23 důležitých potravin pro vaší hormonální rovnováhu

jídlo9Hodně lidí v nejrůznějších fázích života řeší svou hormonální činnost, potažmo její (ne)rovnováhu. Ať už jde o dospívání, umělé oplodnění, menopauzu nebo nemoci spojené se štítnou žlázou nebo jinou žlázou endokrinního systému (nadledviny, slinivka břišní, pohlavní žlázy a podobně), vždy je žádoucí harmonizovat svůj hormonální systém, neboť je řídícím systémem našeho těla. K tomu nám může dopomoci i změna stravy, s převahou vhodných potravin, které zmírňují negativní dopady nerovnováhy a přeprogramovávají tělo do zdravějšího stavu.  

Žijeme v době chemických látek narušujících hormonální rovnováhu, které se vyskytují v průmyslově zpracovaných potravinách, šampónech a dokonce ve vonných svíčkách či osvěžovačích vzduchu. Hormonální nerovnováha může ovlivnit téměř každý aspekt našeho zdraví – komplikuje například hubnutí, možnost mít děti nebo dokonce brání našemu pocitu štěstí. Nezdravé hladiny hormonů zvyšují rizika některých druhů rakoviny a mnoha jiných chronických onemocnění.

 

Příznaky hormonální nerovnováhy:

  • nadměrná únava – neustálé vyčerpaní
  • přibývání na váze
  • znatelné výkyvy chutí k jídlu
  • problémy se stolicí
  • u dospělých výskyt akné, hlavně ve spodní části obličeje
  • nadměrný růst ochlupení po těle
  • nepravidelná menstruace
  • noční pocení a přehřátí u žen
  • výrazné změny nálad

 

Podívejme se spolu na potraviny, které nám příroda nabízí pro udržení vyvážené hladiny hormonů.

Brokolice

Brokolice a další brukvovitá zelenina (např. květák, zelí, kapusta, křen atd.) obsahuje mimo jiné vysoké množství fitonutrientů, zvaných isothiokyanáty, včetně látky indol-3-karbinol, která příznivě ovlivňuje metabolismus estrogenů. Indol-3-karbinol například zpomaluje růst nádoru rakoviny prsu.

Dva a půl hrnku brokolice týdně je dobrou a jednoduchou prevencí proti rakovině prsu nebo prostaty.

Seznamte se s králem antioxidantů

Jídlo jako léčba a prevence osteoporózy

 

Lněné semínko

lenLněné semínko obsahuje hodně lignanů – fytoestrogenní složky, která snižuje riziko rakoviny (zejména prsu, prostaty a tlustého střeva).

Přidáním třech polévkových lžic lněných semínek do vašeho smoothie, ovesné kaše nebo salátu, je výborný způsob jak nejen dochutit pokrm, ale zároveň snížit riziko rakoviny a dodat tělu vlákninu a esenciální mastné kyseliny.

Potraviny, které pomáhají spalovat tuk

Jak jednoduše očistit střeva bez klystýru

 

Zelený čaj

Zelený čaj značně urychluje metabolismus a spalování tuků. Zatímco kofein dodá energii, theanin uklidňuje a blokuje vylučování kortizolu, což je příznivé pro spalování tuků.

Čtyři šálky denně dopomůžou k redukci váhy a to nejspíše i beze zm