviků a respektovat uvedené jednoduché zásady.

 

Zásady správného provádění cviků

  1. Cvičit velmi pomalu.
  2. Při cvičení dbát na správné zapojení svalů – nesmíme cvičit švihem, ale pozvolným, plynulým zapojováním jednotlivých svalů.
  3. Cviky provádíme jen do příjemného pocitu tahu, tlaku nebo napětí svalů a okolních tkání. Cvičení nesmí vyvolat bolest!
  4. Cvik, který se nám z jakéhokoliv důvodu obtížně provádí, raději jen naznačíme: v základním postavení mírně napneme svaly tak, jako bychom se chystali cvik skutečně provést. Máme-li pocit tahu nebo napětí, po chvíli (asi deseti vteřinách) cvik zvolna ukončíme. Nemáme-li pocit bolesti, v provedení cviku zvolna pokračujeme až k pocitům tahu a napětí, předstupňů bolesti, opět chvíli v této poloze vydržíme, potom se zvolna vracíme do původní polohy.
  5. Mezi jednotlivými cviky necháváme deseti až třicetivteřinové přestávky, podle obtížnosti cviků a celkového stavu cvičícího.

 

Cviky jsou záměrně voleny tak, aby v počáteční fázi navodily uvolnění a protažení často přetížených oblastí trupu a velkých klubů horních a dolních končetin. Cvičení uvedené sestavy je nejúčinnější v případech, kdy se skutečně jedná o funkční poruchu pohybové soustavy a ne ještě o strukturální změny.

Pokud bychom uvedené zásady nedodržovali, může se dostavit i opačný účinek.

 

Rehabilitační cvičení dle Ludmily Mojžíšové

cviceniPaedDr. Marie Zelená podle publikace Ludmily Mojžíšové, kresby: Eva Fantová

Uvedená sestava zahrnuje cviky z nejznámější sestavy paní Mojžíšové – cvičení umožňující otěhotnění. Tato sestava je komplexnější a lépe zahrnuje procvičení celého těla.

 

 

Procvičení oblasti krční, hrudní a bederní páteře

1. cvik

1. V sedu na židli. Vytáhnout hlavu vzhůru, ramena stáhnout dozadu a dolů. Uvolněně maximální předklon hlavy a vzpřim. (Uvolnění a protažení krční páteře a šíjového svalstva.)

 


2. cvik

2. V sedu na židli. Vytáhnout hlavu vzhůru, ramena stáhnout dozadu a dolů. Co největší úklony hlavy vpravo a vlevo. (Uvolnění a protažení krční páteře a šíjového svalstva.)

 


3. cvik

3. V sedu na židli. Vytáhnout hlavu vzhůru, ramena stáhnout dozadu a dolů. Předklonem hlavy otáčet vpravo a vlevo. (Uvolnění a protažení krční páteře a šíjového svalstva.)

 


4. cvik

4. V sedu na židli. Kroužení rameny vpřed a vzad. (Uvolnění ramenního kloubu.)

 


5. cvik

5. V sedu skřižmo. Ze vzpažení