Bezlepkové obiloviny

bezlepkaHodně lidí současnosti se začalo postupně odklánět od tradičních pekárenských výrobků velkých společností, které používají hodně náhražek, stabilizátorů a éček a pečou hlavně z bílé pšenice obsahující lepek, který je pro mnohé z nás silným alergenem, způsobujícím četné nemoci a neduhy. Mám zde pro vás seznam báječných náhražek za lepkové obiloviny jakými jsou již zmiňovaná pšenice, žito a ječmen, které se dají nahradit hnědou rýží, amarantem, pohankou, prosem neboli jáhlami, ovsem a quinoou. Tyto multifunkční obiloviny jsou skvěle nutričně vyváženými superpotravinami, které nám dodají čistou a nezatěžující energii. Všechna tato zrna jsou jednoduchá na přípravu a dají se dochucovat na sladko, na slano, kořeněně i pikantně. 

Nejlepší je vždy volit organické produkty a uchovávat je ve skleněných nádobách, hermeticky uzavřených, nejlépe v lednici a včas je konzumovat. Zrna mají mírně odlišné vlastnosti, takže doba vaření i poměr vody se budou lišit. U slaných variant pokrmů můžete obilniny vařit například se zeleninovým vývarem a následně můžete vyzkoušet přidat česnek, zázvor, kurkumu nebo mořské řasy, bylinky a koření a dostanete krásně výraznou chuť.

Celá zrna jsou fantastická na všechny typy jídel, jako jsou přílohy, kaše, zapečené se zeleninou, na sušenky, vánoční cukroví, pudinky, dezerty, jídla na způsob rizota a podobně. Báječná je kaše z quinoi, jáhel nebo amarantu vařená v kokosovém mléce a oslazená stevia extraktem, javorovým sirupem nebo datlemi.

Doporučuji před použitím všechna zrna namočit, aby se neutralizovali toxické inhibitory klíčení a aktivoval se plný potenciál živin.

 

Quinoa

quinoaQuinoa (kinoa), je přirozeně bezlepková a alkalická. Je to jedna z nejkomplexnějších a nejuniverzálnějších celých superpotravin. Quinoa obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin potřebných pro zdraví a také důležité enzymy, vitamíny a minerály, antioxidanty,  fytonutrienty a vlákninu.

Inkové považovali tuto plodinu za posvátnou a nazývali jí „Matkou všech zrn“.

Quinoa je vynikajícím zdrojem vlákniny a fosforu, s vysokým obsahem železa a hořčíku, pomáhá v léčbě aterosklerózy, rakoviny prsu a cukrovky. Další úžasná vlastnost quinoi je ta, že nekvasí v těle, nevytváří žádné plísně nebo bakterie, je více alkalická než jiné obiloviny. Studie doktorky Donny Gates skutečně prokázaly, že se chová jako „prebiotika“, neboť podporuje růst a aktivitu střevní mikroflóry a zlepšuje tak celkový zdravotní stav.

Existuje mnoho druhů a barev quinoi – od slonové kosti, růžové, červené, hnědé až po černou. Mezi hlavní typy, které jsou běžně k dispozici patří bílá, červená a černá quinoa.

Quinoa je lehce stravitelná, s lehkou texturou a jemnou ořechovou chutí. Naklíčené quinoa je výživný doplněk do salátů a sendvičů.

 

Chcete-li klíčit quinou, zde je postup:

Namočte 1/3 šálku semen ve sklenici filtrované vody po dobu asi 4 hodin a poté ji propláchněte a rozprostřete na skleněný talíř. Proplachujte dvakrát denně po dobu asi 4 dnů, dokud klíček nebude asi dva centimetry dlouhý. Pak ji můžete dát na okenní parapet na slunce a ještě počkat, dokud se nezazelená.

Quinoa má poměrně vysoký obsah tuku a proto by měla být uložena v uzavřené skleněné nádobě v lednici nebo chladné spíži a spotřebována do jednoho roku. Zkuste použít quinoa mouku na výrobu bezlepkových koláčků nebo chleba.

 

Proso – jáhly

jahlyProso je fenomenální zásaditou potravinou, používanou po staletí hlavně v Číně (v současnosti ho spíše nahradila rýže), v Africe, Japonsku, Indii a Egyptě a udržuje při životě asi 1/3 svět