23 důležitých potravin pro vaší hormonální rovnováhu

jídlo9Hodně lidí v nejrůznějších fázích života řeší svou hormonální činnost, potažmo její (ne)rovnováhu. Ať už jde o dospívání, umělé oplodnění, menopauzu nebo nemoci spojené se štítnou žlázou nebo jinou žlázou endokrinního systému (nadledviny, slinivka břišní, pohlavní žlázy a podobně), vždy je žádoucí harmonizovat svůj hormonální systém, neboť je řídícím systémem našeho těla. K tomu nám může dopomoci i změna stravy, s převahou vhodných potravin, které zmírňují negativní dopady nerovnováhy a přeprogramovávají tělo do zdravějšího stavu.  

Žijeme v době chemických látek narušujících hormonální rovnováhu, které se vyskytují v průmyslově zpracovaných potravinách, šampónech a dokonce ve vonných svíčkách či osvěžovačích vzduchu. Hormonální nerovnováha může ovlivnit téměř každý aspekt našeho zdraví – komplikuje například hubnutí, možnost mít děti nebo dokonce brání našemu pocitu štěstí. Nezdravé hladiny hormonů zvyšují rizika některých druhů rakoviny a mnoha jiných chronických onemocnění.

 

Příznaky hormonální nerovnováhy:

  • nadměrná únava – neustálé vyčerpaní
  • přibývání na váze
  • znatelné výkyvy chutí k jídlu
  • problémy se stolicí
  • u dospělých výskyt akné, hlavně ve spodní části obličeje
  • nadměrný růst ochlupení po těle
  • nepravidelná menstruace
  • noční pocení a přehřátí u žen
  • výrazné změny nálad

 

Podívejme se spolu na potraviny, které nám příroda nabízí pro udržení vyvážené hladiny hormonů.

Brokolice

Brokolice a další brukvovitá zelenina (např. květák, zelí, kapusta, křen atd.) obsahuje mimo jiné vysoké množství fitonutrientů, zvaných isothiokyanáty, včetně látky indol-3-karbinol, která příznivě ovlivňuje metabolismus estrogenů. Indol-3-karbinol například zpomaluje růst nádoru rakoviny prsu.

Dva a půl hrnku brokolice týdně je dobrou a jednoduchou prevencí proti rakovině prsu nebo prostaty.

Seznamte se s králem antioxidantů

Jídlo jako léčba a prevence osteoporózy

 

Lněné semínko

lenLněné semínko obsahuje hodně lignanů – fytoestrogenní složky, která snižuje riziko rakoviny (zejména prsu, prostaty a tlustého střeva).

Přidáním třech polévkových lžic lněných semínek do vašeho smoothie, ovesné kaše nebo salátu, je výborný způsob jak nejen dochutit pokrm, ale zároveň snížit riziko rakoviny a dodat tělu vlákninu a esenciální mastné kyseliny.

Potraviny, které pomáhají spalovat tuk

Jak jednoduše očistit střeva bez klystýru

 

Zelený čaj

Zelený čaj značně urychluje metabolismus a spalování tuků. Zatímco kofein dodá energii, theanin uklidňuje a blokuje vylučování kortizolu, což je příznivé pro spalování tuků.

Čtyři šálky denně dopomůžou k redukci váhy a to nejspíše i beze změn v jídelníčku či cvičení.

6 čajů, které blokují tuk a zvýší vaší vitalitu

 

Červené víno

Antioxidanty polyfenoly obsažené ve slupkách a semínkách hroznů, zejména katechiny a resveratrol, udržují zdravé srdce, tlumí záněty a slouží jako prevence rakoviny. Pokud konzumujeme víno s jídlem nebo po něm, víno rovněž podporuje trávení.

Zdravý člověk si může dát dvě až tři skleničky týdně.

 

Extra panenský olivový olej

Pokud zařadíme olivový olej do svého každodenního jídelníčku, mononenasycené tuky podpoří produkci hormonu leptinu, který potlačuje hlad.

Vyhněte se průmyslovým olejům a margarinům. Používejte místo nich extra panenský olivový olej.

Recepty na použití olivového oleje v lidovém léčitelství a na krásu

 

Kokosový olej (extra panenský)

kokosovy olejKokosový olej (a všechny kokosové výrobky), obsahují kyselinu laurovou, která má velmi léčivé účinky jak na kůži, tak je také velmi prospěšná pro hormonální produkci. Kokosový olej ničí také špatné bakterie a viry v těle, zajišťuje rychlý zdroj energie, je lehce stravitelný a urychluje metabolismus.

Tipy na ploché břicho bez diety

Recept na chia-konopné tyčinky + domácí mandlové mléko

 

Další za studena lisované oleje

Za studena lisované oleje by měli být důležitou součástí našeho jídelníčku a to nejméně v denní dávce jedné lžíce, záleží však na celkovém složení stravy. Doporučuji pořizovat oleje v tmavé lahvi, kde máte jistotu, že nedojde k oxidaci. Po otevření můžete většinu z nich bez obav skladovat při pokojové teplotě (výjimkou je třeba rychle se kazící lněný olej).

Obecně můžeme o všech za studena lisovaných olejích zmínit, že esenciální nenasycené mastné kyseliny působí příznivě na tato onemocnění:

  • srdce a cév
  • vysoký krevní tlak
  • ateroskleróza
  • infarkt
  • srdeční selhávání
  • cévní mozková příhoda, mrtvice
  • vysoká hladina cholesterolu v krvi
  • onemocněním kůže (např. atopický ekzém, lupénka, suchá, bolestivá kůže)
  • mají antioxidační účinky i přínos