Jídlo jako léčba a prevence osteoporózy

brokolice1Jedním ze základů předcházení vzniku a léčby osteoporózy, je rozumná, vyvážená, čerstvá strava. Jen stravou kostem dodáme dostatek „stavebního materiálu“ pro udržení jejich pevnosti. Sestavila jsem pro vás celý seznam potravin, doplňků a tipů, který vám bude při pravidelném dodržování opravdu pomáhat nejen osteoporóze předcházet, ale také jí úspěšně léčit.

 

Příznaky osteoporózy

  • první projevem mohou být silné bolesti v zádech nebo zlomenina a to zpravidla zápěstí, krčku stehenní kosti nebo páteře
  • dalším klinickým příznakem je postupná ztráta tělesné výšky, což provází pomalý vývoj „kulatých“ zad
  • při rtg vyšetření zubů může být vidět řídnutí kosti dolní čelisti

 

Příčiny

  • Pokles estrogenu po menopauze (tento hormon pomáhá tělu vstřebávat vápník)
  • předčasná menopauza
  • nedostatek cvičení
  • strava s malým obsahem vápníku a chudá na další nutriční látky, které jsou předpokladem k optimální tvorbě kostí
  • dědičně slabé kosti (bílé a asijské ženy mají sklon ke slabší kostře)
  • trpíte-li podváhou
  • máte-li výskyt osteoporózy v rodině
  • dlouhodobě užíváte kortikoidy

 

osteoporóza

Současný výzkum dokládá, že primárním faktorem pro udržení zdravého stavu kostí je zajištění správné úrovně pH v těle (poměr kyselých a zásaditých složek). Zajištění vyváženého pH v těle se stalo důležitým předmětem moderního výzkumu v problematice péče o zdraví. Lidské tělo je uzpůsobeno pro hladinu pH kolem hodnoty 7.3, což představuje lehce alkalický stav. Při této hodnotě jsou optimálně využity živiny z potravy a lze se také nejsnadněji bránit nemocem. Pro správnou výživu je důležitý příjem takových potravin, které pomáhají udržovat tuto přirozenou alkalitu. Tělo je pak schopno snáze udržet přesné pH pomocí vlastní autoregulace. Bez zásadotvorné výživy tělo upadá do kyselého stavu pH, je zranitelné a podléhá mnoha různým nemocem včetně rakoviny.

 

Hlavní problém spočívá ve skutečnosti, že typická západní strava je vysoce kyselinotvorná = narušuje přirozené mírně alkalické tělesné pH. Ve snaze udržet tento rovnovážný stav tělo začne odebírat složky působící alkalicky i z kostní tkáně – včetně vápníku! Výsledkem pak je, že tělo pro udržení správného pH může ve skutečnosti spotřebovat více vápníku, než je v kyselinotvorných potravinách dodáváno zvenčí. Výše uvedený fakt se bohužel týká i mléka. Většina lidí pokládá mléko a další mléčné výrobky za primární zdroje vápníku. Jenže i mléko patří do skupiny potravin kyselinotvorných – a tím i bránících zužitkování přijímaného vápníku. Řešením pro zabránění vzniku nerovnováhy pH a z něj vyplývající zvýšené ztráty vápníku je přejít na stravování, které působí alkalicky – je tedy potřeba se vyhýbat nadměrné konzumaci kyselinotvorné stravy.

 

Více o zásadotvornosti a zásadotvorných potravinách se dočtete v článku Je překyselení organismu mýtus?

 

V sekci Recepty naleznete veškerá jídla sestavená podle pravidel zásadotvorného jídelníčku.

 

Obecně platí, že mezi nejvýraznější zásadotvorné potraviny patří většina ovoce a zeleniny a některé čaje, minerálky a některá jídla fermentovaná procesem tzv. mléčného kvašení. Na prvních místech jsou fíky, hrozinky, citróny, limetky, mrkev, luštěniny, čerstvé džusy, česnek, sladidlo ze stévie (sladké trávy) nebo mořská sůl.

 

Abyste si zajistili zdravé kosti, je potřeba především volit správnou skladbu své výživy, aby byl zajištěn optimální stav pH a umožnilo se tak krvi účinně spolupůsobit na zužitkování vápníku a dalších nezbytných nutrientů, jako je hořčík, draslík a vitamín D, které společně zajišťují silné kosti.

 

Bílkoviny

Doporučený denní příjem 1g/kg/den.

Málo bílkovin ve stravě je časté u starších a nemocných lidí a vede k oslabení svalové síly, zvyšuje riziko pádů a osteoporotických zlomenin. Byl prokázán nepříznivý účinek vysokého příjmu masa, který potlačí příznivý vliv vápníku na vápníkovu bilanci. Příčinou je okyselení vnitřního prostředí aminokyselinami obsahujícími síru (živočišné a rostlinné proteiny). Nepříznivý vliv proteinů na kost je tlumen množstvím vápníku ve stravě a alkalickou stravou ve formě ovoce a zeleniny (dodržet poměr rostlinných a živočišných bílkovin 1:1)

 

Obsah bílkovin v potravinách

Rostlinné zdroje:  Bílkoviny (g/100g)  Tuky (g/100g)
sojové maso 45 2
čočka 26,9 0,9
tofu 16 3
hrášek 6,5 0,5
brokolice 4,4 0,9
Živočišné zdroje:  Bílkoviny (g/100g) Tuky (g/100g)
tuňák ve vlastní šťávě 24 0,6
kuřecí prsa 23,3 0,9
losos 19 14
hovězí zadní 15 10
vepřové libové 14 13
vaječný bílek 11,1 0,2
Mléčné výrobky:  Bílkoviny (g/100g)  Tuky (g/100g)
olomoucké tvarůžky 29,7 0,8
Eidam 30% t.v.s. 24 16
sýr cottage 13 5