Základní pravidla tradiční čínské medicíny pro zdraví

Tradiční čínská medicína je s námi již několik tisíc let, neboť nepodléhá žádným trendům a nemá žádné „zaručené recepty na zázrak“. I když přistupuje ke každému člověku individuálně, na základě vyhodnocení několika faktorů, které ovlivňují aktuální stav, přesto má několik svých pravidel vhodných v jejím projetí pro všechny, pro udržení trvalého zdraví.

Celý systém je založen na taoistické filosofii rovnováhy dvou protikladných principů jin a jang.

 

Jang Jin
nahoře dole
venku uvnitř
jaro a léto podzim a zima
teplo a horko zima a chlad
sucho vlhko
lehké těžké
svítivé temné
vzestup sestup
pohyb klid
den noc

 

Základní pravidla tradiční čínské medicíny

  • Nepijte vůbec studené nápoje. Po celý den popíjejte po troškách horkou vodu.
  • Vyvarujte se syrové, chladné stravy.
  • Omezte konzumaci masa a mléčných výrobků na 3-4 krát týdně. Vyvarujte se potravinám s obsahem bílého cukru.
  • Omezte alkohol.
  • Vyvarujte se nadměrné tělesné i duševní námaze (stresu), dostatečně odpočívejte.
  • Jezte pravidelně 3 krát denně nebo 5 krát denně menší porce.
  • Prohřívejte si denně 10-15 minut nohy v horké vodě nebo pod sprchou od kolen dolů, podpoříte tak cirkulace energie čchi a krve.
  • Nevystavujte se zbytečně vlivu špatného počasí. Vyvarujte se přímého ostrého slunce, neopalujte se.
  • Pravidelně sportujte, ale vždy jen do té doby, než se unavíte. Pak už se nepřepínejte. Vhodné jsou procházky, plavání, jóga a tai-či.
  • Dbejte na duševní hygienu a vyváženost emocí. Dobrá nálada je základem všeho.

Pokud máte slabší trávení, oslabenou imunitu, jste zimomřiví, nemocní nebo jsou chladné měsíce, doporučuji vám se výše uvedených doporučení držet, neboť vám přinesou velké zlepšení vašeho zdraví.

 

Další doporučení k upevnění zdraví

Méně je více

Hodně lidí v Čechách a na Slovensku si zvyklo na velké porce, které následně ubírají tělu na vitalitě a zdraví. To samé platí o kombinacích a o množství ingrediencí. Podle TČM je prvním krokem ke zdraví snížení spotřeby potravin. Jak poznáte, že jste optimálně najedení? Číňané říkají: „Jezte, dokud nebudete ze dvou třetin plní“.

Také moderní vědecká studie uskutečněná na Harvardské univerzitě, dospěla ke stejnému závěru. Snížení objemu potravin prokazatelně zlepšuje a prodlužuje život a je prevencí nemocí, jako je rakovina a srdečně-cévní onemocnění.

 

Hledejte kvalitu

Když budete jíst méně, můžete se soustředit na jídlo lepší kvality. Vyměňte průmyslově zprocesované jídlo za opravdové celistvé jídlo z kvalitních zdrojů. Obsahuje více vitamínů, minerálů a chuti, takže při menší porci vám dá více. Při konzumaci chutných jídel budete spokojenější a výsledkem bude lepší trávení, kde sídlí 80% imunity. Budete mít tendenci jíst méně přirozeně.

 

Hlídejte si načasování