12 důvodů, proč by měli (nejen) muži cvičit jógu každý den

Jako lektorka jógy se setkávám na svých lekcích hlavně se ženami, muže aby člověk pohledal a to je velká škoda. Nesprávná interpretace, že jóga je lehčí forma fitness tréninku, vhodnější pro ženy, může způsobit, že někteří muži se józe vyhnou a ztratí tak ohromný zdravotní a mentální přínos, který by jim cvičení mohlo poskytnout. Jedním z důvodů této mylné interpretace je, že jóga je spíše o protažení a flexibilitě těla, než o síle a budování svalů. Praxe jógy však dokazuje, že se v mysli a těle cvičením zvyšuje celková síla (také mentální) a budování svalů, což je velmi cenné pro každého člověka. 

Pokud jste se doposud józe vyhýbali, podívejte se na 12 následujících důvodů, proč byste ji měli vyzkoušet a přijmout ji jako součást své pohybové aktivity.

 

1. Jóga buduje svaly rovnoměrně.

Muži mají tendenci pracovat na posílení svalů pouze v určitých partiích jako jsou bicepsy, ramena nebo prsa, zatímco jóga vytváří svaly rovnoměrně po celém těle a zvyšuje jeho flexibilitu. Zaměření se na kulturistiku svádí k ignoraci důležitých svalových skupin, zatímco jóga je účinná pro celkovou kondici.

 

2. Jóga zvyšuje sílu v mrtvém tahu (úhlu).

Studie z roku 2013 ukázala, že muži, kteří prošli 12-ti týdenním jógovým programem, vykazovali zvýšenou pevnost mrtvého tahu a výrazně zvýšenou flexibilitu a pružnost ramen.

 

 

 

3. Více pružnosti znamená méně zranění.

Vědomé a správně prováděné jógové cvičení je cestou k  bezpečnému a efektivnímu procvičení všech částí těla, které muži normálně nezpevňují. V důsledku toho se svaly naučí spolupracovat harmoničtěji, protažením jsou ochráněny před zraněními a jejich pružnost dodává tělu (i mysli) pocit lehkosti a uvolněnosti. Vzhledem k uvolněné mysli je uvolněn často nahromaděný stres z práce, což je další z ohromných benefitů.

 

4. Zlepšení vytrvalosti znamená lepší trénink i v jiných sportech.

Další nedávná studie zjistila, že praxe jógy zlepšuje respirační a kardiovaskulární funkci, stejně jako budování svalové síly. Kombinovaná vytrvalost se zvýšenou pružností poskytované jógou, vede k potenciálně lepšímu cvičení také v jiných fyzických disciplínách, jako je například běh, tenis a jízda na kole.

 

5. Jóga brání negativním účinkům jiných fyzických aktivit upřednostňovaných muži.

Například při hraní squashe a golfu má páteř tendenci se soustavně otáčet jedním směrem. Jóga pomáhá vyvážit tuto nesoudržnost pomocí pozic, které udržují páteř pružnou a vybalancovanou. Také vyvažuje dopad gravitace u běžců.

 

6. Jóga podporuje hubnutí a svalový tonus.

Studie provedená časopisem Journal of Alternative Medicine prokázala, že muži, kteří praktikovali jógu každý den, ztratili během 10 dní 2 kg tuku. Jóga snižuje hladinu kortizolu, stresového hormonu, který nutí vaše tělo k ukládání tuku v oblasti břicha. Cvičením s vlastní vahou těla a odolností, pomáhá jóga budovat štíhlé