Pohled ayurvédy na raw stravu

ayurveda1Pokud si myslíte, že se jedná o velmi kontroverzní téma, máte bezesporu pravdu.  Na jedné straně máme „syrové“ nadšence potravin, kteří doporučují přirozenou, tepelně neupravenou stravu pro všechny, přičemž jejich tvrzení je založeno na skutečnosti, že syrová strava je velkým zdrojem živin, enzymů a prány (životní energie). Na druhou stranu mnoho ajurvédských zdrojů, včetně Charak Samhita (brzký ayurvedický text), doporučují stravu složenou primárně z vařených potravin a to proto, že vaření zvyšuje prvek ohně (Agni), který je nezbytný v asimilaci živin a jejich transformace do tělesných tkání.

Tak jak sladíme tyto dva protichůdné názory? Je jen jedna správná odpověď a ostatní jsou špatné? A kterou cestou bychom se měli dát my, abychom si vybudovali a udrželi pevné zdraví? Pokud je Ajurvéda kompletním systémem, kterým tvrdí že je, měli bychom být schopni aplikovat její principy a zásady do jakékoli diety nebo životní filosofie a získat tak cenný vhled ve využití jejích výhod při vytváření rovnováhy.

Mnozí z nás, včetně mě, zažili výhody syrových potravin a šťáv, jako jsou: zvýšení energie, jasnost mysli, nadšení, zářivou pleť, zhubnutí a mnoho dalšího. Existuje mnoho zdokumentovaných případů jednotlivců, kteří díky syrové stravě překonali vážné zdravotní problémy, některé i život ohrožující. Bez ohledu na naše individuální filosofické sklony, nemůžeme popřít nebo odmítnout takové dramatické výsledky.

Na druhou stranu, jak se postavíme k těm z nás, kteří měli nebo mají méně než příznivé výsledky z konzumace syrové, tepelně neupravené stravy?

Nepříznivé příznaky mohou být: břišní nadýmání, plynatost, zácpa nebo průjmy, nespavost, zimnice apod. Existují mnohé případy lidí, kteří si svým nadšenectvím pro syrovou stravu rozvinuli velkou tělesnou nerovnováhu a dokonce i vážná onemocnění jako jsou: žloutenka, jaterní dysfunkce, vyhublost a neurologické poruchy.

Mé doporučení pro ty, kteří se rozhodli následovat jen syrové stravování je aplikovat některé starověké ajurvédské moudrosti a tím se vyhnout případným problémům a udržet se ve zdraví.

 

ayurindaAyurveda uznává naše jedinečné individuální rozdíly. Není jen jeden dietní přístup, který by byl ideální pro každého. Aby bylo možné správně určit své optimální požadavky, musíme prozkoumat mnoho faktorů. Musíme vzít v úvahu individuální konstituci každého z nás (Prakruti), povahu její nerovnováhy a symptomů (Vikruti), sezónní a klimatické vlivy, fáze života, zaměstnání atd.

Můj oblíbený příklad je: Máme zdravého 25-ti letého jednotlivce konstituce Pitta, žijícího na Havaji v létě, pracujícího jako učitel jógy a 60-ti letého jedince konstituce Váta, s Váta nerovnováhou, žijícího na Aljašce, v zimě a pracujícího venku jako stavební dělník.  Je zřejmé, že i bez pochopení Ayurvedy, nám zdravý rozum říká, že tito dva jedinci budou vyžadovat značně rozdílné diety k udržení homeostázy, rovnováhy a optimálního zdraví.

Obecně platí, že jedinci konstituce Pitta nebo Kapha/Pitta (vysvětlení konstitucí viz níže v článku), bez významné Vata nerovnováhy se mohou velmi dobře stravovat syrovou stravou a to zejména v pozdním jaře a letním období. Ve skutečnosti nejvíce lidí, ne-li všichni, kteří obhajují raw stravu, jsou tzv. Pitta konstituce. Prvek ohně v jejich konstitucích jim umožňuje dobře trávit chladnou stravu. Pokud ale má někdo těžkou Vata nerovnováhu, která se vyznačuje: nadměrné obavy a úzkosti, pocit přemožení, závratě, časté ulétávání – neuzeměnost, suchost, plynatost, nadýmání, zácpa apod. potřebuje převážně stravu vařenou, vyživující, teplou, vlhkou, lehce stravitelnou jako součást cesty k zahojení se.

 

Jedním z hlavních důvodů mluvících pro konzumaci potravin ve svém přirozeném syrovém stavu je to, že má vysoký obsah Prány. Prána je obvykle definována jako životní energie, ale pokud bychom zkoumali podrobněji zjistíme, že je to mnohem více. Prasna Upanishad (Upanišady jsou staroindická literární díla nábožensko-filosofického charakteru a představují součást hinduistické kulturní tradice. Představují vrchol védské filosofie. Moderní učenci je datují do let 800 až 400 př. n. l.) nám umožňuje lépe porozumět této neuchopitelné látce. Uvádí, že vše, co existuje ve vesmíru, živé nebo neživé je závislé na Práně.

V těle se Prána projevuje jako pět forem Vaty: Prána, Udana, Samana, Vyana a Apana. V přírodě, mimo naše těla se Prána skládá ze tří základních vlastností: Soma (chladný lunární vliv), Agni (tepelný solární vliv) a Marut (jemný vibrační vliv kosmických a vzdušných prvků). Jsou to právě tyto vlastnosti a ne samotné dóši (Vata, Pitta, Kapha – viz níže), které existují v potravinách. Je velmi rozšířené, že vaření ničí Pránu a transformuje naši potravu v „mrtvé“ jídlo. Ale pokud Agni (oheň) je jednou z vlastností Prány, budeme možná muset přehodnotit tuto perspektivu.

Domnívám se, že příliš uvařené potraviny (rozvařené) Pránu skutečně snižují. Je to vzhledem k vysokému Agni spalování, čímž se sníží Soma. Také vaření v mikrovlnné troubě, kde molekuly potravin rychle a prudce explodují do sebe, vytvářejí tření, teplo a mnoho škodlivých volných radikálů, je třeba se při přípravě jídla vyhnout. Vaření pomalu, na ohni (nejlépe na dřevě, i když plyn je mnohem pohodlnější, stejně jako elektrické plotýnky), je ajurvédské doporučení pro maximalizaci vstřebávání živin z naší stravy, které se následně transformují do zdravé tkáně.

 

Takže znamená to, že vaření je jediný způsob, jak umožnit Agni, aby nám pomohla při transformaci potravy do tkání? A co syrové šťávy?

smootSyrové šťávy, jak ovocné tak zeleninové, nám poskytují to nejlepší z toho, co syrová strava může nabídnout. Je to opravdové jídlo, které je bohaté na obrovské množství živin jako jsou bílkoviny, sacharidy, esenciální mastné kyseliny, vitamíny, minerály a fytonutrienty, nemluvě o kolika ještě neobjevených živinách, které nám příroda bohatě poskytuje. Skutečný problém je v asimilaci těchto živin tak, aby mohly poskytovat optimální nutriční výhody všem tkáním našeho těla. Vnější vrstva molekul ovoce a zeleniny se skládá převážně z celulózy. Protože nám chybí enzym celuláza, který jako jeden z mála musí přijít z vnějších zdrojů (nachází se v syrovém ovoci a zelenině, hlavně v zelených listech), který štěpí celulózu, musíme buď vařit, odšťavňovat nebo žvýkat, dokud jídlo nezkapalní (možností je také mixování smoothies).

Bez vaření je element ohně snížen a to má potenciál vytvořit nerovnováhu způsobenou příliš chladnou, suchou, lehkou nebo dokonce těžkou vlastností zjištěnou v syrových potravinách. Takže, jak můžeme minimalizovat tyto účinky a přesto maximalizovat naši schopnost vytvářet a udržovat optimální zdraví?

 

Pomocí těchto jednoduchých ajurvédských principů může být každá strava vyvážená:

  • Vyhněte se studeným jídlům a tekutinám. Nechte chladné potraviny zteplat na pokojovou teplotu předtím, než je spotřebujete.
  • Popíjením horké vody s jídlem a mezi jídly, pomůžete zajistit teplo pro fyziologii vašeho těla. Přidáte-li malý kousek čerstvého zázvoru do horké vody, pomůžete tak výrazně zvýšit Agni (element ohně), který zlepší vaše trávení a vstřebávání živin.
  • Používání mixéru a konzumace jídla v tekuté formě sníží vysušení.
  • Přidáním čerstvé li