Domácí výroba másel ze semínek a ořechů

tmave masloMásla vyrobená z mletých ořechů a semen představují čistý luxus chutí a výživy. Mohou být běžně používána namísto klasického másla, margarínu, pomazánkových másel, smetanových sýrů a jiných pomazánek. Pomáhají také uspokojit veškeré chutě na sladké lepkavé pochoutky, ale s tím rozdílem, že jsou mnohem zdravější a v přiměřené míře prospívají našemu tělu. V kvalitním mixéru je můžete vyrobit během několika minut a navíc si je dochutit skvělými přísadami přesně podle vaší chuti.

 

Másla ze semínek a ořechů jsou sama o sobě jemně nasládlá nebo pikantní a tak umožňují nekonečné kulinářské variace. Dají se použít na výrobu koktejlů – smoothies, dezertů a zmrzlin, stejně tak jako pojivová látka a látka zvýrazňující chuť u syrových jídel. Dodávají fenomenální hloubku chutí veškerému cukroví a dortům (vyzkoušejte někdy sušenky z ořechového másla) a vynikající náplň palačinek a omelet. Často přidávám syrové mandlové máslo, syrové kešu máslo, syrové macadamiové máslo nebo tahini k míchané zelenině, polévkám nebo obilným kaším. Másla ze semínek a ořechů tvoří skvělý základ salátových zálivek, omáček a marinád a výborně chutnají i na sendviče.

Příliš nedoporučuji používat arašídy na arašídové máslo, neboť arašídy obsahují toxiny a karcinogeny a často jsou velkým alergenem u mnohých z nás. Naštěstí můžeme udělat mnoho dalších druhů ořechových másel, která jsou stejně chutná a navíc prospěšná našemu zdraví .

Másla ze semínek a ořechů jsou vyrobena pouze mletím, dokud nevytvoří hladkou, hustou, krémovou pastu, takže výsledné máslo si zachovává všechny nutriční hodnoty. Tato másla jsou bohatá na bílkoviny, esenciální mastné kyseliny, vlákninu a další cenné živiny.

Pokud máte kvalitní mixér, například Vitamix, vyrobíte jakékoli máslo bezpečně a snadno v několika sekundách. Vždy je dobré semínka nebo ořechy před samotnou výrobou namočit na několik hodin a poté je nechat dobře vyschnout. Kdyby jste je mleli mokré, nepovedla by se vám požadovaná hmota a máslo by brzy zplesnivělo. 

 

Návod

namáčení ořechů!Chcete-li si vyrobit domácí máslo, vložte 2 šálky požadovaných ořechů nebo semen do mixéru, s několika polévkovými lžícemi např. oleje z hroznových semínek (můžete použít i jiný oblíbený olej pro zjemnění chuti) a mixujte dokud nedosáhnete požadované konzistence. Možná budete muset přidat více oleje. Skladujte v uzavřených sklenicích v lednici. Chcete-li si vyrobit opravdu luxusní pamlsek, zkuste do másla přimíchat například trochu syrové kakaové drti, vanilkový extrakt, sůl nebo sirup, různé bylinky nebo kokos. Takové máslo pak budete moci použít buď v slaných sendvičích a salátech pro ještě větší aroma nebo ve sladké variantě ke zmrzlině nebo sladké rýži.

 

Mandlové máslo

SONY DSCMandlové máslo se nejvíce podobá chuti oblíbeného arašídového másla. Je tzv. nabušeno zdravými mono – nenasycenými tuky, esenciálními mastnými kyselinami, bílkovina, hořčíkem, vitamin B2, vitamin E a vlákninou. Ale stejně tak jak je zdravé, tak je také kalorické, proto bychom ho měli konzumovat s mírou, jako součást vyvážené stravy.

Mandlové máslo můžete vyrobit ze syrových nebo pražených mandlí. Pražené mandlové máslo má příjemnou bohatou chuť, ale mandle již byly zahřáty, takže nutričně se chovají v těle spíše jako karcinogen, který není zdraví prospěšný. Můžete si všimnout, že kupovaná mandlová másla se mohou lišit v barvě a struktuře. To je proto, že některé směsi jsou vyrobeny s blanšírovaných mandlí, přičemž se získá ještě krémovější struktura a chuť, ta opravdu tmavá jsou obvykle pečená a různé odstíny hnědé podléhají odrůdě nebo možnosti výroby z mandlí se slupkou a bez slupky. Podívejte se proto pozorně na zadní stranu etikety, ať víte, jak vaše mandlové máslo bylo vyrobeno. Pokud se chystáte k nákupu mandlového másla, doporučila bych koupit ta světlejší, která jsou vyrobena z mandlí zbavených slupky. Slupka obsahuje mnoho kyseliny fytové a takové máslo je pak hůře stravitelné.

Mandlovým máslem se dá obohatit i vaše doma vyrobené mandlové mléko, které tak získá z několika lžic na exkluzivní jemnosti a chuti a navíc pocítíte báječný příval čisté energie.

 

Kešu máslo

kešu masloKešu ořechové máslo není tak populární a široce dostupné jako mandlové máslo, ale jeho popularita stále roste nejen pro jeho chuť, ale hlavně všestrannost. Kešu máslo lze nalézt v obchodech se zdravou výživou, ale často je vyrobeno z pražených ořechů a často také obsahuje přidané soli a palmový nebo světlicový olej, kterým získá krémovější chuť. Obsahuje tak karcinogeny a celkově ohrožuje nutriční profil výrobku.

Vždy je lepší si ho vyrobit doma a přesně vědět, z čeho je vyrobeno a jak. Kešu má přírodní „máslovou“ příchuť a nižší obsah tuku než mnoho jiných ořechů. Kromě toho asi ¾ těchto tuků jsou nenasycené mastné kyseliny, které jsou velmi zdravé pro srdce. Čisté kešu máslo je také dobrým zdrojem hořčíku, mědi a fosforu. Kešu máslo by mělo být konzumováno střídmě v rámci vyvážené stravy, ale lžíce kešu másla několikrát týdně udělá zázraky na vašem zdraví.

Kešu máslo se často používá v indické a thajské kuchyni. Hodí se na sladké i slané variace jídel jako jsou sušenky, koláče, pudinky, dipy a slouží jako fantastický základ pro výrobu raw syrových čokoládových dobrot. Dává vyniknout zajímavou chutí také polévkám, dušeným pokrmům a kari, stejně jako salátovým zálivkám, míchané blanšírované zelenině a marinádám. Přidáním lžíce másla obohatíte také kešu mléko nebo kešu krém.

Vždy rozmíchejte olej z horní části nádoby se zbytkem a uchovávejte v uzavřené skleněné nádobě v lednici po dobu několika měsíců.

 

Máslo z lískových oř