5 důležitých otázek, které by vám měl položit každý instruktor jógy

jogaMezi cvičícími jógu najdeme v současné době více ženy než muže, i když byla jóga tak, jak ji známe, původně stvořena muži a pro mužská těla. Pokud není instruktor(ka) jógy certifikován jako instruktor „womb“ (lůno) jógy, zřejmě bude mít velmi málo nebo žádné informace o tom, na co je důležité se žen před cvičením zeptat, jak přizpůsobit cviky ženským orgánům a přirozeným měsíčním a životním cyklům, jako je například těhotenství, menstruace a další.

Pokud jste žena, zde je pět otázek, které by vám měl instruktor jógy položit ještě než začnete jógu cvičit:

 

Jste těhotná anebo se snažíte počít?

Jóga je prospěšná v určitých stádiích těhotenství pro své nesčetné benefity, nicméně pokud se žena snaží otěhotnět anebo je na počátku těhotenství, měla by se vyhnout všem typům hot jógy (bikram), stejně jako Ashtanga nebo Vinyasa jógy. Dehydratace může způsobit potrat, stejně jako určité sekvence jógových pozic, které produkují velké prohřátí těla, některým dechovým technikám (pranayama), jako je například Kapalabhati (podstatou dechu je, že nádech je výrazně (alespoň 3x) delší než výdech, který je krátký, prudký a aktivní, zatímco nádech je pozvolný, jemný a pasivní. Výdech vždy provádíme aktivním stáhnutím břišní stěny) a další výrazné a pumpující dechy.

Také je velmi důležité vyhnout se zádržím dechu, na což málokdo upozorňuje!

 

Menstruujete?

Menstruace je obdobím, kdy apana (Apána prána je funkce prány, která ovlivňuje spodní část těla od pupku po chodidla a řídí vyměšování), neboli dolní tok energie, je aktivní. To znamená, že byste v tomto období měly šetřit svou energií. Vyhýbejte se proto inverzím (obráceným) polohám (svíčka) a polohám s nohama dozadu (pluh), které mění tok apany. Raději si lehněte ke stěně a opřete nohy o stěnu, aby se vám odkrvily, ale nezvedejte pánev. Vynechte také krije (očistné techniky – naulí, šank prakšalánu a další) a zrychlené dýchání jako je kapalabhathi a bhastrika.

 

Máte nitroděložní tělísko?

uddiyana-bandha-206x300Pokud používáte nitroděložní tělísko, vyhýbejte se také kapalabhati a hlubokému pumpujícímu dýchání, stejně jako uddiyana bandhy (Bandhy, neboli tělesné zámky, jsou místa v našem těle, která lze pokročilou jogínskou technikou ovládat tak, aby pomáhaly omlazovat tělo a zvyšovat jeho vitalitu. Uddiyana bandha je zámek břišní), která může tělísko posunout, vysunout a dostat do nesprávné polohy.

 

 

 

Jste po porodu?

Je jednoduché se zeptat, zda není některá z žen po porodu, horší je zeptat, zda-li některá neprodělala v blízké minulosti potrat nebo gynekologickou operaci, neboť je to velmi citlivé téma, ale instruktor jógy by to měl vědět. Žena je po porodu i po gynekologických zákrocích fyzicky i psychicky citlivější a je třeba k ní přistupovat jemněji a ohleduplněji, věnovat jí více pozornosti. V takovém případě je třeba se vyhnout všem obráceným polohám v období 6 až 8 týdnů po porodu nebo déle, v závislosti na individuálním čase zotavení. Mnoho dalších cviků a jóga nidra (technika jóga nidra stojí na pomezí relaxace a meditace a překládá se jako jógový spánek. Jde o to,