Proteinová dieta – ano či ne?

lososPoslední dobou se mi množí dotazy ohledně proteinové – bílkovinové diety a tak jsem se rozhodla k tomu napsat pár řádek.

Věřte nebo ne, ale proteinová dieta funguje. Ano, k nelibosti mnohých se odvažuji vyřknout toto tvrzení, neboť je to pravda. Pakliže dodržujete schéma diety, opravdu rychle zhubnete a ne málo. Druhá stránka věci je její dopad na zdraví, ale pojďme rozebrat vše postupně.

 

Co je proteinová dieta?

Tato dieta je založena na sníženém příjmu sacharidů (pod 50g za den) a tuků, při současném zvýšení příjmu bílkovin. Tím dochází ke spalování uložených tuků a zároveň je ochráněna svalová hmota. Ke spalování tuků dochází v momentě, kdy není dostupný primární zdroj energie, kterým jsou právě sacharidy (tedy cukry a škroby). V průběhu spalování tuků jsou produkovány tzv. ketolátky, které se z těla ven odplavují močí. Celkově tento stav nazýváme ketózou, která je pro tělo přirozenou reakcí na snížení přísunu sacharidů. K nástupu ketózy dochází obvykle 3-4 den proteinové diety a tuto změnu snadno poznáte – přestanete mít pocit hladu a průběh diety vám začne být příjemný (cítíte pocit tzv. „well being“, tedy dobré až euforické nálady). Ketózu si můžete jednoduše ověřit podle přítomnosti ketonů v moči pomocí indikačního papírku, který je běžně dostupný v lékárně.

 

Jak funguje proteinová dieta?

Proteinová dieta stojí na třech fázích.

  1. První fáze je fáze hubnoucí a spočívá v nahrazení veškerých denních jídel proteinovými jídly. V případě, že potřebujete shodit více kilogramů, trvá 4 týdny. Když chcete shodit například jen 5 kg, nemusíte se trápit 4 týdny v první fázi a můžete začít hned fází druhou.
  2. Druhá fáze kombinuje běžnou stravu s proteinovými jídly, měla by podle doporučení trvat 1,5 násobek první fáze, rozhodnete-li se však pro tuto dietu, doporučila bych 2. a 3. fázi stejně dlouhou jako první, neboť tak předejdete jojo efektu.
  3. Třetí fáze je návratem k běžnému stravování, proteinová jídla jsou nahrazena normálními – ovšem pořád s vyšším podílem bílkovin a málo sacharidy. Tato fáze má zabránit jojo efektu, pokud se dostaví, je třeba vrátit se ke druhé fázi.

 

Povolené potraviny v závislosti na jednotlivých fázích:

  • libové maso
  • ryby
  • vejce
  • tvaroh
  • zelenina

Zakázané potraviny:

  • veškeré přílohy
  • uzeniny
  • výrobky obsahující tuky asacharidy
  • sladké
  • ochucené aslazené vody
  • alkohol

 

citronadaI když je při proteinové dietě v počátečních fázích zakázáno ovoce, sklenka ranní citronády se skořicí nebo kurkumou vám udělá moc dobře a zároveň nenaruší ketózu, takže budete stále hubnout. Navíc citronádu z půlky citrónu doporučuji popíjet nejen kvůli chuti, ale hlavně kvůli průběžnému odkyselování těla, které je v ketóze více kyselinami zatíženo. Citronádu doporučuji popíjet i kdykoli během dne, neboť citrón sám o sobě snižuje váhu, detoxikuje tělo, dodává mu potřebné vitamíny a funguje jako povzbuzovač nálady i metabolismu.

 

Výhody proteinové diety jsou:

  • nedrastický způsob shození kil navíc
  • tělu jsou dodávány vysoce kvalitní bílkoviny
  • zvýší se konzumace vybraných druhů zeleniny
  • tělo spaluje uložené tuky
  • svaly jsou ochráněny
  • výrazně se sníží nebo zcela zmizí pocit hladu
  • ve většině případů je dieta díky ketóze velmi dobře snášená
  • nedostavují se nežádoucí psychické stavy jako uřady jiných diet, naopak pociťujete dobrou náladu
  • nedostavuje se únava jako při dietách se sníženým příjmem potravin (kalorií)

 

Nevýhody proteinové diety jsou:

  • Překyselení organismu a následná náchylnost těla ke vzniku zánětů (hubnutí obecně je pro tělo zátěž)  
  • V komplexním postupu všech 3 fází trvá tři měsíce (v závislosti na požadovaném množství shozených kilogramů může trvat i méně) a nesmí se porušit, jinak se musíte vrátit na začátek.

 

Pro koho není proteinová dieta vhodná:

  • Pro osoby trpící onemocněním jater a ledvin
  • Pro diabetiky
  • Pro osoby trpící potížemi s vnitřními orgány
  • V těhotenství a při kojení
  • Pro osoby nemocné rakovinou
  • Pro osoby s akutními i chronickými záněty
  • Pro osoby po infarktu myokardu
  • Pro osoby se zvýšeným cholesterolem

 

zenyJestliže jste zdraví a chcete rychle zhubnout a navíc bez ztráty svalové hmoty, tato dieta vám může splnit váš sen poměrně jednoduše. Na trhu jsou již k dostání proteinové diety, které do svých koktejlů zahrnují například i velmi zdravou Matchu, která detoxikuje a odkyseluje tělo, složení jejich nápojů je doplněno o omega 3 a 6, nabízejí nejrůznější variace příchutí, aby se vám dieta neomrzela, mnoho druhů jídel od omelet, tyčinek, koktejlů až po polévky, kaše a celé snídaně a nepřeberné množství receptů, podle kterých si chutně a jednoduše uvaříte sami každý den jiné jídlo.

 

Tato dieta je speciálně upravený program stravování na omezeně dlouhou dobu, díky kterému člověk zhubne, naučí se pravidelně jíst a dodržovat pitný režim. Přeje-li si někdo zhubnout s pomocí proteinové diety, určitě se mu to povede a odlehčí tak tělu o nadváhu nebo dokonce obezitu, mnoho let sužijící jeho tělo, což je mnohem lepší, než aby se nemocný a unavený dál trápil.

Po jejím skončení moc doporučuji zvýšit příjem čerstvého ovoce, zeleniny, čerstvých šťáv a smoothies a udělat si nějakou detoxikaci organismu, aby se tělo opět rychle vrátilo do vyváženého stavu ph a odkyselilo se. K tomu výborně slouží zásaditá strava a její principy nebo zásady raw stravy, na které budete také hubnout. Oba typy stravování spolu s příjemným nenáročným pohybem jako jsou procházky venku, jízda na kole, jóga nebo plavání, se vám mohou stát celoživotním zdravým stylem, na kterém již kila navíc nebudete muset nikdy řešit.

 

muziZalíbí-li se vám systém proteinové diety natolik, že změníte způsob stravování, životní styl a budete se cítit skvěle, můžete pak přejít i na tzv. Paleo stravu (pravěká strava), která je založená na příjmu masa, ryb, mořských plodů, vajec, zeleniny, ovoce, hub, semen, ořechů, koření, kořínků, tuků a mořské soli. Pít se může jen voda, čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, bylinné čaje, výjimečně mléko.

Nevhodné potraviny pro tento způsob stravování jsou: pečivo, těstoviny a ostatní obilniny, zákusky, oplatky, kukuřice, rýže, brambory (nebo jen v malém množství), sůl, cukr, luštěniny, sója, oleje, káva, čaj, alkohol, mléčné výrobky a všechny průmyslově zpracované potraviny.

Je to způsob stravování, jehož zásady dodržuje mnoho lidí po celé planetě a velmi dobře jim slouží, zejména jsou-li krevní skupina 0 nebo předtím trpěli potravinovými alergiemi. Jsou štíhlí, vitální a zdraví.

I když jsem zastáncem zdravého životního stylu a přirozeného hubnutí úpravou stravy a pohybem, věřím, že vše co existuje je tu pro nás a naše rozhodnutí, skrze která se učíme a tudíž i tento dietní program bude pro mnohé vhodnou cestou ke změně svého života a jeho kvality.

Hodně zdraví a žádná dogmata.

Michaela