15 důležitých potravin bojujících se záněty

Sweet Cherry in Bowl on Rustic Table, Ripe Fresh Wild Cherries Fruit
Třešně jsou nejsilnějším protizánětlivým bojovníkem.

Zánět je součástí imunitní reakce těla a bez něj se tělo nemůže vyléčit. Bohužel 90% degenerativních nemocí, jako je například revmatoidní artritida a většina srdečních nemocí vzniká ze zánětů. Zánětům je přisuzována také spojitost s obezitou, tvorbou cyst, astmatem, arteriosklerozou, cirhózou, metabolickým syndromem, nezájmem o sex, osteoporózou, depresemi, rakovinou a mnohými dalšími civilizačními chorobami, u kterých zhoršují jejich průběh.

Nevhodná strava, jako je například konzumace potravin bohatých na cukry a nasycené tuky, zvýšená konzumace červeného masa a uzenin, užívání drog a celkové překyselení organismu, napomáhají tvorbě zánětů a způsobují přehnanou reakci imunitního systému, což vede mimo jiné také k bolesti kloubů, vyčerpanosti a poškození cév. Dále má na zánětu velký podíl vysoká hladina volných radikálů, které poškozují buňky a způsobují také předčasné stárnutí, proto je nutné do stravy zařadit antioxidanty (barevné ovoce, hroznové víno, arónie, kvalitní červené víno, zelený čaj, hloh, koriandr, všechny rostliny obsahující hodně chlorofilu…).

Dobrým ukazatelem existence zánětů v těle je faktor CRP v rozboru krve. Pokaždé, když je tento faktor zvýšený, bychom měli zahájit protizánětlivá opatření.

Kromě specifických potravin potlačujících záněty, je nutné ihned nasadit přírodní antibiotika, jako jsou například:

  • Česnek
  • Cibule
  • Kurkuma
  • Kari
  • Zázvor
  • Skořice
  • Kandamon
  • Esenciální oleje z oregana, tymiánu, bazalky
  • Manukový med
  • Čaj Pau d’Arco (obzvlášť silné proti-houbové vlastnosti)
  • Extrakt z olivového listí
  • Extrakt z grapefruitových jader
  • Třapatka (Echinacea)
  • Vodilka kanadská
  • Propolis
  • Koloidní stříbro

 

Potraviny potlačující záněty:

Kvalitní tučné ryby

lososLosos, makrela, tuňák, sleď či sardinky, obsahují omega-3 mastné kyseliny, které působí proti zánětům. Ryba by měla figurovat v jídelníčku několikrát týdně. Pokud nemáte rádi ryby, můžete užívat doplňky stravy obsahující omega-3 kyseliny. Studie z roku 2013 však ukazují, že pokud přijímáte příliš mnoho omega-6 mastných kyselin obsažených například v průmyslově zpracovaných potravinách nebo v rostlinných olejích, přípravky obsahující omega-3 kyseliny můžou naopak vést k zánětům. Co se týče ryb, vybírejte si takové, které nejsou z velkochovů (supermarketů), barveny a krmeny antibiotiky, ale spíše divoké a čerstvé (Makro).

 

Celozrnné potraviny

Konzumace celých zrn, na rozdíl od zpracovaných potravin jako např. bílý chléb, cereálie, bílá rýže nebo těstoviny, je proti zánětům vhodná. Zrna obsahují hodně vlákniny, která redukují množství C-reaktivního proteinu, jenž poukazuje na zánět. Je důležité, aby v celozrnných produktech nebyl přidaný cukr. Při zánětu je nejvhodnější konzumovat celozrnné potraviny bezlepkové, jako je například, celozrnná rýže, quinoa, amarant, pohanka, jáhly a další. Podrobný přehled naleznete v článku Bezlepkové obiloviny.

 

Listová zelenina

salátStudie prokázaly, že vitamín E hraje klíčovou roli v ochraně před prozánětlivými molekulami zvanými cytokiny. Jedním z nejlepších zdrojů vitamínu E je listová zelenina – špenát, kapusta, brokolice, zelí a další. Kyselina listová a vitamín B zlepšují činnost mozku, paměť, koncentraci a spánek. Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater a má uklidňující účinky. Listová a košťálová zelenina rovněž obsahuje celou řadu vitamínů a minerálů (vápník, železo) a další fytochemikálie, které posilují imunitní systém a vyživují orgány.

Tipy na dobré recepty naleznete v sekci Raw jídla a saláty.

 

Ořechy

Ořechy jsou dalším zdrojem velmi prospěšných olejů. Obzvláště mandle jsou bohaté na vlákninu, vápník a vitamín E. Vlašské ořechy obsahují alfa-linolenové kyseliny – typ omega-3 kyseliny, jsou bohatým zdrojem draslíku, magnezia, zinku, mědi, selenu a kyseliny folové. Uklidňují a mají pozitivní vliv na mozek. Jádra ořechů dlouhodobě skladovaná po vyloupání ztrácejí mnoho výživných vlastností. Pokud nemáte vlašské ořechy vlastní, kupujte je raději celá a ze skořápek je vyloupejte až krátce před konzumací.

Ořechy obsahují hodně antioxidantů, které urychlují léčbu a regeneraci. Stejně jako ryby a listová zelenina jsou ořechy součástí středomořského jídelníčku, který už po šesti týdnech může utlumit veškeré záněty v těle.

 

Sója

Sója je velmi kontroverzní potravina, u které se vedou spory o její prospěšnosti. Každopádně několik studií ukazuje, že isoflavony, které sója obsahuje, snižují množství C-reaktivního proteinu a zánětů u žen. Na místo průmyslově zpracované sóji, jež obsahuje různá aditiva, dejte přednost sójovému mléku, tofu nebo sojovým luskům edemame.

 

Kvalitní mléčné výrobky