Pohled ayurvédy na raw stravu

ayurveda1Pokud si myslíte, že se jedná o velmi kontroverzní téma, máte bezesporu pravdu.  Na jedné straně máme „syrové“ nadšence potravin, kteří doporučují přirozenou, tepelně neupravenou stravu pro všechny, přičemž jejich tvrzení je založeno na skutečnosti, že syrová strava je velkým zdrojem živin, enzymů a prány (životní energie). Na druhou stranu mnoho ajurvédských zdrojů, včetně Charak Samhita (brzký ayurvedický text), doporučují stravu složenou primárně z vařených potravin a to proto, že vaření zvyšuje prvek ohně (Agni), který je nezbytný v asimilaci živin a jejich transformace do tělesných tkání.

Tak jak sladíme tyto dva protichůdné názory? Je jen jedna správná odpověď a ostatní jsou špatné? A kterou cestou bychom se měli dát my, abychom si vybudovali a udrželi pevné zdraví? Pokud je Ajurvéda kompletním systémem, kterým tvrdí že je, měli bychom být schopni aplikovat její principy a zásady do jakékoli diety nebo životní filosofie a získat tak cenný vhled ve využití jejích výhod při vytváření rovnováhy.

Mnozí z nás, včetně mě, zažili výhody syrových potravin a šťáv, jako jsou: zvýšení energie, jasnost mysli, nadšení, zářivou pleť, zhubnutí a mnoho dalšího. Existuje mnoho zdokumentovaných případů jednotlivců, kteří díky syrové stravě překonali vážné zdravotní problémy, některé i život ohrožující. Bez ohledu na naše individuální filosofické sklony, nemůžeme popřít nebo odmítnout takové dramatické výsledky.

Na druhou stranu, jak se postavíme k těm z nás, kteří měli nebo mají méně než příznivé výsledky z konzumace syrové, tepelně neupravené stravy?

Nepříznivé příznaky mohou být: břišní nadýmání, plynatost, zácpa nebo průjmy, nespavost, zimnice apod. Existují mnohé případy lidí, kteří si svým nadšenectvím pro syrovou stravu rozvinuli velkou tělesnou nerovnováhu a dokonce i vážná onemocnění jako jsou: žloutenka, jaterní dysfunkce, vyhublost a neurologické poruchy.

Mé doporučení pro ty, kteří se rozhodli následovat jen syrové stravování je aplikovat některé starověké ajurvédské moudrosti a tím se vyhnout případným problémům a udržet se ve zdraví.

 

ayurindaAyurveda uznává naše jedinečné individuální rozdíly. Není jen jeden dietní přístup, který by byl ideální pro každého. Aby bylo možné správně určit své optimální požadavky, musíme prozkoumat mnoho faktorů. Musíme vzít v úvahu individuální konstituci každého z nás (Prakruti), povahu její nerovnováhy a symptomů (Vikruti), sezónní a klimatické vlivy, fáze života, zaměstnání atd.

Můj oblíbený příklad je: Máme zdravého 25-ti letého jednotlivce konstituce Pitta, žijícího na Havaji v létě, pracujícího jako učitel jógy a 60-ti letého jedince konstituce Váta, s Váta nerovnováhou, žijícího na Aljašce, v zimě a pracujícího venku jako stavební dělník.  Je zřejmé, že i bez pochopení Ayurvedy, nám zdravý rozum říká, že tito dva jedinci budou vyžadovat značně rozdílné diety k udržení homeostázy, rovnováhy a optimálního zdraví.

Obecně platí, že jedinci konstituce Pitta nebo Kapha/Pitta (vysvětlení konstitucí viz níže v článku), bez významné Vata nerovnováhy se mohou velmi dobře stravovat syrovou stravou a to zejména v pozdním jaře a letním období. Ve skutečnosti nejvíce lidí, ne-li všichni, kteří obhajují raw stravu, jsou tzv. Pitta konstituce. Prvek ohně v jejich konstitucích jim umožňuje dobře trávit chladnou stravu. Pokud ale má někdo těžkou Vata nerovnováhu, která se vyznačuje: nadměrné obavy a úzkosti, pocit přemožení, závratě, časté ulétávání – neuzeměnost, suchost, plynatost, nadýmání, zácpa apod. potřebuje převážně stravu vařenou, vyživující, teplou, vlhkou, lehce stravitelnou jako součást cesty k zahojení se.

 

Jedním z hlavních důvodů mluvících pro konzumaci potravin ve svém přirozeném syrovém stavu je to, že má vysoký obsah Prány. Prána je obvykle definována jako životní energie, ale pokud bychom zkoumali podrobněji zjistíme, že je to mnohem více. Prasna Upanishad (Upanišady jsou staroindická literární díla nábožensko-filosofického charakteru a představují součást hinduistické kulturní tradice. Představují vrchol védské filosofie. Moderní učenci je datují do let 800 až 400 př. n. l.) nám umožňuje lépe porozumět této neuchopitelné látce. Uvádí, že vše, co existuje ve vesmíru, živé nebo neživé je závislé na Práně.

V těle se Prána projevuje jako pět forem Vaty: Prána, Udana, Samana, Vyan