Raw strava

ovoceZnámý vytrvalostní běžec Tim Van Orden, který se stravuje výhradně raw-živou stravou přišel se zajímavou transformací věty: „Jsme to, co jíme“ na „Jsme to, co jsme snědli“

Tim se stravuje vitariánsky – syrovou stravou s nízkým obsahem tuků podle diety Dr. Douglase Grahama v poměru  80:10:10.

Dr. Graham navrhuje, že ideální poměr živin k podpoře zdraví, je:

  • 80% sacharidů
  • 10% bílkovin
  • 10% tuku

Přičemž většina sacharidů se získává z čerstvého ovoce, které je plné glukózy  (jednoduchého krevního cukru), na kterou naše těla fungují. Když tělu nedodáváme glukózu, tak si jí musí samo vyrobit z jiných cukrů, což je další práce navíc. Ideální pro tělo je nekombinovat jednotlivé druhy a jíst tzv. mono stravu (např. 2 kg melounu na snídani). K té člověk ale dospěje až po tzv. přechodové fázi, protože je zvyklí mít stále těžký přeplněný žaludek, tak kombinuje i více druhů ovoce a to i se zeleninou a semínky.  Dr. Graham vysvětluje, že je nutné jíst ovoce v takových množstvích, aby se získalo odpovídající množství kalorií, které naše tělo potřebuje k vyrovnané energii a zajišťovat tak úspěšnost celého vita-stravování. Takže jinými slovy, dieta je vhodná pro jedlíky. Znám i lidi, kteří jedí 30 banánů denně.

Dr. Graham také radí konzumovat přibližně půl kila listové zeleniny každý den, jako salát, špenát a řapíkatý celer – listová zelenina se může kombinovat s ovocem v jednom jídle, např. v tzv. smoothies. Potraviny s vysokým obsahem tuku, jako je avokádo a ořechy jsou obvykle omezeny na malé porce každý druhý den.

jahodyPřestože strava je základem programu, Dr. Graham zdůrazňuje, že je důležité zabývat se i dalšími faktory životního stylu, které zahrnují cvičení (každý den nějaké aerobní cvičení a 3x týdně silové), sluneční záření, odpovídající spánek a emocionální rovnováhu. Já ještě přidávám dostatek čisté pramenité vody a nechodit spát moc pozdě.

 

 

Doporučené potraviny: čerstvé ovoce, zelenina, avokádo, surové ořechy a semena, houby, mořské řasy, popř. sušené ovoce.

Ořechy a semínka je potřeba před konzumací na několik hodin (nejlépe 6 a více) namočit do vody, aby změkly a pustily inhibitory klíčení a staly se tak pro nás stravitelnější.

Příklad jídelníčku na 1 den

Snídaně : 1,5 kg ananasového melounu

Oběd: 0,5 kg banánů, 0,5 kg manga

Večeře: 0.5 kg meruněk nebo salát z

římského salátu, rajčat, oranžových nebo žlutých paprik a kadeřavé petržele nebo

římský salát, okurky, rajčata, avokádo a ¼ šálku koriandru – vše podle chuti a hladu. Použijeme samozřejmé i kvalitní, za studena lisovaný olej (olivový, sezamový, lněný, avokádový, bodlákový, …), popř. česnek, pepř nebo trošku soli. Vitariáni zpravidla solí minimálně. Nebo si můžete nakombinovat salát dle svých oblíbených ingrediencí.

Moje zkušenost

smootJá do svého vita jídelníčku zahrnuji také ovocné a zeleninové šťávy a to zejména po ránu a smoothies (rozmixované ovoce s vodou v mixeru) z nejrůznějších plodů dle nálady, chuti a možností. Do ovocného mixu přidávám i pár zelených listů (špenát, kapustu, rukolu, saláty, kedlubnové listy, řapíkatý celer, …) někdy na přislazení sušené ovoce (fíky, švestky, goji, datle, borůvky, …), také sezónní bylinky (pampelišky, kopřivy, jitrocel, jetel, medvědí česnek, lipové lístky, sedmikrásky, …) a někdy i semínka (modrý mák, konopné semínko, chia, popřípadě i ovesné otruby nebo vločky (neobsahují lepek) – když potřebuji hodně zasytit,  …) Do smoothie můžeme také přidat zelené potraviny jako mladý ječmen nebo mladou pšenici (prášek). To se hodí v případě, že nemáme čerstvý zdroj chlorofylu v podobě listů. Ořechy s ovocem nemixuji, protože ty se tráví pomalu a ovoce rychle a v žaludku by pak došlo k nesprávnému trávení a tím k překyselování organismu a vzniku toxinů.

Tipy na smoothies:  (poměry nechám na vás)

hrušky, špenát, řapíkatý celer

hrozno, špenát, zázvor

banán, pomeranč, kapusta

mandarinky, kapusta, banán

jablka, avokádo, trochu citrónu

ananas, kiwi, banán, špenát, zázvor

pomeranč, špenát, banán, zázvor, řapíkatý celer

mango, banán, kapusta, troška petržele a šťáva z malého citrónu

Kombinací je nepočítaně a záleží jen na tom, co máme rádi. Do každého smoothie se snažím přidávat zelené listy, ale jestli vám nechutnají, nemusíte. Nejprve vyzkoušejte chuť rozmixovaného ovoce a poté přidávejte další ingredience na dochucení.

Jen jedna malá rada ode mě. Nepřidávejte z kapusty ani kousíček košťálu. Má velmi čpavou chuť i vůni a celé smoothie chuťově zabije. Já to zkusila a už to neudělám.

mixovoceKdyž mě honí mlsná, tak si umixuji banán, avokádo a karob. Vznikne z toho delikátní pasta, která se dá ještě případně dosladit rozmixováním sušených fíků nebo datlí a následně vychladit nebo nechat zmrznout na zmrzku. Na zmrzlinu se dá také rozmixovat několik zmrzlých banánů s vodou, popřípadě přidat trošku drceného kokosu a agáve sirupu. Máte skvělou, zdravou sladkůstku, vhodnou zvláště v parných létech. Zamíchat se tam dá i kakao z nepražených kakaových bobů. Někdo je pro, jiný proti. Názory se liší hlavně kvůli tomu, že nepražené kakao je sice tzv. raw, ale mohou se v něm vyskytovat plísně a mikroorganismy, které nám nijak nepřispějí, spíše naopak, tak opatrně. Sázka na karob je jistota.

Pro doslazování používám sušené ovoce, popřípadě melasu, med nebo sirup z agáve nebo javoru.

Melasu je vhodné zařazovat hlavně ráno, protože je plná železa a to se vstřebává nejlépe ráno. Já jí používám do ranní vlažné citrónové šťávy, kterou startuji den.

Občas si dávám i ovesné, mandlové, konopné nebo makové mléko – to si jednoduše připravíme doma umixování semínek nebo mandlí s vodou.

Vyzkoušejte kousky banánu, zabaleného v čerstvém zeleném salátu, budete koukat.

Také si dělám různé druhy zálivek na salát, protože salát dělá zálivka!

Můj nejoblíbenější recept zálivky na salát  je z:

salat (2)Tahini (sezamová pasta), domácí hořčice, šťáva z citrónu nebo lžíce jablečného octa, trochu agáve sirupu, nějaké bylinky, případně ještě lžíce lněného oleje nebo lžičku misa nebo trochu soli a naředím vodou.

Neuvádím zde míry, protože každý jsme zvyklí na jiný rozměr salátu. Do zálivky vždy přidávám semínka slunečnice, rozdrcená lněná (drcením se uvolňují esenciální mastné kyseliny a jsou lépe stravitelná), popřípadě chia semínka, která na sebe hodně váží vodu, takže zálivka zhoustne a můžeme jí ještě rozředit vodou a budeme více zasyceni.

Do salátu je fajn přidávat i klíčky, které jsou nabušeny enzymy. Já klíčím hlavně fazole mungo, ale dají se i adzuki (malé červené fazolky), také naklíčená pohanka, řeřicha, apod. Do salátu přidávám i mořskou