Průprava ke správnému dýchání

pohodaTao dechu nás seznamuje se správným dýcháním, abychom zlepšili své zdraví, zvýšili svou energii a poznali sami sebe. Je mnoho typů dechů a dýchání. Proto ale, abychom mohli vůbec začít správně vědomě dýchat, je velmi důležité, abychom se nejprve seznámili se základními pozicemi pro správný nácvik dechu a začali si uvědomovat své tělo. V tomto článku naleznete návod, jak se na správné dýchání připravit. Průprava může sloužit i jako určitý typ meditace.

 

 

Najdeme si nějaké klidné místo, kde nás nikdo nebude vyrušovat. I když je nejvhodnější ráno, cvičit můžeme i kdykoli během dne. Nikdy bychom ale neměli cvičit dřív než hodinu po jídle. Oblékneme si něco pohodlného a volného, zejména kolem pasu a pánve. Odložíme všechny šperky. Při cvičení buďme hraví. Nestarejme se o výsledky – ty se dostaví jakmile nám dech začne pronikat do více částí těla – obvykle když je nejméně očekáváme.

Nácvik je rozdělen na části. Každá nová část je pokračováním části předešlé. Necvičme proto nové cviky, dokud jsme nezvládli ty předešlé.

1. Základní postoj

Z tohoto postoje budeme vycházet nejen v tomto cvičení, ale ve všech cvičeních která budeme dělat ve stoje. Pokud se nám bude zpočátku jevit poněkud nemotorný, nevšímejme si toho. Čím déle jej budeme cvičit, tím lépe mu naše tělo bude rozumět a my brzy zjistíme, že jsme schopni se uvolnit mnohem lépe než při normálním postoji. Základní postoj nás navíc spojí se zemí a poskytne nám pevnou základnu pro experimentování.
Postavíme se, mírně pokrčíme nohy v kolenou, chodidla dáme souběžně ( přibližně na šířku ramen od sebe ) a paže necháme volně viset podél těla. Mírně se předkloníme v kříži tak, aby kostrč směřovala k zemi a záda zůstala rovná. Kolena pokrčíme tak, abychom je měli přibližně nad chodidly. Ucítíme jak se nám otevírá tříselná krajina a hráz mezi řití a genitáliemi. Uvolníme ramena a hrudní kost a zároveň si představujme, že nám něco táhne hlavu vzhůru a že se nám natahuje krk.

2. Probuzení pozornosti

vitrJakmile jsme v této pozici, uvědomujeme si co nejvíc částí svého těla. Potom soustředíme část pozornosti na svá chodidla. Vnímáme různé části chodidel na podlaze – pět prstů, bříška pod palcem a prsty, paty a celé okraje chodidel. Když cítíme, jak se svaly na chodidlech uvolňují, představujeme si, že celou svou vahou klesáme do země. Pak se začněme mírně houpat na chodidlech, od bříšek pod prsty až k patám. Vnímáme, jak se změnou pozice uvolňují a stahují svaly na chodidlech, nohách a pánvi. Vnímáme pohyb zad, hrudi a krku. Nyní přenášíme váhu těla z jednoho chodidla na druhé. Snažíme se vnímat, jak se nám svaly v jedné noze uvolňují, zatímco se svaly v druhé noze stahují. Snažíme se vnímat co nejvíc pohybů. Tímto způsobem pokračujeme alespoň pět minut. Pak stojíme v klidu po dobu jedné až dvou minut a vnímáme své pocity.

3. Základní pozice v sedě

Pohodlně se posadíme na židli, nebo na polštář na podlaze, a dáme nohy křížem. Zavřeme oči a uvědomíme si, jak sedíme. Uvolníme a narovnáme páteř a o nic se neopíráme. Boky bychom měli mít výš než kolena. Mírně se houpáme na „sedacích kostech“ dopředu a dozadu, dokud nenajdeme správnou rovnováhu. Nesedíme na kostrči. Tato oblast, plná nervů, je jedním z hlavních energetických center našeho těla. Sezení na kostrči má zhoubný účinek na naši pozornost a na vaše zdraví. Když cítíme že nám během cvičení tuhne páteř, mírně se zhoupneme na sedacích kostech a páteř uvolníme.

4. Prohlubujme své vnímání

Jakmile jsme našli pohodlnou, ale vzpřímenou pozici, uklidníme své myšlenky a pocity. Tohoto „vnitřního uklidnění“ dosáhneme tím, že si začneme uvědomovat celkový pocit svého těla. Uvědomujme si váhu a tvar svého těla.
Když si jasně uvědomujeme svou váhu, začněme vnímat svoji kůži. Jakmile vnímáme vibrace kůže, uvědomujeme si vnější strukturu svého těla a všechna napětí v této struktuře. Uvědomujeme si jak sedíme a prohlubujme své kinestetické a organické vědomí. Až se naše citlivost zvýší, začneme vnímat své pocity jako druh substance nebo energie, skrze kterou můžeme přímo vnímat atmosféru svého vnitřního života.

5. Uvědomujme si své myšlenky a pocity

pocityAž se naše vnímání stane ostřejším, začneme si uvědomovat, jak se nám v hlavě tvoří myšlenky a city ještě předtím, než zaujmou celo naši pozornost. Nechme je přicházet a odcházet, aniž bychom se snažili je analyzovat nebo posuzovat. Uvědomujme si je jako součást reality přítomného okamžiku.

6. Uvědomujme si svůj dech

Když se naše vnitřní pozornost prohlubuje a stabilizuje, začínáme si více uvědomovat svůj dech. Vnímáme všechny pohyby a pocity s dechem spojené. Uvědomujeme si všechny pohyby spojené s nadechováním a vydechováním a jejich omezení v kontextu vědomí celého těla. Všímáme si, jak váš dech ovlivňuje váš celkový pocit. Nesnažíme se vůbec nic měnit. Cvičíme tímto způsobem alespoň patnáct minut. Toto cvičení můžeme dělat každé ráno nebo večer po dobu jednoho až dvou týdnů. Potom přistoupíme k dalšímu cvičení. (viz články Probuzení organického vědomí, Čchi, Cvičení mozku)

 

 

Převzato z knihy Tao dechu od Dennise Lewise
Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem vystudovanou lektorkou hatha jógy, zaměřující se na jógovou terapii, výživovou poradkyní se zaměřením na zásadotvornou stravu a přírodní léčení a od února 2013 s láskou tvořím tento web, který je zde pro vás. Kopírování článků je možné pouze s mým souhlasem.

1 Komentář

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>