Bezlepkové obiloviny

bezlepkaHodně lidí současnosti se začalo postupně odklánět od tradičních pekárenských výrobků velkých společností, které používají hodně náhražek, stabilizátorů a éček a pečou hlavně z bílé pšenice obsahující lepek, který je pro mnohé z nás silným alergenem, způsobujícím četné nemoci a neduhy. Mám zde pro vás seznam báječných náhražek za lepkové obiloviny jakými jsou již zmiňovaná pšenice, žito a ječmen, které se dají nahradit hnědou rýží, amarantem, pohankou, prosem neboli jáhlami, ovsem a quinoou. Tyto multifunkční obiloviny jsou skvěle nutričně vyváženými superpotravinami, které nám dodají čistou a nezatěžující energii. Všechna tato zrna jsou jednoduchá na přípravu a dají se dochucovat na sladko, na slano, kořeněně i pikantně. 

Nejlepší je vždy volit organické produkty a uchovávat je ve skleněných nádobách, hermeticky uzavřených, nejlépe v lednici a včas je konzumovat. Zrna mají mírně odlišné vlastnosti, takže doba vaření i poměr vody se budou lišit. U slaných variant pokrmů můžete obilniny vařit například se zeleninovým vývarem a následně můžete vyzkoušet přidat česnek, zázvor, kurkumu nebo mořské řasy, bylinky a koření a dostanete krásně výraznou chuť.

Celá zrna jsou fantastická na všechny typy jídel, jako jsou přílohy, kaše, zapečené se zeleninou, na sušenky, vánoční cukroví, pudinky, dezerty, jídla na způsob rizota a podobně. Báječná je kaše z quinoi, jáhel nebo amarantu vařená v kokosovém mléce a oslazená stevia extraktem, javorovým sirupem nebo datlemi.

Doporučuji před použitím všechna zrna namočit, aby se neutralizovali toxické inhibitory klíčení a aktivoval se plný potenciál živin.

 

Quinoa

quinoaQuinoa (kinoa), je přirozeně bezlepková a alkalická. Je to jedna z nejkomplexnějších a nejuniverzálnějších celých superpotravin. Quinoa obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin potřebných pro zdraví a také důležité enzymy, vitamíny a minerály, antioxidanty,  fytonutrienty a vlákninu.

Inkové považovali tuto plodinu za posvátnou a nazývali jí „Matkou všech zrn“.

Quinoa je vynikajícím zdrojem vlákniny a fosforu, s vysokým obsahem železa a hořčíku, pomáhá v léčbě aterosklerózy, rakoviny prsu a cukrovky. Další úžasná vlastnost quinoi je ta, že nekvasí v těle, nevytváří žádné plísně nebo bakterie, je více alkalická než jiné obiloviny. Studie doktorky Donny Gates skutečně prokázaly, že se chová jako „prebiotika“, neboť podporuje růst a aktivitu střevní mikroflóry a zlepšuje tak celkový zdravotní stav.

Existuje mnoho druhů a barev quinoi – od slonové kosti, růžové, červené, hnědé až po černou. Mezi hlavní typy, které jsou běžně k dispozici patří bílá, červená a černá quinoa.

Quinoa je lehce stravitelná, s lehkou texturou a jemnou ořechovou chutí. Naklíčené quinoa je výživný doplněk do salátů a sendvičů.

 

Chcete-li klíčit quinou, zde je postup:

Namočte 1/3 šálku semen ve sklenici filtrované vody po dobu asi 4 hodin a poté ji propláchněte a rozprostřete na skleněný talíř. Proplachujte dvakrát denně po dobu asi 4 dnů, dokud klíček nebude asi dva centimetry dlouhý. Pak ji můžete dát na okenní parapet na slunce a ještě počkat, dokud se nezazelená.

Quinoa má poměrně vysoký obsah tuku a proto by měla být uložena v uzavřené skleněné nádobě v lednici nebo chladné spíži a spotřebována do jednoho roku. Zkuste použít quinoa mouku na výrobu bezlepkových koláčků nebo chleba.

 

Proso – jáhly

jahlyProso je fenomenální zásaditou potravinou, používanou po staletí hlavně v Číně (v současnosti ho spíše nahradila rýže), v Africe, Japonsku, Indii a Egyptě a udržuje při životě asi 1/3 světové populace.

Proso tvoří asi 15 % bílkovin, je bohaté na esenciální aminokyseliny, vlákninu a vitamíny skupiny B, stejně jako železo, hořčík, draslík a fosfor. Proso je spojováno se snížením hladiny cholesterolu, při léčbě cukrovky a migrénách, stejně jako ochrana proti rakovině, dětskému astmatu a infarktu.

Proso je jednou z nejméně alergenní, lehce stravitelnou bezlepkovou obilninou, která velmi posiluje trávicí systém. Je alkalická a nepodporuje kvasinky a plísně v těle. Je ideální pro antikvasinkovou dietu. Podle Dr. Donny Gates proso působí jako prebiotikum, které krmí prospěšné bakterie v těle, tím hydratuje tlusté střevo, pomáhá zdravému vylučování, zvyšuje hladinu serotoninu v mozku, metabolisuje tuky, regeneruje tkáně a dodává energii.

Proso je zvláště dobré v chladnějších měsících, protože ohřívá a uklidňuje organismus. Tyto malinké žluté kuličky mají vynikající, lehce nasládlou, ořechovou chuť.

Ideální je jáhly před konzumací namočit po dobu nejméně 8 hodin, se špetkou mořské soli, aby se odstranily anti-živiny a pak důkladně opláchnout.

 

Pohanka

pohankaPohanka má vysoký obsah esenciálních a neesenciálních aminokyselin, je to vynikající zdroj bílkovin, bohatá na minerály jako vápník, železo, hořčík, mangan, zinek a měď a obsahuje silné antioxidanty jako je quercetin a fytonutrienty, které jsou spojovány s podporou zdraví srdce, chrání proti rakovině a snižují hladinu cholesterolu. Pohanka obsahuje rutin, který posiluje drobné krevní cévy v těle. Rozpustná vláknina v pohance je jako houba, která zpomaluje vstřebávání cukrů a pomáhá zdravému trávení a vstřebávání živin. Kromě toho pohanka neprodukuje kvasinky a plísně, proto je vhodným jídlem při kvasinkové infekci.

Chcete-li vařit pohanku, nejprve ji namočte, pak důkladně opláchněte a poté uvařte.

 

Amarant

amarantAmarant (česky Laskavec) je nádherné alkalické bezlepkové zrno, bohaté na bílkoviny (asi 16 %), železo, hořčík, vápník, draslík,  vitamin B2 – riboflavin, vitamín E a vlákninu. Obsahuje vysoké množství lysinu a methioninu, dvě esenciální aminokyseliny, které chybí v mnoha jiných obilovinách.

 

Tato malá semínka jsou velmi nutričně silná. Aztékové kultivovali amarant po více jak 8.000 let a nazývali ho potravinou bojovníků. Je účinný při léčbě cukrovky a jak dokazují odborné studie, napomáhá při prevenci hyperglykemie (zvýšená hladina cukru v krvi), v boji proti rakovině, zejména rakovině prsu a srdečním onemocněním.

V obchodě jej seženete jako mouku, semínka a vločky. Až ho budete vařit, dávejte pozor, abyste ho nerozvařili, neboť pak je hodně lepkavý.

 

Hnědá rýže