Šest nejčastějších „chyb“ vegetariánů, veganů a vitariánů

salat3Snad každý, kdo přešel z klasické komerční stravy na nějaký „alternativní“ druh stravování, si prošel přechodovou fází, kdy pozoroval, co z nové skladby jídelníčku mu dělá dobře a po čem se cítí unavený, nafouklý a nezdravý.

 

Rozhodla jsem se sepsat 6 nejčastějších „chyb“, které se s přechodem na nové stravování dopouštíme. Dávám slovo chyba do uvozovek proto, že nic není dobře a nic špatně. Jde jen o to, že někomu to může způsobovat obtíže a jiný je s tím úplně v pohodě 😉

 

1. Hodně tuku

orechyLidé, kteří se rozhodli nejíst maso, se často ve strachu o vyváženost kalorií a bílkovin, uchylují k přemíře konzumace ořechů, semínek a olejů. Všechny ořechy a semínka jsou plné živin. Jsou zdrojem veškerých esenciálních aminokyselin – bílkovin, antioxidantů – vitamínů skupiny B, E, hořčíku, mědi, vlákniny, rostlinných sterolů, snižují LDL – špatný cholesterol, pomáhají s rakovinou, podporují dobrou funkci krevního oběhu a cév, snižují riziko srdečního infarktu, podporují správnou činnost svalů, nervové soustavy a snižují krevní tlak. Je skvělé, když je jíme pravidelně, ale stačí jen malé množství.

 

2. Hodně cukru a stimulantů

cukrJe mnoho zdrojů cukru a podle toho, který si vybereme, tak se pak i cítíme. Ve smyslu tohoto článku se jedná o cukry, které přijímáme mimo ovoce. Když pominu strašáky jako cukr řepný a třtinový, tak i přemíra hroznového, ovocného, sladového, různých sirupů (ječmenný, rýžový, kukuřičný, pšeničný, datlový, agáve, javorový, …), medu, kakaa a čokolády není pro nás vhodná ve větším množství každý den, byť obsahují spousty pro život důležitých vitamínů, minerálů a stopových prvků. Zkrátka jak se říká: „Všechno s Mírou.“ 🙂

Naopak melasa, která je extraktem cukrové třtiny, je vhodná ke konzumaci každý den, nejlépe ráno ve vlažné citrónové šťávě. Je velmi širokou soustavou stopových prvků a organických látek: Vápník, hořčík, fosfor, železo, draslík, sodík, zinek, měď, chróm, glukózu, sacharózu, nenasycené mastné kyseliny linolovou, linoleovou, olejovou, vitaminy skupiny B (kyselinu listovou, kobalaminy, riboflavin, pyridoxol, nikotinamid, kyselinu pantotenovou), inositol, kyselinu fosforečnou. Dále obsahuje důležité enzymy. Melasa je asi nejbohatší na vápník a