Rady pátera Ferdy pohledem moderní výživy a životního stylu

ovoceNarazila jsem na starý článek, kde páter Ferda, jehož rad a poznatků si velice vážím, v deseti krocích radí, jak žít zdravější život. Se zájmem jsem ho přečetla a vyvstaly ve mě otázky, zda-li třicet let starý pohled na výživu a zdraví je použitelný i pro současného uspěchaného a věčně sedícího člověka. Rozhodla jsem se tedy uveřejnit Ferdovy názory a přidat k nim své pohledy, jakožto současně žijícího a o výživu se po celou dobu dospělosti zajímajícího člověka. Pátera Ferdu asi netřeba představovat a mě představují tyto stránky Slunečný život a má práce výživové poradkyně a lektorky jógy, které se věnuji profesionálně 8 let a předtím jako koníčku. Nechte se inspirovat a svou pravdu si utvořte sami.

Znění rad pátera Ferdy tak, jak bylo otištěno v časopise Záhady života, označuji před textem p.F., můj komentář k tomu jako pohled moderní výživy M.W..

p.F. „Když má večer naše tělo největší hlad, nutíme ho k hladovce, abychom nepřibrali na váze. Dopřáváme si ovoce a vůbec neřešíme, zda je to pro naše tělo opravdu prospěšné. A proč taky, když je plné vitamínů? Tato civilizace dělá všechno obráceně.„, říkával před třiceti lety jasnovidný bylinář páter František Ferda. Stejně tak směle tvrdil, že lidstvo neudolá rakovina, ale plísně a že naše domácí vepřo-knedlo-zelo by si zasloužilo nobelovu cenu.

M.W. Já jsem zastáncem zlaté střední cesty, tudíž i z toho, co páter Ferda žil a sdílel, je možné čerpat i pro současnou moderní dobu, ale nejdůležitější je najít si to své.

 

1. Kuchyně je naší lékárnou

zeleninap.F. „Kvalita naší krve je přímo úměrná s tím, co jíme,“ zdůrazňoval F. Ferda. Proto bychom se měli podle jeho slov snažit, aby naše kuchyně byla lékárnou a lékárna naší kuchyní. Jíst bychom měli všechno, ale v malé míře. I to nezdravé, zač páter Ferda považoval např. uzeniny, sýry, se jíst může, ale pouze jednou za čas. Tělo má čas vyčistit se. Důležité je nedělat si z toho oblíbené jídlo. „Je otázkou času, kdy se naše tělo proti tomu vzbouří.“, varoval páter a s oblibou dodával: „To, co ti chutná nejvíce, jez nejméně.“

M.W. Pro každého z nás je určující to, co děláme každý den a nemůže nás poničit to, co děláme (jíme) jen občas. Pokud si dokážeme užít pouze zdravé jídlo, nevidím důvod, proč jíst uzeniny a další nezdravé, zpracované jídlo. Když už „hříšek“, tak občas, trochu a s radostí!

Tipy na zdravý jídelníček pro harmonizaci vašich zdravotních problémů, ale také zdravé sladké dobroty, naleznete v sekci Jídlo.

 

2. Tělo se čistí i sílí

smoothies a stavyp.F. Naše tělo se dvanáct hodin čistí a v další půli zase sílí. To není nic převratného. Ferdova doporučení se od ostatních odlišují v době, kdy tyto procesy v těle začínají a kdy končí. Podle pátera trvá očista od dvou hodin v noci do dvou odpoledne. Během této doby by se tělo nemělo příliš zatěžovat jídlem. S posunem souvisí i pozdější čas na snídani, oběd i večeři.

M.W. Mnohým vyhovuje ráno pít ovocné a zeleninové šťávy, jíst ovoce, pít smoothies a čistit se. Jiným by takové stravování dělalo zažívací problémy a kolísání cukru v krvi a tím spojenou únavu, třesavku, podrážděnost nebo vlčí hlad, a proto volí raději plnohodnotnou snídani v podobě teplé kaše, sendviče, míchaných vajíček a podobně. Neexistuje univerzální návod na to, co je správně pro všechny a to v ničem, na to už jsme snad každý přišli, ale určité biologické rytmy přírody platí pro nás všechny.

Po době spánku, tedy hladovění, potřebuje tělo energetický nákop, který ho rozjede a vyživí. Snídat ve 14:00 hodin, když v 07:00 vstáváte je podle mých zkušeností nezdravé, i když i na to si tělo zvykne a jede tak třeba celý život. Kouřit ho taky naučíme přes jeho prvotní odpor a možné zvracení a když pak chceme přestat, tak se tělo brání abstinenčními příznaky. My jsme vůdci, kteří určují směr po dohodě s tělem. V případě, že nedržíte řízený půst nebo nějakou očistu, určitě doporučuji snídat, i kdyby to mělo být jen ovoce.

Správně je vždy to, co vám konkrétně dělá dobře a cítíte se po tom plni energie a zdraví. Naslouchejte svému tělu a od ostatních se nechte jen inspirovat a zkoušejte.

 

3. Osvěžující spánek

spánekp.F. „Co se naspí do dvou hodin, to se naspí.“ zdůrazňoval. Pak už tělo nemá ze spánku užitek. Kdybychom ale podle Ferdy v okruhu 15 km vyplenili všechno živé, tak ze spánku nemáme nic. „Člověk je živá součást přírody a z živého čerpá potřebnou sílu!“ říkával páter Ferda.

M.W. Často slýchávám větu, že to, co se naspí do půlnoci je nejsilnější a z mé zkušenosti to tak je. Když se podíváte do přírody, tak ptáci a veškerá zvěř už kolem osmé večer (podle období) utichá a jde spát a kolem páté ráno to zase rozjíždí. To jsou přirozené biorytmy přírody. Člověk je její součástí, byť se stále snažíme vymanit a nadřadit se. Večer po práci máme mnohdy pocit, že teď konečně můžeme žít a jako známku skvělého života koukáme do rozsvícených obrazovek do dlouhých nočních hodin a tím se velmi poškozujeme, nehledě na to, že se z toho stává i neviditelná závislost.

Večery by měly být určené pro vás k meditaci, relaxaci, kreativitě, snění nebo studiu nebo pro vás a vašeho partnera k milování, povídání, plánování a společným činnostem. Je velká škoda, že tolik času trávíme u počítačů a žijeme virtuálně.

Pokud vám to vaše práce a povinnosti dovolí, vyzkoušejte si třeba na týden otočit váš biorytmus a jít spát třeba ve 21:30 a sami uvidíte, jak se brzy ráno budete cítit, jak se vám bude chtít cvičit a stihnout toho více a jakou náladu budete mít. Vím, že vás to nakopne.

 

4. Zdravá snídaně-oběd-večeře

švestkyp.F. Říká se, že snídani si má člověk nechat pro sebe, o oběd by se měl podělit s přítelem a večeři přenechat nepříteli. Páter Ferda to s úsměvem komentoval, že tato civilizace dělá všechno obráceně. Doporučoval snídat málo a později, oběd by měl být vydatný kolem druhé hodiny odpoledne a večer by se měl člověk najíst dvakrát! Když mu ženy oponovaly, že neprojdou dveřmi, odpovídal jen: „Lepší když budeš mít kilo navíc a budeš zdravá, než bys byla o kilo lehčí a marodila bys.“

Dopoledne doporučoval jídlo, které nezatěžuje tělo. Za ideální snídani považoval žitovku, což je upražené žito, pšenično -žitný chléb, dobře vypečený, namazaný nejlépe vepřovým sádlem. Oběd složený z polévky a hlavního chodu, by měl přijít na řadu až kolem druhé hodiny odpolední. Nejlépe hodinu po jídle by se nemělo pít, aby mohly v klidu započít trávicí procesy. Večer je podle pátera zcela normální, že má člověk největší hlad. Tělo sílí a potřebuje k tomu dostatek potravy. Zásadní je nepřejíst se, ale dobře se najíst!

M.W. Před třiceti lety byly trochu jiné požadavky na stravu než je tomu dnes. V současnosti je i kvalita potravin mnohdy horší, i když se situace postupně opět zlepšuje, takže s tímto doporučením bych byla opatrná a to hlavně u lidí se sklonem k hypoglykémii a nadváze.

Zastávám názor, že by se ráno snídat mělo, skladba je na vás a požadavcích vašeho těla. S plnohodnotným obědem souhlasím, ale dle ayurvédy je trávicí oheň agni v žaludku nejsilnější mezi 11:30-13:30hod, to znamená, že vaše trávení je připravené pracovat a dokonale potravu využít právě v tento čas, což mám sama na sobě vyzkoušené. Také samozřejmě záleží na tom, v kolik hodin vstáváte. Co se večeře týče, jsem raději pro lehčí verzi typu salát, ryba nebo polévka a nejpozději dvě, nejlépe tři hodiny před spaním. Pokud byste se večer hodně najedli, bude se vám špatně spát, protože vaše tělo nebude odpočívat, ale trávit, ráno se probudíte bez energie a pravděpodobně oteklí a nebudete mít chuť na snídani, takže budete zase hladovět a to povede jen k tomu, že se v druhé polovině dne přejíte vším možným a budete tloustnout a ne jen kilo, bude vám lítat krevní cukr, takže nálada a bude to celé špatně. Nebo si dokážete představit, že si dáváte před ranní schůzkou chleba se sádlem a pak budete celé dopoledne sedět v kanceláři? Večer je zcela normální, že má člověk největší hlad, když nesnídá a tudíž si potřebuje doplnit objem stravy, ale to je velmi krátkozraká cesta.

 

5. Teplé nebo studené?

citron vodap.F. Ferdovo krédo bylo: „Ať už chceme po ránu sníst nebo vypít něco studeného, mělo by to přijít až po naplnění žaludku něčím teplým.“ Nejlépe žitovkou nebo čajem, který se pije po douškách a nejlépe dopoledne, kdy se tělo čistí. Rozhodně by se nemělo pít studené pití na lačný žaludek! Kdo tak činí, koleduje si podle pátera Ferdy o rakovinu žaludku.

M.W. Tak s tím naprosto souhlasím. Doporučuji svým klientům začít ráno teplou vodou s pár kapkami citrónu, který skvěle vodu změkčí a žaludek ji lépe přijímá než jen vodu samotnou, která v žaludku kolikrát bolí. Navíc taková lehká citronáda skvěle pročistí tělo po noci, hydratuje a nastartovává metabolismus. Pak je vhodné vypít šálek zeleného čaje. Kdo má rád kávu, jistě mu jedna kvalitní také neublíží. Pokud si do ní můžete dát jiné mléko něž kravské, tedy nějaké rostlinné mléko, tím lépe pro vás.

 

6. Zelenina může škodit

zelenina2F.p.F. Ferda byl vlastenecký kněz. Co bylo naše, to ctil. Říkával, že jsme geneticky nastaveni na potravu našich předků. Co se vypěstuje u nás, to se může sníst. Do toho také rozlišoval, co tady bylo původní a co ne. Zatímco vlašské ořechy považoval za nevhodné, lískové ořechy naopak. Ze zeleniny doporučoval petržel, mrkev, salátové okurky, které obsahují minerály, a červenou řepu. Ta je zdrojem přírodního červeného barviva a kromě jiného blokuje množení plísní v těle. Cibuli doporučoval jen v malém množství, protože v těle ničí červené krvinky, česnek povoloval dva stroužky týdně, rozhodně ne denně. Doporučoval všem sníst během dne tři lžíce petržele a trošku mrkve. Byl toho názoru, že je lépe mít v těle mírný nedostatek vitamínů, než nadbytek. Často mluvil o zvratných procesech, které nastanou v těle, pokud má nadbytek vitamínů. Místo toho, aby pomáhaly, začnou škodit.

M.W. Tak o vitamínech souhlasím. V silách současného zaměstnaného člověka ani není možné, aby si kontroloval a přijímal ve stravě celé spektrum vitamínů, minerálů a stopových prvků a přesto žije a daří se mu dobře. Tělo dokáže odchylky v přijmu vitamínů korigovat. Naopak ten, kdo si ujíždí na potravinových doplňcích, tak nejen že utrácí spoustu peněz, ale v nadměrné míře tělu opravdu spíše škodí a velmi přetěžují játra a ledviny.

Co se lokálnosti potravin týče, tak souhlasím do určité míry. Jistě je skvělé dopřávat si sezónní lokální čerstvé a kvalitní potraviny, na druhou stranu už moje prababička jedla banány, pomeranče, mandarinky, rýži, kokos a další cizokrajné potraviny, které u nás nikdy nerostly, moje babička je jedla také, stejně jako moje máma, já i má dcera a všechny se těšíme velmi dobrému zdrav