5 důležitých potravin na každý den

ovozelV posledních letech se společně s explozí okolo vnímání našeho zdraví, doslova vyrojilo nepřeberné množství různých diet. Formy stravování jsou ušité na míru vegetariánů, veganům, zarytým masojedům a i frutariánům, kteří čekají až jim příroda sama poskytne své plody. Bohužel se tyto skupiny mezi sebou často různě osočují a přesvědčují o své pravdě a tak ztrácejí spoustu energie, kterou by mohli použít na další poznávání výhod své diety.

Někdy mám dojem, jakoby nás systém úmyslně vrhal do těchto pseudo hádek o pravdu. Přitom na světě existuje přesně tolik diet jako lidí. To co je dobré pro mne nemusí být dobré ani pro mé nejbližší natož pak pro někoho, koho jsem v životě neviděl. Pojďmě být k sobě více tolerantní. Pak máme všichni šanci na růst a i na změnu.

Když nám někdo stojí v cestě se svou vizí správné stravy, spíše setrváváme ve svém stereotypu a nechceme být poučováni a měněni. V mých očích je jedinou možnou cestou jít vlastním příkladem a ukázat lidem na sobě samém výhody mého přístupu ke stravě.

Tento článek je věnován potravinám, které si myslím, že by neměli chybět na žádném talíři. Všechny tyto potraviny nás vyživují a to je to podstatné – mít dostatek! Jak militantní vegan tak i zarputilý masojed musí někde brát živiny.

 

1. Lněné semínko

lenTento malý lesklehnědý zázrak je lidstvu znám již po mnoho staletí. Jako hospodářská plodina dominoval len mnoho krajům, hlavně ale Horní Lužici a severu Čech, kdysi Sudetům. V tomto kraji vidíme dodnes pozůstatky textilního průmyslu, které svědčí o neuvěřitelném rozkvětu závislého na lnu.

Lněné semínko nám poskytuje esenciální mastné kyseliny omega 3 a omega 6. Tyto dvě kyseliny by měly být v našem těle v rovnováze 1:1. Omega 3 působí protizánětlivě, omega 6 pak pro-zánětlivě. Obě funkce naše tělo bezpodmínečně potřebuje.

Záněty se tělo čistí od bakterií a virů. Známe to například u dětí, když dostanou horečku, tak jejich tělíčko bojuje s nemocí tím, že vytvoří prostředí ve kterém vetřelci zemřou – vytvoří vyšší teplotu (zánět). Ten bychom měli nechat proběhnout a tím naučit tělo správné reakci na vetřelce.
V dnešní stravě je ale v absolutní převaze omega 6. tedy pro-zánětlivá kyselina. Hlavním zdrojem je maso. U většiny chronických chorob najdeme v pozadí i chronický zánět.

 

Změna stravy je nejjednodušší a nejúčinnější medicína.

Konzumovat můžeme lněnné semínko ve formě kaše. Mým oblíbeným receptem je kaše z rozsekaných semínek namočených přes noc ve vodě. Do semínek přidávám ještě kardamon a občas semínka ostropestřece mariánského, která podporují funkci jater. Aby kaše byla ráno trochu sladší můžete přidat např. plody Goji. Pak přidám nastouhané jablko nebo mrkev. Snažím se držet přísun fruktózy na minimu (o tom zase jindy).

Dříve se lněnné semínko konzumovalo pouze s tvarohem. Je to tradiční lužický recept. V moderních studiích jsem se tímto postupem nesetkal. Dr. Klinghardt  a Dr. Joachim Mutter, oba velmi vážení intergrativní lékaři, doporučují užívání bez tvarohu. Osobně si myslím, že tvaroh z homogenizovaného mléka, pocházejícího od tísíců krav neposkytuje již našemu zdraví takový prospěch jako tomu bylo kdysi. Každý ať vyzkouší sám!

 

2. Himalájská nebo kamenná sůl