8 tipů na vitální stravování v chladných měsících + seznam potravin

Woman holding warm drink in winterZima může znamenat pohromu pro naší energetickou hladinu, kůži a způsobit i kila navíc nebo depresi, neboť běžná těžká zimní strava často vede k nahromadění kyselin v těle, které zapříčiní únavu, záněty, bolesti a začínající nemoci. Na vaši pokožce se toto překyselení může projevit jako první, dále nastoupí letargie, jak se krev málo okysličuje a to může vést až k chronické metabolické acidóze, stavu, který zapříčiňuje ztrátu pevnosti kostí a svalů, celkové vyčerpání, kandidu, časté nachlazení, nízkou imunitu, nárůst hmotnosti, špatný dech a předčasné stárnutí.

Se správnými potravinami a vyrovnaným psychickým životem se však nemusíte ničeho z výše jmenovaného bát. Důležité je zachovávat v těle acido-bazickou rovnováhu, tedy vyrovnané ph a tím se udržovat přirozeně ve formě. Vzhledem k tomu, že většina lidí je spíše překyselená než v rovnováze, sestavila jsem seznam potravin vhodných na zimu v našich podmínkách, které navrací tělo do rovnováhy a tím do přirozeného stavu zdraví a vitality.

Je nezbytné jíst co nejvíce zeleniny, snížit nebo nejlépe vyřadit příjem rafinovaného cukru (všech komerčních sladkostí, sladkých nápojů, umělých sladidel, marmelád, čokolády, koláčů, dortů…), bílé mouky (a to i rýžové, těstovin, pečiva, …), alkoholu, cigaret, energy drinků, černého čaje, stolní soli, léků a také přepracování, hněvu, žárlivosti, strachu a chronického stresu, které zakyselují tělo nejvíce.

Nejen přemíra sladkostí, sycených sladkých limonád, zpracovaného masa z komerčních velkochovů, kravského mléka nebo margarínů přispívá k podlomenému zdraví a špatné pleti jako ukazatele stavu vnitřního, ale také právě chladné počasí může přispět k vyšší tvorbě vrásek a suché kůži. Naštěstí zde opět máme zdravé celistvé potraviny, které nám mohou pomoci obnovit hydrataci, odolnost a záři naší pleti a celého těla.

Celosvětové studie dokazují fakt, že lidé s větší mírou energie, svěžejší a mladistvě vypadající konzumují více ovoce, zeleniny, olivového oleje, ořechů, semínek, luštěnin (naklíčených) a občasně i mořské ryby, než běžná část populace.

Pro navrácení švihu do života doporučuji alkalizující program z níže sestavených potravin a tipů, pro znovunastolení rovnováhy v těle, který vám pomůže zbavit se jemnou formou části toxinů a tím oživit buňky v celém těle. Sami si určete, jak dlouhý bude a jak pevně ho budete dodržovat, jde o vás. Doporučuji také zařadit kvalitní rostlinné bílkoviny (ořechy, semínka, luštěniny, mořské řasy), které jsou plné aminokyselin a harmonizují hormonální hladinu, naší náladu, podporují pevnou pleť a vitalitu a také potlačují nadměrnou chuť k jídlu.

 

Alkalizující potraviny, které byste měli zařadit do svého každodenního jídelníčku v zimě:

  • Červená řepa
  • Brokolice
  • Zelí
  • Mrkev
  • Tmavou listovou zeleninu (kapusta, …)
  • Jablka (mohou být i jemně pečená s hřebíčkem a skořicí viz recept)
  • Hrušky (mohou být i jemně napařeny v páře, po dobu cca 5-7 minut – skvělé na snídani do kaše nebo jako svačina či dezert)
  • Zelené fazole (také skvělé jemně napařené)
  • Citrony (do salátů, jako ranní detoxikační drink, …)
  • Špenát
  • Dýně
  • Kořenová zelenina
  • Sladké brambory
  • Brambory ve slupce
  • Mořské řasy (Nori vločky do salátů, Kombu, Wakame, Hijiki a další do miso polévek)
  • Mandle (nejlépe předem namočené)
  • Ořechy a semínka (nejlépe předem namočené)
  • Jablečný ocet (do salátů nebo jako ranní detoxikační drink s vodou a lžičkou medu)
  • Prohřívající potraviny jako česnek, cibule, zázvor, skořice, chilli, kardamon, kari, kurkuma, badyán apod.
  • Zelené potraviny (mladý ječmen, chlorella, spirulina…)

 

Projezte se k mládí

Důležitým anti-aging antioxidantem, který vytváří naše tělo, je glutathion, který nás pomáhá chránit před volnými radikály. Jeho úroveň můžete zvýšit příjmem stravy bohaté na flavonoidy, jako je ovoce, zelenina nebo byliny.

 

Osm pravidel zdravého stravování:

1. Konzumujte převahu alkalických potravin a tekutin.

zima jidloNapříklad zelené potraviny (1-2 lžičky zelených potravin do sklenky filtrované vody denně), ovoce, zelenina, byliny, koření (česnek, zázvor, chilli,..),  mořské řasy, za studena lisované oleje, klíčky, mořská sůl, bylinné čaje, makové mléko, karob, aloe vera, umeboshi, syrový hráškový a konopný protein, kakaové boby, jablečný ocet, kaštany, čerstvý kokos, med, čerstvé olivy, tamari, miso, rýžový ocet a další superpotraviny. Jako přílohu z 30% jáhly, pohanku, amarant, quinoa, ovesné vločky, brambory se slupkou, sojové boby, fazole, tempeh nebo syrové kozí mléko.

 

2. Pijte 2 litry filtrované vody denně.

Toto pravidlo je často zmiňované a jsou v něm zahrnuty kromě vody také zelené nápoje, čerstvé šťávy a bylinné čaje. Doporučuji čaj z pampelišky a zázvor s citrónem.

 

3. Jezte „hydratační“ potraviny.

Studie zveřejněná v odborném časopise British Journal of Nutrition dokázala, že konzumace lněného oleje zvyšuje mimo jiné hydrataci pokožky a snižuje množství vrásek. Lněný olej a lněná semena, konopný olej a semínka, vlašské ořechy i další ořechy a semínka jsou skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou nezbytné pro správnou funkci mozku, srdce, jsou protizánětlivé, snižují vznik chronických chorob, artritidy a zhoubné nádory, takže bychom je měli zařazovat do jídelníčku co nejčastěji. Jejich nedostatek se projevuje právě únavou, špatnou pamětí, suchou kůží, srdečními problémy, změnami nálad a depresemi.

Z dalších hydratačních potravin doporučovaných na zimu jsou skvělé zelené papriky, květák, špenát, brokolice, ředkvičky, okurky, řapíkatý celer nebo občasně grapefruity.

Vyzkoušejte Omega dresing na salát:

  • 3 lžíce lněného oleje
  • 3 lžíce jablečného octa
  • 2 lžičky medu (bio javorového sirupu)
  • ½ lžičky mletého česneku

Použijte 1 lžíci každý den na salát.

 

4. Jezte méně.

polevkaKonzumace nižšího objemu stravy zvyšuje úroveň melatoninu, který stimuluje produkci anti-ageing látky, glutathionu. Nemusíte počítat kalorie. Nejjednodušší způsob, jak snížit příjem kalorií je používání standardní velikosti talíře, který z poloviny zaplníte salátem nebo podušenou zeleninou. Druhá polovina talíře se bude skládat z bílkovin (o velikosti vaší dlaně – luštěniny, ořechy, semínka, popřípadě divoký losos) a ze stejně velké – malé porce celozrnných sacharidů (jáhly, divoká rýže, ovesné vločky, quinoa, amarant,…). Na čistící alkalizující program doporučuji k obědu a večeři 2/3 talíře zel