Acidobazická rovnováha těla aneb jak se cítit lépe

jídlo1Kyselost nebo zásaditost ve stravě, potažmo v těle je téma, nad kterým zatím visí z výživového i zdravotního hlediska velký otazník, neboť se stále jedná o ne zcela probádané území, které se zatím zkoumá. Vědci dosud nepřišli s potvrzujícím či vyvracejícím důkazem o vlivu stravy na pH krve a tkání, i když faktem zůstává, že každá potravina se dle své povahy tráví buď v kyselém, nebo zásaditém prostředí a z toho vyplývá, že když člověk přijímá spíše kyselinotvornou stravu na úkor té zásadité, vytváří si v těle kyselejší prostředí vyčerpáním zásob zásaditých látek a je-li hladina kyselin v těle vyšší než je normál, snižuje se odolnost organismu proti nemocem a obráceně.  

Z vlastní zkušenosti vím, že kyselost versus zásaditost ve stravě je velmi kontroverzním tématem, kdy jedna strana označuje termíny „zásadotvorná strava“ a „překyselení“ za hoax a druhá strana se dušuje, že se díky správné acidobazické kombinaci jídel uzdravila z mnoha nemocí, zvýšila se jim energie, ustaly záněty, chronické bolesti, bolesti pohybového aparátu, mají vyrovnanou psychiku a navíc se cítí a vypadají mladší. Jako výživová poradkyně zastávám názor, že to, co funguje, je třeba respektovat, byť by to dokazatelně fungovalo jen jedinému člověku na světě.

Osobně se přikláním spíše k zásadotvornějšímu (protizánětlivému) jídelníčku sestavenému z čerstvých, kvalitních, průmyslově nezpracovaných potravin, s převahou čerstvého ovoce, zeleniny, ořechů, semínek, klíčků, bezlepkových obilnin, za studena lisovaných olejů a bio/farmářských/domácích potravin, kdy skutečná kvalita jídla je to, na čem opravdu záleží nejvíce.

Acidobazická (pH) rovnováha lidského těla je dynamická rovnováha kyselin a zásad uvnitř všech tekutin a buněk lidského organismu. Náš organismus lépe funguje, pokud je lehce zásaditý, jenže metabolické procesy našeho těla přirozeně vytváří prostředí kyselé. Tato nežádoucí „kyselost těla“ je třeba zneutralizovat či vyrovnat zásaditými látkami tak, aby nedošlo k poškození tkání a orgánů, které napomáhají detoxikaci těla.

Problémem je odklon od přirozeného celistvého stravování směrem ke zpracovaným potravinám a fast foodům, s převahou živočišných produktů, chemie, hormonů, pesticidů, barviv a stabilizátorů. To našemu tělu vyloženě nesvědčí a tak se nadbytečně zakyseluje a poškozuje.

 

Příznaky mírné acidózy  

  • bolesti hlavy
  • nedostatek energie
  • ospalost
  • rychlé a mělké dýchání
  • zvedání žaludku
  • zvracení
  • průjem
  • dehydratace
  • nechutenství

Acidóza může vyústit v revmatoidní artritidu, cukrovku, lupus, tuberkulózu, osteoporózu, vysoký krevní tlak a většinu rakovin.

Pojďme se seznámit s tím, jaké potraviny jsou označovány jako kyselinotvorné, jaké zásadotvorné a které jsou neutrální. V celé škále různorodých potravin existuje také škála silně zásadotvorných potravin, mírně zásadotvorných, mírně kyselinotvorných, silně kyselinotvorných a neutrálních. Pro přehlednost uvedu příklady jen základních verzí.

 

Kyselinotvorné potraviny:

  • sladkostiRafinovaný bílý cukr a jeho deriváty (čokoláda, marmelády, bonbóny, …)
  • Výrobky živočišného původu včetně běžných mléčných výrobků (mléko, sýry)
  • Všechny druhy masa a uzenin
  • Rafinovaná sůl
  • Rafinovaná mouka a všechny její deriváty (těstoviny, dorty, sušenky apod.)
  • Chleba
  • Margaríny
  • Ořechy (kromě mandlí a para ořechů)
  • Čočka
  • Kofein
  • Alkohol
  • Černý čaj
  • Perlivé nápoje a limonády
  • Energetické nápoje
  • Tabák
  • Umělá sladidla
  • Veškeré průmyslové a konzervované potraviny, které obsahují konzervanty, umělá barviva, aromata, stabilizátory atd.
  • Antibiotika a obecně všechny léky a drogy

 

K zakyselení těla dochází prý také v případě, že jsme přepracovaní, chronicky vystresovaní, žárliví, trpíme vysokou mírou strachu a neustálých obav, často se hněváme, rozčilujeme, hádáme, prožíváme negativní myšlení, destruktivní emoce a žijeme v znečištěném prostředí.

Při vysokém příjmu pouze kyselinotvorných potravin, se zdravé buňky těla oslabují a následně umírají a to umožňuje rychlý nástup bakteriím, kvasinkám, houbám a plísním, které poškodí a znečistí naše vnitřní prostředí natolik, že časem dojde k příznakům onemocnění, úbytku energie, únavě, špatnému trávení, přibývání na váze, bolestem kloubů, nejasnému myšlení a podrážděnosti.

Toto všechno může kvalitní zásadotvorná strava velmi dobře vyrovnat.

 

Zásadotvorné potraviny:

  • jídlo52Veškerá syrová zelenina a ovoce (i sušené – fíky, datle, rozinky, švestky,…)
  • Mandle (jsou velmi zásadité)
  • Celozrnné bezlepkové obiloviny (pohanka, jáhly, quinoa, amarant,..)
  • Brambory
  • Listová zelenina
  • Bio sojové produkty (tofu, tempeh, sojové boby, miso, ..)
  • Med
  • Jablečný ocet
  • Rostlinná mléka (makové, konopné, slunečnicové, mandlové, rýžové, …)
  • Za studena lisované oleje (konopný, kokosový, lněný, olivový, makový…)
  • Mořské řasy
  • Zelené potraviny (chlorela, mladý ječmen, spirulina)
  • Klíčky
  • Mořská sůl
  • Bylinné a ovocné čaje
  • Karob
  • Bylinky (Aloe vera, …)

 

Další důležité potraviny:

Voda. Je důležitá pro tvorbu kyslíku. Buďte pořád dobře zavodnění, pijte vodu po malých doušcích po celý den.

Cvičení. Cvičení pomáhá udržovat zásaditost organizmu, protože rozvádí kyslík po celém těle. Sedavý způsob života ničí život. Běžte se každý den projít ven na čerstvý vzduch alespoň po dobu 30 minut.

K dobré pohodě v těle a podpoře správného poměru kyselin a zásad v těle přispívá prý také relaxace, meditace, laskavost a pocit lásky a míru.

 

Neutrální potraviny:

  • Bio máslo
  • Syrové mléko
  • Syrovátka
  • Neslazený jogurt
  • Smetana
  • Bio rostlinné oleje

 

Příznivci zásadotvorné kuchyně se stravují s převahou zásadotvorných potravin versus kyselinotvorných v poměru 70/30 a to se týká také poměru čerstvých potravin ku vařeným.

 

Vynechání lepku je také velmi vhodné a to i v případě, že nejste alergičtí, citliví nebo intolerantní na lepek. Všichni, kdo se stravují bezlepkově, vykazují jisté pozitivní změny ve svém životě a pocitu v těle, i když u každého jsou změny jiné. Nejčastějšími změnami je úbytek hmotnosti, příliv energie, kvalitnější spánek, zlepšení trávení, peristaltiky a vyměšování, odstranění mnohých chronických onemocnění, depresí, zánětů, nervozity a podrážd