10 tipů na jarní očistný jídelníček

kytky1Jaro je čas pro růst, včetně našeho osobního růstu – nadechnutí se.

Podle tradiční čínské medicíny je jaro obdobím jater a žlučníku. Tyto orgány jsou zodpovědné za regulaci a hladký uklidňující tok energie v celém člověku, tedy v těle i mysli. Bohužel jsou těla mnohých z nás po zimě ve stagnaci, způsobené zvýšenou konzumací nekvalitních tuků, denaturovaných potravin, chemikálií, léků a omamných nebo nepřirozeně energizujících látek, které jsou spouštěčem mnoha alergií. Co se stane, když energie jater nebo žlučníku neproudí správně? Můžeme zažívat častý hněv a podrážděnost (u žen je to PMS), deprese, nespavost a neschopnost vést a rozhodovat se. Jsme pak také náchylnější k bolestem kloubů, svalů a hlavyDobrou zprávou je, že existuje mnoho způsobů, jak změnit své zpohodlnělé zimní stravovací návyky a režim a nahradit je novými jarními, které nám opět vlijí čerstvou krev do žil a oživí nás pro aktivitu.

 

byt1Než začneme vnášet čerstvost do svého těla, měli bychom se rozhlédnout po svém bytě nebo domě a vyčistit všechny kouty, vyprat potahy, přehozy a koberečky, oživit květiny a koupit si nějakou malou novou kvetoucí, pořádně vyvětrat, zbavit se prachu, vytřídit skříně a šuplíky, včetně koupelny, kuchyně a lednice, vyčistit a uložit zimní oblečení a boty, vytřídit a rozdat věci, které již nepotřebujeme přátelům a potřebným. Můžeme třeba i pohnout s nábytkem, zavěsit zvonkohru na okno nebo trám a oživit tak prostor filosofií feng shui. Pak se nám bude krásně dýchat a spát a začneme se cítit opravdu svěže.

 

Nejlepší způsob, jak ozdravit svůj jídelníček je mít po ruce stále dostatek zdravého čerstvého jídla. Slovo „zdravé“ je pro mnohé z nás v dnešní době trochu zavádějící vzhledem k nepřebernému množství stravovacích směrů, ale shodněme se na tom, že je to čerstvé ovoce, zelenina, klíčky, semínka, zelené potraviny, sušené ovoce, celistvé potraviny jako celozrnná rýže, jáhly, pohanka, quinoa, kroupy, sladké brambory, luštěniny, mořské řasy, kvalitní za studena lisované oleje… a mnoho dalších báječných potravin.

 

Tip 1: Před snídaní teplá voda s citronem a máta

citronyPo probuzení, než přijde první šálek čaje nebo kávy, je vhodné vypít teplou vodu s plátkem citronu na detoxikaci jater a žlučníku. Zkusit také můžete 1 lžičku jablečného octa a surový med smíchat v jednom šálku vody. Mátový čaj po celý den je další výborný prostředek pro zklidnění jater čchi (energie). Doporučuji to zvláště pokud na sobě pociťujete podrážděnost, frustrace nebo časté vzdychání.

Po vypití citronové vody je dobré si propláchnout ústa vodou, aby se neutralizovaly kyseliny, které by mohly poškodit zubní sklovinu. Kdo má o své zuby obzvláště strach, může do vody přidat lžičku jedlé sody a dobře ústa propláchnout. Jedlá soda je velmi zásaditá a nastolí v ústech rovnováhu po kyselosti.

 

 

Tip 2: Zásobte se čerstvým ovocem a zeleninou

Zemanta Related Posts ThumbnailKvalitní sezónní zeleninu můžete koupit na farmářských trzích, u soukromých dodavatelů nebo v bio obchodech a skutečně se to vyplatí, neboť taková zelenina i ovoce mají nepoměrně více živin než seženeme v běžných supermarketech a tak vám bude stačit podstatně menší množství k pocitu naplnění.

 

Jarní zelenina:

Hrášek: bohatý na vitamíne C a thiamin, pomáhá alergikům a má schopnost odvrátit depresi .
Artyčoky: obsahují cynarin, který stimuluje tvorbu a vylučování žluči a prebiotikum s názvem inulin, který pomáhá trávení, zvyšuje imunitu a snižuje hladinu tzv. „špatného“ a zvyšuje hladinu tzv. „dobrého“ cholesterolu.
Chřest: je bohatý na vitamín K, vitamin A, bílkoviny, kyselinu listovou, pomáhá dopravovat vápník do kostí a posiluje imunitní systém .
Fava fazole: mají vysoký obsah vlákniny, železa a bílkovin, tyto často – přehlížené fazole pracují na snížení hladiny cholesterolu a jako bonus stimulují sexuální touhu.
Salát: všechny druhy salátu jsou přeplněny antioxidanty a kyselinou listovou, která ovlivňuje a řídí metabolismus aminokyselin a stimuluje tvorbu červených krvinek.
Rukola: je skvělým doplňkem do salátů, protože má pikantní chuť a je zdrojem hořčíku, který pomáhá posilovat kosti, udržuje náš imunitní systém silný a snižuje tlak.
Ředkvičky: společně s brokolicí prospívají při prevenci a léčbě rakoviny. Jsou výborným zdrojem vitamínu C. Listy jsou také jedlé a kromě vitamínu C obsahují ještě vápník a bílkoviny.
Zelené cibule: nazývají se také jarní cibulkou, jsou plné antioxidantů, které snižují krevní tlak a tím riziko srdečních onemocnění. Působí také jako antihistaminikum, což je skvělé pro lidi s alergiemi .
Špenát: je neočekávaný zdroj vitaminu C, plný kyseliny listové, betainu, luteinu a zeaxanthinu. Tyto prvky pomáhají odvrátit poruchy zraku související s věkem, dávají nám více energie pro cvičení a posilují imunitní systém.

Pokud nebudete zeleninu zrovna konzumovat čerstvou, vařte ji kratší dobu, ale při vyšší teplotě, nejlépe však lehce na páře.

 

Ovoce

ovoceZ ovoce v našich zeměpisných šířkách momentálně ještě přirozeně nic neroste, ale můžeme si pomoci dovezeným, na přípravu smoothies i naším lokálním mraženým.

Jahody: jsou plné vlákniny a vitamínu C, chrání naše srdce, zvyšují tzv. „dobrý“ cholesterol, snižují krevní tlak a pomáhají odvrátit rakovinu.
Třešně: jsou bohaté na draslík, plné antioxidantů a vlákniny.
Meruňky: obsahují beta karoten, draslík, vlákninu a vitamín C. Pomáhají předcházet onem