12 důvodů, proč by měli (nejen) muži cvičit jógu každý den

Jako lektorka jógy se setkávám na svých lekcích hlavně se ženami, muže aby člověk pohledal a to je velká škoda. Nesprávná interpretace, že jóga je lehčí forma fitness tréninku, vhodnější pro ženy, může způsobit, že někteří muži se józe vyhnou a ztratí tak ohromný zdravotní a mentální přínos, který by jim cvičení mohlo poskytnout. Jedním z důvodů této mylné interpretace je, že jóga je spíše o protažení a flexibilitě těla, než o síle a budování svalů. Praxe jógy však dokazuje, že se v mysli a těle cvičením zvyšuje celková síla (také mentální) a budování svalů, což je velmi cenné pro každého člověka. 

Pokud jste se doposud józe vyhýbali, podívejte se na 12 následujících důvodů, proč byste ji měli vyzkoušet a přijmout ji jako součást své pohybové aktivity.

 

1. Jóga buduje svaly rovnoměrně.

Muži mají tendenci pracovat na posílení svalů pouze v určitých partiích jako jsou bicepsy, ramena nebo prsa, zatímco jóga vytváří svaly rovnoměrně po celém těle a zvyšuje jeho flexibilitu. Zaměření se na kulturistiku svádí k ignoraci důležitých svalových skupin, zatímco jóga je účinná pro celkovou kondici.

 

2. Jóga zvyšuje sílu v mrtvém tahu (úhlu).

Studie z roku 2013 ukázala, že muži, kteří prošli 12-ti týdenním jógovým programem, vykazovali zvýšenou pevnost mrtvého tahu a výrazně zvýšenou flexibilitu a pružnost ramen.

 

 

 

3. Více pružnosti znamená méně zranění.

Vědomé a správně prováděné jógové cvičení je cestou k  bezpečnému a efektivnímu procvičení všech částí těla, které muži normálně nezpevňují. V důsledku toho se svaly naučí spolupracovat harmoničtěji, protažením jsou ochráněny před zraněními a jejich pružnost dodává tělu (i mysli) pocit lehkosti a uvolněnosti. Vzhledem k uvolněné mysli je uvolněn často nahromaděný stres z práce, což je další z ohromných benefitů.

 

4. Zlepšení vytrvalosti znamená lepší trénink i v jiných sportech.

Další nedávná studie zjistila, že praxe jógy zlepšuje respirační a kardiovaskulární funkci, stejně jako budování svalové síly. Kombinovaná vytrvalost se zvýšenou pružností poskytované jógou, vede k potenciálně lepšímu cvičení také v jiných fyzických disciplínách, jako je například běh, tenis a jízda na kole.

 

5. Jóga brání negativním účinkům jiných fyzických aktivit upřednostňovaných muži.

Například při hraní squashe a golfu má páteř tendenci se soustavně otáčet jedním směrem. Jóga pomáhá vyvážit tuto nesoudržnost pomocí pozic, které udržují páteř pružnou a vybalancovanou. Také vyvažuje dopad gravitace u běžců.

 

6. Jóga podporuje hubnutí a svalový tonus.

Studie provedená časopisem Journal of Alternative Medicine prokázala, že muži, kteří praktikovali jógu každý den, ztratili během 10 dní 2 kg tuku. Jóga snižuje hladinu kortizolu, stresového hormonu, který nutí vaše tělo k ukládání tuku v oblasti břicha. Cvičením s vlastní vahou těla a odolností, pomáhá jóga budovat štíhlé pevné svaly, plné síly.

7. Jóga může zmírnit chronickou bolesti dolních končetin.

Pokud máte sedavé zaměstnání nebo naopak celý den někde stojíte, může to mít velmi negativní dopad na vaše záda a bolest v nohách. Když jsou svaly kolem kyčelního kloubu, na bocích nebo hamstringy (zadní stehenní sval) utažené (napjaté), svaly v dolní části zad se mohou toto napětí snažit kompenzovat, což vede k bolesti. Několik studií zjistilo, že jóga nejen zmírňuje bolesti dolní části zad, ale také pomáhá s fibromyalgií, osteoporózou a jinými druhy chronické bolesti.

 

8. Zlepšuje držení těla a zvyšuje sebedůvěru.

Jóga může pomáhat mužům vypadat více sebejistě, zejména jak stárnou. Le