10 tipů na úspěch při hubnutí

dietaKaždý, kdo chce opravdu zhubnout, se nejdříve musí rozhodnout. Následně by si měl zjistit všechny potřebné informace k tomu, jak zdravě, úspěšně a nejlépe příjemně s hubnutím začít a jak vydržet až do vysněného konce a váhu si udržet. Ať už zvolíte jakoukoli cestu ke snížení své hmotnosti, zhubnout je poměrně jednoduché, ale udržet si váhu, to je umění. K tomu, abyste nejen zhubli, ale také si váhu udrželi, vám může dopomoci i těchto 10 tipů určených nejen pro hubnutí. 

 

Jaký typ stravy je pro vás nejvhodnější?

Někteří odborníci navrhují dietu, která má nízký obsah tuku a vysoký obsah sacharidů, jiní doporučují dietu, která má nízký obsah sacharidů a vysoký obsah bílkovin a tuků, a další navrhují téměř vyrovnaný příjem všech tří. Všechny tyto teorie mají své zastánce a je hodně debat o tom, která je nejlepším způsobem hubnutí. Konečné rozhodnutí, která z nich je pro vás nejlepší, závisí na individuálním zdravotním stavu a stravovací preferenci. Také konzultace s výživovým poradcem nebo dietologem, může být velmi užitečná při rozhodování o tom, který postup je nejideálnější.
Pokud si nejste jisti, začněte s 60% sacharidů, 25% tuků a 15% bílkovin.

 

Zhubnout a nebýt hladový

Až budete snižovat kalorie a hubnout, budete bojovat také s pocitem hladu. Vaše nejlepší obrana je výběr potravin, které mají vysoký faktor plnosti (TM). Jedná se o potraviny, které vás zasytí a obsahují méně kalorií.

Faktor plnosti – potraviny lze řadit na stupnici od 0 do 5, přičemž 5 je více z hlediska kalorií a 1 méně.  Například, bramborové lupínky mají plnost s koeficientem 1,2. Pečené brambory na druhé straně mají faktor plnosti 2,5. To znamená, že se budete cítit pravděpodobně mnohem plnější, pokud sníte 200 kalorií v hodnotě pečené brambory, nežli 200 kalorií v podobě bramborových lupínků.

 

10 tipů na úspěch při hubnutí

1.  Vyvarujte se příliš velkému hladu

Snažte se jíst pravidelně, pokud možno 5x denně (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře). Pokud budete dodržovat pravidlo, jíst vícekrát v menších dávkách, bude se vám mnohem lépe hubnout a budete si udržovat svoji váhu. Snažte se také o to, aby strava zahrnovala co nejméně tuku a hodně bílkovin.


2.  Věnujte pozornost „tekutým“ kaloriím

voda zenaKdyž počítáte kalorie, nezapomeňte věnovat pozornost kaloriím, které budete pít. Limonády, ovocné šťávy nebo sportovní nápoje mohou být významným zdrojem cukrů a kalorií. Alkoholické nápoje můžou přidat také mnoho denních kalorií.

 

3.  Omezte používání umělých sladidel

Uměle slazené nápoje mohou pomoci snížit kalorie, ale nepřehánějte to.  Studie ukazují, že pití hodně dietních nápojů může skutečně působit proti hubnutí zvýšením chutě na sladké a podporovat ukládání tuků.

4.  Buďte chytří při používání koření

Máslo, majonéza a obdobné „zvláštní omáčky“, používané v restauracích, obsahují velké množství kalorií. Pokud chcete jídlu dodat chuť, zkuste použít citrónovou šťávu, sójovou omáčku, salsu, nebo koření.


5.  Přidejte cvičení do svého plánu

beh1Pravidelné cvičení spaluje kalorie, ale také zvyšuje váš bazální metabolismus. Proto spálíte více kalorií i v klidu. Vyberte si cvičení nebo sportovní aktivity, které vás baví a začleňte je do svého každodenního života.

 

6.  Nemíchejte jídlo a zábavu

Je snadné jíst bezmyšlenkovitě popcorn, celé balení chipsů, nebo krabici zmrzliny při sledování televize. Pokud se na jídlo budete soustředit a nebudete dělat x činností okolo, budete těchto pochutin konzumovat méně.

7.  Nepoužívejte jídlo jako lék na stres

Najděte si jiné způsoby jak zvládnout stres, může to být cvičení, poslech hudby nebo meditace, ale určitě se vyvarujte „léčení“ stresu jídlem.

8.  Uděl