8 kroků k zahájení vašeho cvičení jógy doma – funguje to!

jogaPřed sedmi lety jsem se stala lektorkou hatha jógy a ještě mnohem dříve předtím jsem se o ní velmi zajímala a cvičila ji na mnoha místech a to i mimo Evropu. Na začátku, když jsem jógu objevila a chodila na vedené lekce, řešila jsem, jak převést praxi z hodin pod vedením, do každodenního života plného povinností, stresu a společné domácnosti, aby se mi jóga stala denním chlebem a mohla jsem se individuálně posouvat, objevovat se a léčit.

Jóga má vliv na způsob, jakým lidé přemýšlí, pohybují se, jedí, myslí a pracují. Vede k většímu naslouchání sebe i okolí, k empatii, vědomosti, bytí v přítomnosti, trpělivosti, otevřenosti, přenastavuje vzorce myšlení, nastavuje a posouvá hranice  mnoho dalšího. Nejenom co lektor, to jiná jóga, ale také co každý člověk, to jiná jóga. Proto je skvělé, mít možnost cvičit si doma, podle svých potřeb. Jóga je velmi léčivá pro tělo i duši, ale její účinky v plné míře pocítíte jen tehdy, budete-li ji cvičit také doma, sami.

Pocítíte, kde jsou vaše individuální hranice mysli a tudíž pružnost těla, budete vnímat, jak rychle se vaše tělo posouvá, vyhovíte si v ásanách právě tak, jak vaše tělo ten den potřebuje, dle vašeho životního stylu a tempa. Zjistíte, jak omezení nebo naopak nekoneční jste a co všechno jste schopni dokázat, rozhodnete-li se proto.

Pokud jste zvědaví a těšíte se na nové objevy vašeho vnitřního i vnějšího světa, které nestojí ani korunu a nikdo jiný kromě vás vám je nemůže zprostředkovat, nechte se inspirovat těmito šesti kroky, které vám pomohou se naladit na vaši (milovanou) jógu také doma a cvičit ji pravidelně. Budete déle, zdravěji, bez bolestněji a veseleji žít, věřte mi.

 

Rozhodněte se

Prvním a nejdůležitějším krokem je rozhodnout se, že to dnes vyzkoušíte. Nejde o nic jiného, než to vyzkoušet, pouze dnes, třeba chvilku. Pokud můžete začít třeba ráno o víkendu, abyste nikam nemuseli a věděli, že máte klid, budete mít skvělé podmínky pro to, se uvolnit také mentálně. Pokud není víkend reálný, zkuste si zacvičit večer. Začněte uvolněným dýcháním, pak se položte na záda a jemně se protahujte. Bude na vás, budete-li chtít pokračovat nebo ne. Pokud nevíte co cvičit a máte již nějakou praxi, zkuste třeba několikrát zopakovat pozdrav slunci.

 

Nestanovujte si na začátku přemrštěné cíle

Cvičit každý den je báječný ideál, ale ne vždy nám to vyjde a to i když nejsme líní nebo plně vytížení. Každý den se může stát plno neočekávaností a tak vyjde-li vám cvičení, buďte za to vděční a dejte si ho jako dárek. Pokud ne, nevyčítejte si to a zaměřte se na to, že se těšíte na zítra, že to nejspíš vyjde. Těšte se na jógu, vnímejte její příjemné benefity a to, jak se po ní cítíte. Berte ji jako když jdete na rande.

 

Vytvořte si posvátný prostor

joga2Jógu cvičím vždy na stejném místě, které se pravidelnou praxí zposvátňuje a při každém dalším cvičení, už jen v momentě, kdy si lehnu na podložku, mě samo vede k tomu, co budu cvičit, neboť historie se stává vzorcem a my sami si můžeme zvolit, zda ho budeme následovat, kultivovat nebo měnit.

Pokud se dobře cítíte ve své ložnici, co se týče klidu, prostoru a atmosféry, nechť je vaším jógovým místem právě ložnice. Když je venku teplo, cvičte venku, nadechujte přírodu, čerstvý vzduch a čerpejte energii ze země. Vše, co potřebujete, je prostor bez