Sláva ovocným, zeleninovým a bylinným šťávám

fruits and juicePokud si každý den připravíme několik sklenic čerstvé šťávy ze základních druhů ovoce a zeleniny, nemůžeme onemocnět z nedostatku vitamínů, minerálů či stopových prvků.

 

 

Významný kyjevský kardiolog akademik Amosov řekl, že buňka nemůže onemocnět, pokud je zásobována kvalitním energetickým a stavebním materiálem. A tím ovoce a zelenina určitě jsou.  Nejlepší kombinací je směs jablečné a mrkvové šťávy. Grepy a pomeranče je lépe jíst raději celé kvůli vláknině, pokud právě nechceme vypláchnout z organizmu co nejvíce jedů a škodlivin při tzv.detoxikační kůře.

Kolik pít šťávy denně? 

Doktor Walker považuje 600 g za minimální dávku, při níž lze ještě dosáhnout léčebného účinku. Každopádně by se člověk neměl přemáhat a pít podle chuti. Když vám třetí den detoxikační kůry šťáva už nejde do krku, tak s pitím přestaňte. Doktor Walker odůvodňuje pití velkého množství šťáv tím, že se rychle stráví a účinkují během několika minut, zatímco při pojídání celých plodů musí naše tělo vynaložit hodně energie na zažívání a zpracování celulózy. To má sice určitý smysl, ale vláknina je pro střevo životně důležitá.

Jak si doma nejlépe šťávu vyrobit?
 
Doktor Walker tvrdí, že nejlepší je šťáva získaná lisem na ovoce. V odstředivkových odšťavovačích se podle něj při vysokých rychlostech rozruší část enzymů a vitamínů. Jiní odborníci dávají přednost odstředivkám, protože šťáva se získává až čtyřikrát rychleji než při lisování a méně se okysličuje. Obsahuje navíc až 10 procent vlákniny a tvoří tzv. nektar s mnoha fyziologicky aktivními látkami. Dokonce krátká úschova šťávy v ledničce urychluje kvašení a ztrátu jakosti, i když chuť se nemění. Konzervované šťávy jsou málo účinné a navíc obsahují různé konzervační prostředky. Vařením, konzervováním a pasterizací se rozruší všechny enzymy a šťávy se stanou anorganickými, neživými.
Takže i při konzumaci šťáv je nutno postupovat rozumně.

Aby si šťávy uchovaly výživnou a léčebnou hodnotu, je nutno při přípravě surovin zachovávat určité zásady:

  • Pečlivě vybírat plody, částečně nahnilé nebo zvadlé vyhodit. Brát jen kvalitní.
  • Dobře umýt nejen špínu, ale i mikroby. K čištění zeleniny používáme ostrý kartáček. Co nejméně ji škrábeme. Kořenovou zeleninu ponoříme na 30 vteřin do vařící vody.
  • Používáme nože i struhadlo z nerez oceli a smaltované nádobí.
  • Vše myjeme jen krátce; dlouhým mytím ztrácíme mnoho cenných látek.
  • Ovoce a zeleninu na šťávy zpracováváme těsně před použitím. Získanou šťávu hned vypijeme. Už po 10 minutách dochází k oxidaci a velkým ztrátám vitamínů a enzymů. Podobně i saláty připravujeme jen z čerstvé zeleniny a jenom v množství, které ihned spotřebujeme.

 
Jablečná šťáva
 
ApleJe bohatá na hořčík, železo, křemík a draslík. Pokud ji pijeme na lačný žaludek (a to bychom měli pít v podstatě každou šťávu) povzbuzuje střeva a pomáhá při zácpě. Je velice užitečná při horečce a zánětech. Nikdy však žádnou šťávu neslaďte cukrem, jinak vám začne v těle kvasit.
 
Pomerančová šťáva
 
pomerancPatří pro vysoký obsah minerálů a vitamínů A, B a C k nejcennějším a pijeme ji v prvních dvou, třech dnech hladovění. Měli bychom ji pít denně čerstvou, do 15 minut po vytlačení, jinak rychle zoxiduje a ztratí léčivé vlastnosti.
 
 
Šťáva z grapefruitů
 
grepProkazatelně nejlépe odstraňuje organický vápník z kloubních chrupavek a ostatních částí těla. Podobně jako pomerančová šťáva má silně alkalické účinky a tím čistí krev od jedovatých kyselých látek. Konzervovaná ztrácí svůj účinek.
 
 
Draslíková směs
 
draslikTvoří ji šťávy