Seznamte se s králem antioxidantů

zelenina2Všichni jste určitě slyšeli o antioxidantech a jejich blahodárných a životně důležitých účincích pro naše tělo, ale jen málokdo ví něco o jejich králi, jehož název je Glutathion. Jedná se o jeden z nejsilnějších antioxidantů, neboť má silné tlumící účinky proti vzniku volných radikálů a tudíž předčasnému stárnutí a rozvoji onemocnění.

Glutathion vzniká v játrech a je součástí všech našich buněk. Rovněž je důležitou součástí v metabolismu cizorodých látek – jeho hlavním úkolem je likvidovat škodlivé toxiny, které by nám mohly ublížit.  Jedná se o tripeptid, který se účastní reakcí katalyzovaných několika enzymy. Označení tri- v názvu tripeptid vyjadřuje, že je složen ze tří aminokyselin.

Dále se uplatňuje při syntéze a opravě nukleových kyselin v organizmu, při vzniku bílkovin, prostaglandinů, transportu aminokyselin, odstraňování toxinů a karcinogenů, správné funkci imunitního systému, prevenci buněk před oxidačním stresem a při aktivaci řady enzymů v organizmu.

Jeho nízký obsah v těle je spojen s rychlým stárnutím, makulární degenerací (skvrnami na pokožce), diabetem, nemocemi plic a zažívacího ústrojí, křečovitými stavy, Parkinsonovým syndromem a jinými neurodegenerativními poruchami.

Síla glutathionu spočívá především v tom, že vytváří mocný nástroj detoxifikace tuků v našem těle, tedy že nedovolí, aby se tuky, které konzumujeme, dostaly v těle tam, kde mohou ublížit.

 

Příznivé účinky glutathionu:

– zvyšuje energii

– zpomaluje proces stárnutí

– redukuje bolesti svalů a kloubů

– posiluje imunitní systém

– detoxikuje játra a buňky

– zlepšuje soustředění

– zlepšuje kvalitu spánku

– zmírňuje nežádoucí účinky stresu

– zkvalitňuje pokožku

– zvyšuje výkon a urychluje regeneraci

– chrání nás před rakovinou

– zabraňuje poškozování plic volnými radikály

– stará se o to, aby cholersterol v krvi nezoxidoval a neucpával tepny

– pomáhá léčit cukrovku 2.typu

 

Naše tělo si sice glutathion vyrábí, ale obvykle ho není dostatek. A proto nyní uvedu to nejdůležitější a tím je, kde ho můžete přirozeně najít – v jakých potravinách, které byste měli pro své zdraví zařadit do vašeho běžného jídelníčku.

 

Potraviny obsahující glutathion:

– brokolice

– růžičková kapusta

– zelí

– květák

– avokádo

– broskve

– vodní meloun

– skořice

– kurkuma

– rajčata

– hrášek

– česnek

– cibule

– červená paprika

– mrkev

– špenát

– kiwi

– jahody

– grapefruit

– křen

 

ovozel ránoSamozřejmostí je konzumace ovoce a zeleniny v čerstvém stavu, neboť vařením se ničí její cenné účinky.

Produkci glutathionu je také možné zvýšit cvičením nebo zvýšenou fyzickou aktivitou.

Vědci přišli také na to, že buňkám zajistíme dostatečné množství glutathionu, pokud budeme konzumovat dostatek vitamínu C. V takovém případě se totiž obsah glutathionu v červených krvinkách zvýší až o 50% (řeč je o situaci, kdy denně zkonzumujeme 500 mg vitamínu C). Zajímavé je, že jakmile klesá přísun vitamínu C do našeho organismu, tak zrovna tak klesá i hladina glutathionu v buňkách.

Glutathion je klíčovým pomocníkem imunitního systému v boji proti chronickým nemocem. Uveďme si proto 9 tipů Dr. Marka Hymana pro zvýšení hladiny glutathionu.

– Konzumujte potraviny bohaté na síru (např. česnek, cibule, brokolice, kapusta, zelí, řeřicha)

– Bioaktivní syrovátka – z nepasterizovaného a průmyslově nezpracovaného mléka

– Cvičení a pohyb

– N-acetylcystein – již léta se používá pro léčbu astma a chorob plic.

– Kyselina alfa-lipoová – po glutathionu je druhou nejdůležitější složkou v buňce. Podílí se na produkci energie, kontrole hladiny cukru v krvi, zdraví mozku a detoxikaci.

– Methylačn