Jóga pro zdravé oči

barvaokoDoba je dnes taková, že místo toho, abychom si svou obživu pěstovali na polích, chovali na lukách a sklízeli v sadech, tak si jí bohužel zajišťujeme v kancelářích u počítačů a nad hromadami lejster. To má samozřejmě neblahý dopad na celé naše tělo, zejména pak na oči. Problém je v tom, že oči jsou stále fixované do jednoho bodu a tak můžeme po čase pocítit suchost nebo bolest v očích a je potřeba je zlehka promnout a protáhnout. Zde nabízím pár tipů na to, jak očím ulevit, posílit je a ochránit si tak zrak.

Nejlépe se nám bude cvičit na zemi, na podložce v pozici tureckého sedu nebo v kleku dosednutím na paty, v práci na židli s rovnými zády. Dlaně máme volně položené na stehnech a provedeme několik hlubokých nádechů a výdechů. Během celého cvičení se soustředíme na to, abychom hýbali pouze očimanikoli hlavou.

1)     Nejprve uvolníme ztuhlý krk. Zavřeme oči a kýváme hlavou – dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola – každý dle svých možností a omezení. Intenzivnější uvolnění spodní části krční páteře dosáhneme kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujme alespoň 15x v každém směru.

2)      Následuje rozhýbání očí nahoru a dolů, až do nejzazších pozic. Při tom rytmicky dýcháme: s nádechem jdou oči nahoru, s výdechem dolů. Zopakujeme alespoň 6x. Poté začneme hýbat očima zleva doprava. S nádechem doleva, s výdechem doprava. Opět se soustředíme, abychom hýbali pouze očima. Zopakujeme také 6x a následně si na chvilku odpočineme. Zavřeme oči a soustředíme se na svůj dech.

3)      Oči otevřeme a opět se s nádechem podíváme do levého horního rohu a s výdechem do pravého dolního rohu. Provedeme alespoň 6x a následně vyměníme strany (s nádechem do pravého horního rohu a s výdechem do levého dolního rohu). Poté si se zavřenýma očima na chvilku odpočineme.

4)      Další cvik je kroužení očními bulvami. Snažíme se nekroutit hlavou. Očima kružíme až do hraničních bodů, 6x na jednu i na druhou stranu. Ze začátku se možná bude kruh zdát trhaný, ale snažme se o co největší plynulost. Poté oči na chvíli zavřeme.

5)      Nyní budeme záměrně šilhat. Přiblížíme ukazováček ke špičce nosu. Díváme se na špičku ukazováčku a zároveň prstem pohybujeme směrem mezi oči, nad nos a pod nos. Toto několikrát zopakujeme a poté provedeme kroužení očima jako v předchozím cvičení, tentokrát se ale soustředíme na špičku svého ukazováčku, se kterým se snažíme před obličejem opsat co největší kruh. Zavřeme oči a zhluboka dýcháme.

6)      Poslední cvičení je přeostřování. Natočíme se nejlépe směrem k oknu, ke krajině – do ulice. Opět použijeme ukazováček, který si tentokrát dáme dostatečně daleko od očí tak, abychom nešilhali, ale zároveň na něj dokázali zaostřit svůj zrak. Poté se střídavě soustředíme na špičku svého ukazováčku a krajiny za prstem. Rozostření scény a zaostření na prst (a opačně). Zopakujeme alespoň 10x.

7)      Poslední částí cvičení je jemné promasírování očí. Prsty obou rukou si obemkneme zavřené oční bulvy a předkloníme se ke kolenům, abychom na oči působili svou vlastní tělesnou váhou. Poté si promasírujeme dlaně třením o sebe, až se v nich vytvoří teplo. Otevřeme je, přiložíme na středy na oči a nadechneme své teplo.

Je to velmi účinné, lehké a regenerační cvičení, které pomáhá udržet naše oči v dobré kondici. Já osobně ho také používám, neboť nemám zatím žádná pole, louky ani lesy k obživě a tak trávím spoustu času na počítači, který je dobrým sluhou, ale vybírá si svou daň.

 

Ještě pár rad:

lotus2Pro oči je velmi důležité denní světlo. Naopak jim nesvědčí dlouhovlnné záření z počítačů a umělého osvětlení. Snažme se proto pracovat ve dne, neponocujme a používejme osvětlení, které co nejvíce připomíná sluneční záření (tzv. Plnospektrální zářivky). Důležitý je také přísun čerstvého vzduchu.

» Vzdálenost očí od obrazovky by měla být 70 – 90 centimetrů

» Oči by měly být v úrovni horní třetiny obrazovky