6 mýtů o raw stravě

jogaMezi lidmi „všežravci“ i lidmi zvažujícími přechod na živou stravu je rozšířeno spousty mýtů a polopravd o tom co a jak funguje na syrové stravě, stejně tak jako zkreslené představy o tom co se „musí“ dodržovat, aby skutečně fungovala. Zde se podíváme na pár z nich, abychom odlehčili tématu stravování a vnesli do něj krapet radosti a svobody. 

 

Mýtus 1: Musíte jíst 100 % syrových potravin a nic jiného, aby jste získali výhody syrové stravy.

Zatímco mnoho lidí se drží tohoto mýtu, skutečnost je taková, že pro většinu lidí, kteří jedí „klasickou“ stravu s vysokým obsahem zpracovaných potravin a rychlého občerstvení, je jakékoli zvýšení čerstvých, syrových potravin prospěšné. Jednoduché změny jako jíst ovoce nebo ovocné smoothie k snídani místo palačinek nebo salámu zlepší naše zdraví. Jíst bohatý zeleninový salát s avokádem a quinoou k obědu nám poskytne mnohem více energie a výživy než hamburger, cola a hranolky nebo klasická svíčková a navíc se po takovém jídle nebudeme cítit unavení a malátní. Většina lidí si však myslí, že pocítit skvělé účinky syrové stravy mohou pouze tehdy, pakliže tvoří jejich jídelníček nejméně z 90-95 %. Omyl. Jakákoli změna směrem k čerstvým potravinám a jejich výrazné každodenní konzumaci v jejich sezóně dozrávání je báječná a oživí celé naše tělo i mysl. Nemusíme být nikterak zarytí a držet se pouze cizích pravidel, ale vytvářet se podle sebe a jídlo nás doslova utváří.
 
 
 
Mýtus 2: Všechno co jíte na syrové stravě je studené.

Absolutně ne! To je rozšířený mýtus i mezi mnohými dlouholetými vitariány. Ve skutečnosti všechno, co jíme může být zahřáto až na 42°C. Potraviny lze ohřát v dehydrátoru nebo více prakticky u jídel jako jsou polévky klasicky na plotýnce tak, aby se jen prohřály, nikoli začaly být horké. Pro horký pocit z jídla můžeme používat nejrůznější zahřívací koření jako je zázvor, skořice, chilli, česnek, pepř, kari, cibuli apod.
 
 
 
Mýtus 3: Syrová strava se skládá pouze ze syrového ovoce a zeleniny.

salat (2)Stejně jako v mýtu, že veganská strava se neskládá z ničeho jiného než z tofu a klíčků, je i toto mylná domněnka. Syrová strava se skládá z mnohem více než je jen ovoce a zelenina. Patří sem všechna semena, ořechy, ořechová „mléka“, naklíčené obilí a luštěniny, mořské řasy, stejně jako některé kvašené a zpracované potraviny, jako jsou syrové sojové omáčky, Kimči, miso, ořechová másla, sladké sirupy (agáve, …), kakao a za studena lisované surové oleje. Z těchto všech potravin lze vykouzlit vitariánské sushi, burgry, lasagne, dorty, polévky, pizzy, zmrzliny, chléb, pomazánky, těstoviny a to i například s boloňskou omáčkou. Kreativitě se meze nekladou, jediná mez je 42°C kvůli zachování všech živých enzymů.

 

Mýtus 4: Syrová strava je dražší než jiné diety nebo styly stravování.

Každá dieta může být více či méně nákladná v závislosti na našem vkusu a preferencích kvality a množství. Nejdražší potraviny na planetě rozhodně nejsou ze seznamu syrových potravin nebo dokonce vegetariánských či veganských. Pakliže se stravujeme sezónně, tedy nejoptimálněji co do kvality potravin, našeho zažívání i ceny a zároveň lokálně, tedy z farmářských trhů, od místních zemědělců nebo z vlastní zahrádky, je vitariánská strava naprosto přijatelná (pakliže ji nesrovnáváme s každodenní konzumací nejlevnějších hamburgerů). Jablka, banány, saláty a mnoho zeleniny jsou cenově výhodnější ve srovnání s masem, steaky, mořskými rybami nebo humry. Vše je o naší volbě, prioritách a fantazii, s jakou jídlo kombinujeme.

 

Mýtus 5: Budete muset jíst veškeré jídlo doma, když jste na syrové stravě.

V ČR i SR se objevuje stále více a více raw restaurací, kde nalezneme spoustu báječných jídel, na která můžeme zajít každý den i svátečně s přáteli nebo rodinou na oslavu. Mimo to existuje ještě pěkná řádka vegetariánských a veganských restaurací, které již také disponují širokým sortimentem nejrůznějších salátů, ovoce, ovocných koktejlů a naklíčených zrn a luštěnin, stejně tak jako klasických restaurací, kde si můžeme dát dobrý salát. Vždy se můžeme zeptat na složení, sestavit si sami ingredience a požádat o zálivku zvlášť nebo jen o olej, sůl, popřípadě ocet (jablečný, vinný). Když máme velký hlad nebo chuť na něco teplého a objednáme si k salátu rýži (nejlépe celozrnnou), jáhly, pohanku, quinou, kukuřičné těstoviny nebo brambory vařené ve slupce, zakápneme extra virgine olivovým olejem, tak máme skvělý oběd nebo večeři a stále jsme dostáli vyvážené veganské čistící stravě.

 

Mýtus 6: Budete trávit veškerý svůj čas v kuchyni čištěním, sekáním a krájením zeleniny a ovoce.

ovosalatNo, mohli bychom, ale komu by se chtělo? Saláty, koktejly a mnoho polévek jsou velmi rychlé na přípravu. Uvědomila jsem si, že mnoho lidí je frustrovaných z komplexních receptů na různá jídla a délkou jejich přípravy, takže je mnohokrát odradí je i vyzkoušet. Co takhle si ale pořídit kvalitní a jednoduchý robot na sekání a strouhání a mixér, do kterého naházíte variace ovoce, zelených listů a semínek, přidáte vodu a během minuty vytvoříte skvělé syté smoothie nebo do něj vložíte svou oblíbenou variaci zeleniny a koření a máte raw polévku v mžiku nebo opláchnete a nakrájíte zeleninu, dáte do mísy, polijete rychle připraveným dresingem z oleje, citrónu a soli, posypete semínky nebo mořskými řasami a máte hotovo…? Tak to jsou rychlé důvody, proč si dát syrové jídlo, které zabere podstatně méně času než jakékoli vařené. Navíc sebou jako svačinu můžete mít jablko, banán nebo doma vyrobené tyčinky ze semínek, které vás zasytí a nabíjí čistou energií. Syrová strava je vlastně nesmírně pohodlná a rychlá, jen si to nekomplikovat. Až vám příprava jídla a kombinace přejdou do krve, můžete si pořídit odšťavovač a dehydrátor, díky kterému objevíte kouzlo vlastního usušeného ovoce a zeleniny i nejrůznějších placek a tyčinek.

 

Vždy záleží jen na nás samotných, jak si cokoli na světě uzpůsobíme k obrazu svému tak, abychom se cítili pohodlně a sami sebou. Není třeba se držet jakýchkoli dogmat a zákazů, ale spíše objevovat výhody a ulehčení. Syrová strava je krásná a nesmírně posilující a stojí za to ji vyzkoušet byť třeba jen jako očistnou kůru na pár dní v rámci jara nebo léta. Všechno se počítá. Nejdůležitější je náš dobrý vnitřní pocit.

 

❤ Mia ☮

Autor: Mia Weissová,  www.slunecnyzivot.cz

Článek (či jeho části) je možné sdílet v nezměněné podobě, pokud bude připojeno jméno autora, zdroje, aktivní odkaz na www.slunecnyzivot.cz a celá tato poznámka. Díky!

Michaela Weissová
Michaela Weissová

Jsem specialistkou na léčbu potravinami, zásadotvornou stravu a jógovou terapii. Pomáhám lidem uzdravit se jídlem ze zánětů, kandidy, obezity a dalších nemocí a prostřednictvím jógové terapie pomáhám uvolňovat hluboko uložené bloky na těle i na duši. Celostně pracuji se všemi rovinami člověka na návratu do rovnováhy a spokojeného života. Nechte se inspirovat těmito milovanými stránkami a prosím nekopíruje bez mého vědomí mou práci. Díky.

13 komentářů
  1. Mýtus 1: Velké množství syrové stravy není pro člověka vhodné. Tvrdit, že zeleninový salát má víc energie než cola nebo vepřo-knedlo-zelo, je na Chocholouška.

    Mýtus 2: 42 stupňů je málo. Jídlo se mírně ohřeje, ale neuvaří a neupeče.

    Mýtus 3: Syrová strava nutně musí obsahovat tatarský biftek bez topinek. Kdo tvrdí opak, ten lže, kdo lže ten krade a kdo krade může i zabít.

    Mýtus 4: Syrová strava je dražší než konvenční a ne že ne, stačí jedna návštěva Lidlu nebo Kauflandu.

    Mýtus 5: Ne-Raw restaurace neumí připravit slušný pokrm ze syrové zeleniny, na to nejsou zařízeni, zeleninu berou jako doplněk.

    Mýtus 6: Řízky s bramborem pro dvě osoby trvají půl hoďky. Očistit kvanta zeleniny, namixovat a umýt mixér tedy netrvá zas o moc méně a za dvě hodiny je z ní hlad, takže to celé znovu.

  2. Zdravím.

    No, stránky nabité skvělou energií, to chválím a podporuji.

    Přečetl jsem asi tři články .. a tak nějak občasné rozpory mi přijdou trochu podivné .. třeba zde mi nesedí ony vařené brambory, rýže a další, ale třeba to vše jde vařit jen v max 42°C, ale samo o sobě mi to už přijde jako rozpor, protože jsem měl za to, že vitariáni neupravují vůbec tepelně (maximálně tak kvasí, klíčí, …), ale třeba se pletu. Už mimo článek ona vtipná poznámka o syrovém mase už je úplně mimo vitariánství, ale pobavila 🙂

    Každopádně ať se daří Mio,
    zdraví Metla, z opačné strany barikády.

    1. Milý Metlo,

      moc díky za zprávu.
      Většina článků vzešlo z mého pera a já nejsem 100% raw, neboť to mému tělu zatím nevyhovuje. Nepropaguji žádný výživový směr, neboť uznávám a respektuji absolutní individualitu každého z nás, a tak se může zdát, že si informace občas protiřečí.
      Preferuji osobitý přístup ke všemu a nabízím jen to, co funguje mě jako možnou inspiraci, ze které si opět každý sestaví to nejvhodnější pro sebe.
      Ani nevnímám, že je někdo na opačné straně barikády 😉
      Díky za podnět, bavíte…

      Hodně štěstí,
      Mia

    2. Brambory při 42°C běžně uvařit nelze, totéž rýže. Je to možné v laboratoři při sníženém tlaku vzduchu, doma ne.

  3. Krasne napisany clanok. Pripajam dalsie mytusy o ktorych hovorime na nasich prednaskach a workshopoch.

    Mýtus 1:

    Homosapiens a schopnosť myslenia vznikla na základe jedenia varenej a pečenej stravy, najmä mäsa.
    – ako naozaj jedli lovci a zberatelia
    – prečo sa tepelne upravovalo jedlo
    – aký čas prešiel od zberu k jedeniu
    – akého veku sa dožívali ľudia v praveku
    – prečo nastala explózia civilizačných chorôb od čias priemyselnej revolúcie a priemyselného spracovania potravín pred asi 200 rokmi

    Mýtus 2:
    Surová strava je pre človeka nestráviteľná alebo zle stráviteľná
    – je človek mäsožravec alebo bylinožravec
    – čo sa deje pri tepelnom spracovaní škrobov, mäsa a zeleniny
    – naozaj si telo nevie listovú zelenina spracovať na bielkoviny, tuky a cukry?

    Mýtus 3:
    Telo vie čo je pre neho dobré. Počúvajme hlas našich chutí.
    – Prečo nám chutia vyprážané, mastné, presolené jedlá a sladkosti
    – Čo sa deje so zvieratami ktoré jedia „ľudskú stravu“

    Mýtus 5:

    Vitariáni sú podvyživení a nemajú energiu a chýba im vitamín B12.
    – hmotnosť Európanov sa od roku 1960 do roku 2010 zvýšila o 15 kg
    – vytrvalostný športovci a ich diéta

    Mýtus 6:
    Moja babka a môj dedko jedli celý život všetko a dožili sa 100 rokov.

    Mýtus 7:
    Ľudia sa dožívajú stále vyššieho veku, aj vďaka lepšej strave a lepšej zdravotnej starostlivosti

    Mýtus 8:
    Pár kíl navyše ešte nikomu neuškodilo.

    Mýtus 9:
    Telo má isť do hrobu „zhumpľované“

    Mýtus 10:
    Zdravá strava je drahá, nedá sa u nás zadovážiť alebo kúpiť a kto vie či je naozaj BIO, ak je na výrobku napísane BIO.

    Mýtus 11:
    Nemám čas venovať sa príprave zdravej stravy, je to príliš zložité a náročné.

    Mýtus 12:
    Zdravá strava nechutí

    1. Takové debaty na vědecké úrovni, ne pocitologii, bych se rád zůčastnil. Přednesená témata jsou zvláštně představena (nevím teda, která společnosti či kdo vznesl tyhle mýty, já se s většinou z nich teda nesetkal), ale přesto bych si z diskuse o nich určitě něco hodnotého odnesl.

    1. Pěkné stránky.
      Všechno, co se tu píše o raw stravě mohu potvrdit. 🙂

    2. Díky, mám to na sobě odzkoušeno, i když netvrdím, že to takto může fungovat u všech 🙂

      Mějte se krásně!
      Mia

    1. No já k tomu jen dodám, že tatarák taky :o))) nebo syrové maso obecně :oD

    2. Díky chlapi, máte pravdu 🙂
      Vyvstává tedy další dělení vitariánů na vegany a nevegany. Osobně preferuji nenásilí 😉

      Mějte se krásně,
      Mia

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude publikována.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>