Jak správně kombinovat potraviny

jídlo2Kombinace potravin výrazně ovlivňují zpracování potravy v zažívacím traktu a tím i naše celkové zdraví a rovnováhu organismu. Různé druhy potravin jsou zpracovávány různými zažívacími enzymy a proto je třeba vědět, jaké potraviny se kombinovat mohu a které ne proto, abychom si udrželi zdraví, vysokou míru energie a netrpěli například plynatostí, zažívacími problémy, únavou nebo záněty. Nabízím vám zde několik základních pravidel kombinování potravin, která vám pomohou se rychle zorientovat v tom co ano a co ne.

Potravu z hlediska trávení dělíme na bílkoviny, škroby a cukry

Mezi bílkoviny řadíme: ořechy a semínka, suché luštěniny, dužninu kokosu, maso, vejce, mléčné výrobky.

Mezi škroby řadíme: banány, arašídy, dýně (kulatá), zimní dýně, dužnina kokosu, kukuřice, čerstvý hrách, artyčoky, brambory, všechny obilniny a luštěniny (kromě soji), mrkev, tuřín, červená řepa.

Mezi neškroby řadíme: ovoce, alfa alfa klíčky, chřest, bambusové výhonky, nať červené řepy, brokolice, zelí, nať celeru, růžičková kapusta, pažitka, „collards“, pampeliškové listí, čekanka, česnek, zelené fazolky, kapusta, pórek, salát, nať hořčice, okra, cibule, petržel, ředkvičky, rebarbora, špenát, šalotka, fazolové lusky, tuřín, řeřicha, nať tuřínu, petržel a jiné listové a naťové zeleniny

Vyjímka: arašídy a fazole jsou i bílkovina i škrob a tedy nestravitelné.

Mezi tuky řadíme: avokádo, olivy a oleje.

Mezi sladké ovoce řadíme: datle, sladké víno, sladké hrušky, sušené ovoce.

Mezi polosladké ovoce řadíme: meruňky, brusinky, borůvky, jahody, nektarinky, maliny, ostružiny, sladký angrešt, mango, bezinka, oliva, čerstvý fík, sladké jablko, třešně sladké, sladké broskve, sladké ryngle, kaki (tomelo).

Mezi kyselé ovoce řadíme: pomeranče, ananas, kyselé jablka, kyselé ryngle a švestky, citróny, grepy, kyselé broskve, limetky, kyselé víno, rajčata, višně, kyselý angrešt, kyselé hrušky.

 

  • BÍLKOVINY se začínají trávit v žaludku za pomoci kyselých žaludečních šťáv.
  • TUKY jsou rozkládány až v tenkém střevě v alkalickém (zásaditém) prostředí. V žaludku se chovají netečně a neovlivňují proces trávení ani bílkovin, ani škrobů.
  • CUKRY (též škroby, sacharidy …) se zpracovávají v tenkém střevě a potřebují zásadité prostředí. V kyselém prostředí podléhají cukry rychlému kvašení.

 

Co z toho pro nás plyne?

  1. BÍLKOVINA A TUK MOHOU BÝT KONZUMOVÁNY NAJEDNOU
    Bílkovina se štěpí v žaludku a tuk až v tenkém střevě.
  2. CUKRY A TUK MOHOU BÝT KONZUMOVÁNY NAJEDNOU
    Cukr ani tuk se nezpracovávají v žaludku, ale až v tenkém střevě v alkalickém prostředí. Navíc pod vlivem různých enzymů, takže se navzájem nijak neovlivňují.
  3. NEKOMBINOVAT ŠKROBY S BÍLKOVINAMI
    (zde je jedna výjimka: jednoduché cukry s hydrolyzovanými – štěpenými bílkovinami kombinovat lze). Cukry musí čekat v žaludku, až se částečně natráví bílkovina, což trvá řádově od 90 do 120 minut. Mezitím však začnou kvasit.
  4. NEKOMBINOVAT ŠKROBY A KYSELÉ OVOCE
    V kyselém prostředí ŠKROB začne kvasit.

 

8 základních – konkrétních pravidel:

 

1. Nejdůležitější pravidlo ze všech: Ovoce jíme pouze s jiným ovocem či listovou zeleninou.

  • ovoceOvoce nikdy nekombinujeme s ořechy/semeny/tuky či vařenou stravou (ať už jsou to vločky, jogurt, pečivo, maso, či cokoliv jiného).
  • Ovoce samo o sobě je velice rychle strávené, ale pokud se ve vašem žaludku potká s něčím “pomalejším”, zače kvasit. To způsobí nejenom nepříjemnou plynatost a nadýmání, ale také začne vznikat ethanol, který je protoplazmatický jed, což z vašeho detoxu udělá tox. Prostě si tím ublížíte – dva kroky vpřed, jeden zpět.
  • Podotýkam, že toto platí i pro sušené ovoce. Musli s ovocem co se běžně prodává v obchodech je nevhodná potravina – kvasí i hrozinky s vločkami.
  • Méně zavažná je kombinace ovoce s avokádem. Někdo to může snášet hůř, někdo lépe, ale lepší a jistější je jíst avokádo spíše s listovou zeleninou či “naslano”.
  • Podobně je na tom nelistová zelenina – lepší je si mrkev či kedlubnu dát do salátu než s ovocem, ale neměl by být problém ani s ovocem – s mrkví rozmixovanou s jablky a citrónovou šťávou mám dobré zkušenosti a ještě jsem neslyšela, že by s tím měl někdo trávící obtíže.
  • Všechno, co obsahuje v dužnině semena jsou plody. Mezi plody řadíme proto i rajčata a dýně a proto by se neměly konzumovat nikdy se zeleninou. Maximálně se zeleninou chudou na bílkoviny a škroby.
  • Papriky a okurky považujeme za zeleninu – jsou to sice také plody, podobně jako rajčata, ale dají se dobře kombinovat i s vařenou stravou či tuky.
  • Pokud si chcete osladit např. kaši či vločky, použijte místo ovoce raději med.
  • Melouny jezte samotné. Nekombinujte je s žádnými jídly. Je to jediný možný způsob pro to, aby se meloun v klidu a rychle rozložil (je to nejrychleji strávené jídlo ze všech).
  • Velmi vhodné je také nekombinovat mnoho druhů ovoce najednou. Čím jednodušší skladba v jednom jídle, tím lépe.

 

2. Druhé pravidlo: Listová zelenina se dá kombinovat s čímkoliv. Platí i pro byliny.

  • salátTeď už nemáte žádnou výmluvu, proč nejíst listovou zeleninu.
  • Ideální je jíst listovou zeleninu každý den. Ovoce vám dodá energii a vitamíny, listová zelenina to krásně doplní minerály a stavebními prvky pro vaše tělo. Působí také jak balzám na náš mozek a uklidňuje mysl – prostě vás lehce uzemní a hodí zpět do rovnováhy. Alkalizuje a pomáhá při detoxikaci (detoxikace je mimochodem svým způsobem nikdy nekončící proces).
  • Ať už si děláte smoothie, šťávu, ovocný salát či ovocný mix – nebo i cokoliv vaříte, přihoďte do toho trošku listové zeleniny! (Pokud vaříte, tak listovou zeleninu samozřejmě nevařte, ale udělejte si salátek). Nejlépe více druhů. Ze začátku stačí hrstka, ale než se nadějete, budete si k snídani dávat hlávku salátu rozmixovanou s banány.
  • Nejlepší je si listovou zeleninu sami pěstovat – čerstvost je u ní velice důležitá a čerstvě utrženou nic nepřekoná. Některé druhy se dají pěstovat i celoročně v bytech (např. mihuna a mizuna, kadeřavá petržel, máta, bazalka, pažitka atd).
  • Pokud zrovna není sníh, vyražte ven pro pampelišky (dají se jíst celé, ale nejvhodnější jsou listy), sedmikrásky, mladé kopřivy (na natrhání to chce rukavice, ale po rozmixování/odšťavnění už se není čeho bát, a jsou lahodné), šťovík, mátu či jiné byliny. Naučte se je poznávat a využívat! Podrobný jejich seznam naleznete v článku Jedlé rostliny – podrobný přehled.
  • Bonusový tip: Vyhledejte, které květy jsou jedlé a naučte se je poznávat – jako dekorace jídla je to dokonalé a trošku si tím i zpestříte jídelníček, což nikdy není na škodu. Pro inspiraci: Pampelišky, sedmikrásky, měsíčky, růže, popence, hluchavky, heřmánek, macešky, lichořeřišnice, kopretiny, mateřídoušky, jetel a další.
  • Okurky a papriky se také dají bezpečně kombinovat s většinou potravin, bohužel to neplatí o rajčatech – opakuji, že by se měla považovat za ovoce.

 

3. Třetí pravidlo: Potraviny, které není vhodné kombinovat, by se ani neměly potkat ve vašem žaludku

  • Výsledek by byl opět kvašení
  • Pokud sníte ořechy či vařenou/tučnou stravu, počkejte aspoň 2-4+ hodiny než se pustíte do ovoce.
  • Pokud sníte ovoce, situace je o něco lepší – stačí čekat cca. 1 hodinu. Někdy by stačilo i méně, ale obecně je lepší neriskovat. Záleží také na zkonzumovaném množství, někdy je třeba pro optimální výsledky čekat i déle než hodinu.
  • Naprosto ideální je jíst pouze když vám kručí v břiše a máte opravdu hlad

 

4. Čtvrté pravidlo: Jiné tekutiny než vodu považujeme za jídlo.

  • kavaKáva, melta, mléko kravské i sojové je vařená