Proteinová dieta – ano či ne?

lososPoslední dobou se mi množí dotazy ohledně proteinové – bílkovinové diety a tak jsem se rozhodla k tomu napsat pár řádek.

Věřte nebo ne, ale proteinová dieta funguje. Ano, k nelibosti mnohých se odvažuji vyřknout toto tvrzení, neboť je to pravda. Pakliže dodržujete schéma diety, opravdu rychle zhubnete a ne málo. Druhá stránka věci je její dopad na zdraví, ale pojďme rozebrat vše postupně.

 

Co je proteinová dieta?

Tato dieta je založena na sníženém příjmu sacharidů (pod 50g za den) a tuků, při současném zvýšení příjmu bílkovin. Tím dochází ke spalování uložených tuků a zároveň je ochráněna svalová hmota. Ke spalování tuků dochází v momentě, kdy není dostupný primární zdroj energie, kterým jsou právě sacharidy (tedy cukry a škroby). V průběhu spalování tuků jsou produkovány tzv. ketolátky, které se z těla ven odplavují močí. Celkově tento stav nazýváme ketózou, která je pro tělo přirozenou reakcí na snížení přísunu sacharidů. K nástupu ketózy dochází obvykle 3-4 den proteinové diety a tuto změnu snadno poznáte – přestanete mít pocit hladu a průběh diety vám začne být příjemný (cítíte pocit tzv. „well being“, tedy dobré až euforické nálady). Ketózu si můžete jednoduše ověřit podle přítomnosti ketonů v moči pomocí indikačního papírku, který je běžně dostupný v lékárně.

 

Jak funguje proteinová dieta?

Proteinová dieta stojí na třech fázích.

  1. První fáze je fáze hubnoucí a spočívá v nahrazení veškerých denních jídel proteinovými jídly. V případě, že potřebujete shodit více kilogramů, trvá 4 týdny. Když chcete shodit například jen 5 kg, nemusíte se trápit 4 týdny v první fázi a můžete začít hned fází druhou.
  2. Druhá fáze kombinuje běžnou stravu s proteinovými jídly, měla by podle doporučení trvat 1,5 násobek první fáze, rozhodnete-li se však pro tuto dietu, doporučila bych 2. a 3. fázi stejně dlouhou jako první, neboť tak předejdete jojo efektu.
  3. Třetí fáze je návratem k běžnému stravování, proteinová jídla jsou nahrazena normálními – ovšem pořád s vyšším podílem bílkovin a málo sacharidy. Tato fáze má zabránit jojo efektu, pokud se dostaví, je třeba vrátit se ke druhé fázi.

 

Povolené potraviny v závislosti na jednotlivých fázích:

  • libové maso
  • ryby
  • vejce
  • tvaroh
  • zelenina

Zakázané potraviny:

  • veškeré přílohy
  • uzeniny
  • výrobky obsahující tuky asacharidy
  • sladké
  • ochucené aslazené vody
  • alkohol

 

citronadaI když je při proteinové dietě v počátečních fázích zakázáno ovoce, sklenka ranní citronády se skořicí nebo kurkumou vám udělá moc dobře a zároveň nenaruší ketózu, takže budete stále hubnout. Navíc citronádu z půlky citrónu doporučuji popíjet nejen kvůli chuti, ale h