Zdravý mozek

oblicekMnohým z nás se čím dál tím více zhoršuje paměť a už je vcelku jedno, jestli nám je 30 nebo 70 let, bohužel. Nerovnovážný životní styl plný povinností, stresu, smogu a potlačování nás ubírá o cennou energii a má ničivý dopad nejen na mozek, ale na celé naše tělo. Z vědeckých studií pramení, že strava a životospráva mají významný vliv na mozek a IQ, takže je v naší přirozené moci se přepnout na dlouhověkost, vitalitu a inteligenční švih změnou myšlení a zařazením vhodných potravin a aktivit. Změnu myšlení musíme každý provést sám a je to proces mnohdy celoživotní, nicméně jídlo můžeme změnit okamžitě, takže…

 

 

1. Potraviny pro mozek

Potraviny škodlivé a způsobující zánět poškozují i mozek. Přenos nervových vzruchů, které ovlivňujících učení a paměť, mezi mozkovými buňkami narušují ztužené tuky, velký přísun omega-6 tuků, smažené pokrmy, fast-food, pšenice, mléčné výrobky a kofein. Výrazně mozkovou činnost posilují omega-3 tuky (ryby, ořechy, semínka, konopný či lněný olej). Tyto zdravé tuky brání nejen demenci, ale též depresím.

 

Bobulovité ovoce

bobule3Z ovoce je nejzdravější bobulovité ovoce nejen pro svůj silný antioxidační účinek. Akai, které obsahuje kromě vitaminů a antioxidantů jiných bobulí též omega-3 mastné kyseliny. Řadí se k potravinám s nejvyšším množstvím antioxidantů. Pozor, nejedná se o pilulky, ale čerstvé nebo mražené ovoce. Borůvky se nazývají potravinou pro mozek a patří k našim osvědčeným zdrojům vitaminů.

 

Jablka 

jablkaObsahují rostlinný antioxidant flavonoid kvercetin, který udržuje zdravé duševní pochody tím, že ochraňuje mozkové buňky. Pro dostatečný příjem této přírodní substance konzumujte jablka i se slupkou. Kdo má alergii na syrová jablka, může si je se skořicí podusit.

 

 

Šťáva z hroznového vína

vínoVědci dokazují, že ty samé polyfenoly obsažené v červeném víně a šťávě z hroznového vína mohou podporovat zdravé srdce, ale rovněž mohou pomáhat při udržení zdravé mysli.

 

 

 

 

 

 

Divoký losos

Baked SalmonDivoký losos se řadí k nejzdravějším potravinám vůbec, pokud si nekupujete uzeného lososa v supermaketu. Ten do našeho seznamu nepatří, stejně tak jiné druhy chovaných a obarvených lososů bez zdraví prospěšných látek. V našich obchodech lze koupit divokého aljašského lososa, který je bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin (DHA a EPA), které mají pozitivní vliv na mozek. Divoký losos obsahuje jen minimální množství rtuti. Vybírejte proto pečlivě podle obalu.

 

Špenát

spinachTato listová zelenina je plná živin, které vás mohou ochránit před demencí. Jsou to především kyselina listová, vitamín E a vitamín K. Jen půl šálku vařeného špenátu obsahuje třetinu doporučené denní dávky kyseliny listové a pětkrát vyšší množství vitamínu K, než denně potřebujete.Vitamíny E a K jsou rozpustné v tucích, proto si špenát nezapomeňte pokapat třeba olivovým olejem.

 

Extra panenský olivový olej

olejADDL jsou neurotoxiny, neboli mozkové jedy, které se podílejí na ztrátě paměti a přispívají ke vzniku Alzheimerovy choroby. Tyto molekuly ničí neurony v hipokampu (paměťové centrum mozku) a člověku pak přestává sloužit paměť. Podle jedné studie může extra panenský olivový olej bojovat proti ADDL. Tento olej obsahuje přirozeně se vyskytující složku zvanou oleocanthal, která by v budoucnu mohla být používána v lécích proti Alzheimerově chorobě. Prvotřídní bio olivový olej koupíte zde.

 

 

 

Kakao a čokoláda

Kakobohnen und SchokoladePozor, nepražené syrové bio kakao (jedna z nejdéle známých potravin) bez průmyslové úpravy (např. bio kakaový prášek) posiluje paměť a myšlení vzhledem k obsahu teobrominu, antioxidantů, flavonoidů, katechinů a dalších látek na mozek. Čokoláda, kde se kakao nachází, se považuje za nejvíce zdravě stimulující potravinu pro bystrou mysl. Mluvíme ale o kvalitních čokoládách s vysokým obsahem přírodního kakaa, nikoli o sladkostech s nízkým obsahem průmyslového kakaa a bílého cukru. Vybírejte proto kakao organické, minimálně upravované nebo bio sladkosti s vysokým obsahem kakaa (nejméně 75% lépe 85% a více). Kakao lze zamíchat do kvalitního bio kravského, kozího, sojového nebo rýžového mléka se skořicí a případně špetkou kajenského pepře. Jedná se o ranní nápoj podporující mozek (teobromin v kakau) s proteinem (sojové mléko), skořicí (na mozek a stabilní krevní cukr) a kajenským pepřem na mozek a trávení. Kakao zahřívá, má zemitou chuť, ale nezpůsobuje nežádoucí stimulaci jako například káva.

 

Káva

kavaKávová zrna stejně jako čokoláda a kakao obsahuje antioxidanty, aminokyseliny, vitaminy a minerály. Obsahuje též kofein. Názory na kávu se různí, někteří vyzdvihují pozitivní účinek na mozek a snížení rizika demence a zdůrazňují antioxidanty. Jiní varují před jejím překyselujícícm účinkem a negativními účinky