Jak správně kombinovat potraviny

jídlo2Kombinace potravin výrazně ovlivňují zpracování potravy v zažívacím traktu a tím i naše celkové zdraví a rovnováhu organismu. Různé druhy potravin jsou zpracovávány různými zažívacími enzymy a proto je třeba vědět, jaké potraviny se kombinovat mohu a které ne proto, abychom si udrželi zdraví, vysokou míru energie a netrpěli například plynatostí, zažívacími problémy, únavou nebo záněty. Nabízím vám zde několik základních pravidel kombinování potravin, která vám pomohou se rychle zorientovat v tom co ano a co ne.

Potravu z hlediska trávení dělíme na bílkoviny, škroby a cukry

Mezi bílkoviny řadíme: ořechy a semínka, suché luštěniny, dužninu kokosu, maso, vejce, mléčné výrobky.

Mezi škroby řadíme: banány, arašídy, dýně (kulatá), zimní dýně, dužnina kokosu, kukuřice, čerstvý hrách, artyčoky, brambory, všechny obilniny a luštěniny (kromě soji), mrkev, tuřín, červená řepa.

Mezi neškroby řadíme: ovoce, alfa alfa klíčky, chřest, bambusové výhonky, nať červené řepy, brokolice, zelí, nať celeru, růžičková kapusta, pažitka, „collards“, pampeliškové listí, čekanka, česnek, zelené fazolky, kapusta, pórek, salát, nať hořčice, okra, cibule, petržel, ředkvičky, rebarbora, špenát, šalotka, fazolové lusky, tuřín, řeřicha, nať tuřínu, petržel a jiné listové a naťové zeleniny

Vyjímka: arašídy a fazole jsou i bílkovina i škrob a tedy nestravitelné.

Mezi tuky řadíme: avokádo, olivy a oleje.

Mezi sladké ovoce řadíme: datle, sladké víno, sladké hrušky, sušené ovoce.

Mezi polosladké ovoce řadíme: meruňky, brusinky, borůvky, jahody, nektarinky, maliny, ostružiny, sladký angrešt, mango, bezinka, oliva, čerstvý fík, sladké jablko, třešně sladké, sladké broskve, sladké ryngle, kaki (tomelo).

Mezi kyselé ovoce řadíme: pomeranče, ananas, kyselé jablka, kyselé ryngle a švestky, citróny, grepy, kyselé broskve, limetky, kyselé víno, rajčata, višně, kyselý angrešt, kyselé hrušky.

 

  • BÍLKOVINY se začínají trávit v žaludku za pomoci kyselých žaludečních šťáv.
  • TUKY jsou rozkládány až v tenkém střevě v alkalickém (zásaditém) prostředí. V žaludku se chovají netečně a neovlivňují proces trávení ani bílkovin, ani škrobů.
  • CUKRY (též škroby, sacharidy …) se zpracovávají v tenkém střevě a potřebují zásadité prostředí. V kyselém prostředí podléhají cukry rychlému kvašení.

 

Co z toho pro nás plyne?

  1. BÍLKOVINA A TUK MOHOU BÝT KONZUMOVÁNY NAJEDNOU
    Bílkovina se štěpí v žaludku a tuk až v tenkém střevě.
  2. CUKRY A TUK MOHOU BÝT KONZUMOVÁNY NAJEDNOU
    Cukr ani tuk se nezpracovávají v žaludku, ale až v tenkém střevě v alkalickém prostředí. Navíc pod vlivem různých enzymů, takže se navzájem nijak neovlivňují.
  3. NEKOMBINOVAT ŠKROBY S BÍLKOVINAMI
    (zde je jedna výjimka: jednoduché cukry s hydrolyzovanými – štěpenými bílkovinami kombinovat lze). Cukry musí čekat v žaludku, až se částečně natráví bílkovina, což trvá řádově od 90 do 120 minut. Mezitím však začnou kvasit.
  4. NEKOMBINOVAT ŠKROBY A KYSELÉ OVOCE
    V kyselém prostředí ŠKROB začne kvasit.

 

8 základních – konkrétních pravidel:

 

1. Nejdůležitější pravidlo ze všech: Ovoce jíme pouze s jiným ovocem či listovou zeleninou.

  • ovoceOvoce nikdy nekombinujeme s ořechy/semeny/tuky či vařenou stravou (ať už jsou to vločky, jogurt, pečivo, maso, či cokoliv jiného).
  • Ovoce samo o sobě je velice rychle strávené, ale pokud se ve vašem žaludku potká s něčím “pomalejším”, zače kvasit. To způsobí nejenom nepříjemnou plynatost a nadýmání, ale také začne vznikat ethanol, který je protoplazmatický jed, což z vašeho detoxu udělá tox. Prostě si tím ublížíte – dva kroky vpřed, jeden zpět.
  • Podotýkam, že toto platí i pro sušené ovoce. Musli s ovocem co se běžně pro