Lepku se rozhodně vyhněte obloukem

pšeniceLepek se stal strašákem dnešní doby. Zatímco u pšenice špaldy, která byla pěstovaná v minulosti se vyskytovalo pouze 10 % lepku, tak dnes je pšeničná mouka vyráběná ze pšenice ozimé, která obsahuje až 50 % lepku. Vyšlechtěny byly nové tetra a hexaploidní pšenice, které nahrávají potravinářskému průmyslu, ale rozhodně ne lidskému zdraví.

Pšenice neškodí pouze celiakům. Lepek může způsobovat potíže i u lidí, u kterých nebyla celiakie prokázaná. Mimo to, že se lepek může chovat jako nervový toxin, tak také zahleňuje organismus a ucpává střevní klky a mikrokly. Chceme-li jísti zdravě, jezme pouze obilniny příznivé pro naše zdraví.

 

Člověk to vymyslel ještě lépe než příroda

V poslední době zaznamenáváme razantní změnu našeho jídelníčku nejenom co se týče kvality stravy (domácí poctivost se vyměnila za potravinářskou chemii, čerstvost se vyměnila za potraviny konzervované), ale i v případě přípravy stravy jako takové. Lidé byli celá staletí živeni chlebem z původní pšenice s nízkým obsahem lepku a se zastoupením všech složek obilného zrna (semeno, otrupy – oplodí a osemení, jádro – škrob a bílkoviny, klíček – tuky). Dnešní chléb se vyrábí z vymílané pšenice s vysokým obsahem lepku zbavené otrub, a to je největší hrozbou pro celé lidstvo.

 

Jaké potraviny ne a jaké ano?

jahlyHlavní potravina, která nás živí, je bezesporu pšenice. Pšenice se nevyskytuje pouze v pečivu, jak bychom čekali, je mnohdy obsažena také v dalších potravinách v podobě derivátů pšenice (např. těstoviny, instantní káva, alkohol, ovocné i zeleninové přesnídávky, pomazánky, majonézy, uzeniny, masné výrobky, nugeta, vegetariánské náhražky masa aj.). Pokud se obáváte, že se bez výrobků ze pšenice neobejdete, nemusíte se dlouho znepokojovat, na trhu je řada výrobků, které lepek neobsahují. Jedná se zejména o tyto potraviny: rýže (též mouka, vločky), kukuřice (též mouka, krupice, lupínky), brambory, sója (též vločky, krupice, mouka), jáhly (též vločky), pohanka (též mouka, lámanka), fazole, čočka, hrách, cizrna, ořechy, semena a další.

 

Více druhů lepku

Každá obilnina obsahuje jiný druh lepku. Lepek (gluten)